Για ξεπερασμένο συντηρητισμό, ιδεοληψίες και «επικίνδυνη νοοτροπία ελέγχου του κράτους» κατηγόρησε την κυβέρνηση ο κ. Κυριάκος Μητσοτάκης στην Βουλή.
Ο πρόεδρος της ΝΔ επέλεξε να παρέμβει κατά την συζήτηση νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας για την επιλογή διευθυντών εκπαίδευσης στην Ολομέλεια αφιερώνοντας το σύνολο της ομιλίας του στα ζητήματα της εκπαίδευσης και στις αναγκαίες – όπως επισήμανε – μεταρρυθμίσεις.
«Επέλεξα να μιλήσω και σήμερα για τα θέματα της Παιδείας γιατί δεν θα εξέλθουμε από την πολύχρονη κρίση αν δεν αναβαθμίσουμε την παιδεία σε όλες τις βαθμίδες» είπε εισαγωγικά ο κ. Μητσοτάκης για να προσθέσει «τον Σεπτέμβριο του 2016 η ΝΔ προκάλεσε προ ημερησίας διατάξεως συζήτηση για την Παιδεία εξηγώντας πως πρέπει να αποτελέσει πεδίο συνεννόησης και συναινέσεων. Από τότε επιβεβαιώνονται οι χειρότεροι φόβοι μου καθώς κάνετε ότι περνά από το χέρι σας για να μεταφέρετε την διχαστική, αντεκπαιδευτική λογική στα σχολεία – όπως κάνετε και σε όλα τα άλλα πεδία».
Ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης εξήγησε ότι επι κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ έχουν υπάρξει 3 υπουργοί Παιδείας «και ο κάθε ένας κάνει την δική του πολιτική στην πλάτη της κοινωνίας και της παιδείας. Η εκπαίδευση εκτίθεται σε προσωπικές ιδεοληψίες. Η υποβάθμιση της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης βαφτίζεται ως ολοήμερο σχολείο νέου τύπου.
Νομοσχέδια αποσύρονται μέσα σε λίγους μήνες όπως για την ιδιωτική εκπαίδευση και τα μεταπτυχιακά. Χιλιάδες προσλήψεις ανακοινώνονται για να τις πάρει πίσω η κυβέρνηση
Η κατάργηση των πανελληνίων εξετάσεων ανακοινώνεται πανηγυρικά από τον πρωθυπουργό και την επόμενη ημέρα ο υπουργός Παιδείας λέει ότι δεν ξέρει πως θα το κάνει
Αυτό δεν είναι κυβέρνηση αλλά πολιτικός στρατός ατάκτων».
Ο ίδιος εξήγησε ότι οι παλινωδίες και η προχειρότητα με την οποία αντιμετωπίζονται τα ζητήματα της παιδείας «ταλαιπωρούν τους μαθητές, τους γονείς και τους εκπαιδευτικού».
Αναφορικά με το υπο συζήτηση νομοσχέδιο που επιχειρεί να διορθώσει αντισυνταγματικότητες που προκάλεσε προηγούμενο νομοσχέδιο της κυβέρνησης είπε πως αποτελεί «ένα ακόμα κρίκο μιας σπασμένης αλυσίδας ιδεοληψιών και προχειρότητας. Η κυβέρνηση που υποσχέθηκε ότι θα είναι κάθε λέξη του συντάγματος έχει γράψει βιβλία με αντισυνταγματικές διατάξεις». Επι της ουσίας είπε πως «Το νομοσχέδιο μας οδηγεί πολλά βήματα πίσω. Σε μια εποχή που θα πρέπει να επενδύσουμε στην αξιολόγηση και επιμόρφωση εκπαιδευτικών εσείς φέρνεται νομοσχέδιο που επαναφέρει την αρχαιότητα ως κριτήριο επιλογής διευθυντών. Πίσω στην επετηρίδα που αγνοεί τα πτυχία, την αρτιότητα τις ικανότητες» ενώ έφερε ως παράδειγμα πως η έλλειψη γνώσεων πληροφορικής δεν αποτελεί κριτήριο απόρριψης υποψηφίων.
Ο κ. Μητσοτάκης επισήμανε ότι η ΝΔ είναι υπερ της αυστηρής δομημένης συνέντευξης για την επιλογή «των ικανών στελεχών και όχι των κομματικων αρεστών».
«Ξαναγυρίζουμε σε λογικές του προηγούμενου αιώνα. Δίνετε μάχες οπισθοφυλακής χωρίς πολιτική νομιμοποίηση» επισήμανε σε άλλο σημείο.
Ο κ. Μητσοτάκης υπενθύμισε μάλιστα στον κ. Κ. Γαβρόγλου άρθρο του που δημοσιεύτηκε στην «Αυγή» το 2014 αναφορικά με τον νόμο Διαμαντοπούλου. «Ως αντιπολίτευση τότε τραμπουκίζατε κατά του νόμου που έλαβε 275 ψήφους ενώ ως κυβέρνηση τον καταργήσατε.
