Μείωση της ύλης από την επόμενη χρονιά, πιστοποίηση ξένων γλωσσών, περαιτέρω τροποποιήσεις στα ολοήμερα, νέα σχολικά εγχειρίδια και στο βάθος, συγκεκριμένα μέχρι το 2020, θα καταργηθούν και οι Πανελλήνιες και θα αντικατασταθούν από άλλο εισαγωγικό σύστημα. Αυτές είναι, σύμφωνα με το ρεπορτάζ του «Ελεύθερου Τύπου» οι προτάσεις που προέκυψαν από την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων στη Βουλή σε μία πολυσέλιδη έκθεση που επιμελήθηκε ο πρόεδρος της Επιτροπής Κώστας Γαβρόγλου και έχει σταλεί στον υπουργό Παιδείας Νίκο Φίλη. Αναμένονται και οι υπόλοιπες επιτροπές του διαλόγου να συνοψίσουν τα συμπεράσματά τους και μετά θα τοποθετηθεί το υπουργείο Παιδείας επί των αλλαγών.
Αλλαγές με χρονοδιάγραμμα
(1) Μείωση της ύλης: Σύμφωνα με την έκθεση, η διδακτέα ύλη, ακόμα και σε σχολικά εγχειρίδια του Δημοτικού, είναι υπερβολική σε έκταση και δεν αντιστοιχεί στον διαθέσιμο διδακτικό χρόνο. Μάλιστα, για το Γυμνάσιο και Λύκειο, εκτός της Γ’ Λυκείου, προτείνεται η εξεταστέα ύλη να αντιστοιχεί στο 75% της διδακτέας. Μάλιστα, όσον αφορά τις αλλαγές, οι οποίες κρίνονται ως αναγκαία παρέμβαση, η έκθεση προτείνει να ξεκινήσει η εφαρμογή της από το ερχόμενο Σεπτέμβρη, με την έναρξη δηλαδή της νέας σχολικής χρονιάς 2016-2007.
(2) Νέα σχολικά εγχειρίδια: Μέχρι και τον Νοέμβριο του 2018 κρίνεται σκόπιμη και η αξιολόγηση των υπαρχόντων προγραμμάτων σπουδών αλλά και η αντικατάσταση ενός μεγάλου μέρος σχολικών εγχειριδίων με νέα.
(3) Ξένες Γλώσσες-Πιστοποίηση: Υιοθέτηση του Ενιαίου Προγράμματος Σπουδών Ξένων Γλωσσών προτείνει η έκθεση, στη λογική του Κοινού Ευρωπαϊκού Πλαισίου Αναφοράς για τις Ξένες Γλώσσες: διδασκαλία, μάθηση, αξιολόγηση και εξάβαθμη κλίμακα γλωσσομάθειας. Ανάμεσα στις προτάσεις είναι και η εκπόνηση σχολικών εγχειριδίων για τα Αγγλικά, Γερμανικά και Γαλλικά ώστε να μην επιβαρύνονται οι μαθητές με την αγορά εξωσχολικών εγχειριδίων. Το θέμα της πιστοποίησης ξαναπέφτει στο τραπέζι, με την έκθεση να σημειώνει ότι μέσω του σχολείου να γίνεται προετοιμασία για τη συμμετοχή στις εθνικές εξετάσεις ξένων γλωσσών για το Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας. Ειδικότερα, για το ζήτημα της πιστοποίησης κρίνεται ότι μπορεί να ξεκινήσει άμεσα, παράλληλα με το ενιαίο πρόγραμμα σπουδών ξεκινώντας από Α’ και Β’ Δημοτικού.
(4) Πιστοποιητικό παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας σε υποψήφιους εκπαιδευτικούς:Αλλαγές όσον αφορά τη λήψη του πιστοποιητικού προτείνει η εν λόγω έκθεση που ζητάει να λαμβάνεται από τους εκπαιδευτικούς μετά το τέλος των σπουδών τους στα παιδαγωγικά τμήματα, ως εξειδίκευση. Η συγκεκριμένη ενέργεια θα γίνει σε βάθος χρόνου κι έπειτα από συνεννόηση με τα Ιδρύματα αλλά και με θεσμοθέτηση των εν λόγω προγραμμάτων.