Όμως η ευρύτατη αποδοχή του είχε τονιστεί από τον κ. Γαβρόγλου σε άρθρο του» είπε χαρακτηριστικά για να υπενθυμίσει ότι ο σημερινός υπουργός Παιδείας είχε υποστηρίξει ότι εκείνος ο νόμος στηρίχθηκε από το 70% του εκπαιδευτικού προσωπικού που έλαβε μέρος στην διαδικασία αντί τις αποχής που πρότεινε ο ΣΥΡΙΖΑ.
«Αυτές ήταν οι απόψεις σας πριν 3 χρόνια κ. Γαβρόγλου» συνέχισε ο κ. Μητσοτάκης για να επισημάνει «Γιατί θέλετε σήμερα να επιβάλλεται την άποψη του 30% στο 70%; Το κράτος δεν σας ανήκει. Όπως δεν ανήκει σε κανένα. Ανήκει στους πολίτες. Τα πανεπιστήμια πρέπει να λειτουργούν αυτόνομα. Οσο και αν προσπαθείτε να στήσετε μηχανισμούς επιρροής οι Θεσμοί δεν επηρεάζονται».
Ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης επισήμανε ότι η ΝΔ έχει σχέδιο και όραμα για την Παιδεία που «διαπνέεται από τις αξίες: ελευθερία , αυτονομία , αξιοκρατία, αξιολόγηση , διαφάνεια.
Πυρήνας το ελεύθερο και δημόσιο σχολείο ως κυψέλη γνώσης και καινοτομίας».
«Θα απελευθερώσουμε το σχολείο από τον σφιχτό εναγκαλισμό ενός υπερσυγκεντρωτικού κράτους. Σε αυτό το σχέδιο κυρίαρχο ρόλο θα έχουν οι εκπαιδευτικοί. Οι άνθρωποι της εκπαίδευσης είναι πλούτος και πρέπει να έχουν ελευθερία να κάνουν την δουλειά τους. Στα σχολεία παράγεται η γνώση όχι στις διευθύνσεις της γραφειοκρατίας».
Ο κ. Μητσοτάκης είπε πως με αξιοκρατία και μέσω ΑΣΕΠ πρέπει να γίνεται η επιλογή των δεκατριών περιφερειακών διευθυντών εκπαίδευσης και των διευθυντών των σχολικών μονάδων.
«Ενας διευθυντής σχολικής μονάδας δεν μπορεί να περιορίζεται μόνο σε τυπικά καθήκοντα. Οφείλει να αξιοποιεί βέλτιστα τους ανθρώπινους πόρους. Να αναπτύσσει σχέσεις συνεργασίας με την τοπική κοινωνία.
Η διαδικασία επιλογής πρέπει να κατατείνει σε ανθρώπους με αυτά τα χαρακτηριστικά και για να γίνει πρέπει να υπάρξουν ξεκάθαρα στοιχεία που δεν θα δίνουν βάση στην αρχαιότητα αλλά στις ικανότητες.
Υπολογίζουμε την εμπειρία πρέπει να είναι προσόν αλλά όχι το πρώτο».
Τόνισε ωστόσο ότι την συγκεκριμένη διαδικασία δεν μπορεί να την φέρει εις πέρας η παρούσα κυβέρνηση καθώς διακατέχεται από «επικίνδυνη νοοτροπία ελέγχου του κράτους» και πως απαιτείται πολιτική αλλαγή.
Για το τέμενος
Τέλος, ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε και στην διάταξη για την ανέγερση, διοίκηση και χρηματοδότηση του ισλαμικού τεμένους στην Αττική επισημαίνοντας πως «Θα μπορούσα να δεχθώ τα επιχειρήματά σας και να συμφωνήσω με την διάταξη. Εχω όμως επιφύλαξη στο ζήτημα χρηματοδότησης. Η διάταξη επιτρέπει σε Νομικά πρόσωπα από την αλλοδαπή να χρηματοδοτήσουν αυτό το ΝΠΙΔ και θα πρέπει να είμαστε απολύτως σίγουροι ότι διασφαλίζουμε την πηγή και ποιότητα των χρημάτων. Αποσύρετε την διάταξη περι χρηματοδότησης και να την επαναφέρεται μετά από συζήτηση ή να την τροποποιήσετε ώστε να εξασφαλίζεται ο έλεγχος των πηγών χρηματοδότησης». Σχολιάζοντας δε την στάση των ΑΝΕΛ που καταψηφίζουν την εν λόγω ρύθμιση είπε «Μόνο ως φάρσα εκλαμβάνω την στάση ΑΝΕΛ που καταψηφίζουν το άρθρο την ώρα που ο υφυπουργός τους υπογράφει το νομοσχέδιο».