Το μουσικό 2016 έρχεται με rock, pop και jazz ποικιλίες, με σημαντικά για κάθε είδος ονόματα και πρόσωπα και με εκλεκτική γκάμα από την «παράδοση» ως την «πρωτοπορία». Χωρίς μακροπρόθεσμες ανακοινώσεις ή προβλέψεις, το άμεσο μέλλον έχει ήδη μια αναγνωρίσιμη μουσική φυσιογνωμία και εμείς την προσεγγίζουμε εν τάχει, σαν μια ατζέντα όπου σημειώνουμε τα δικά μας must.
Το παιχνίδι αποκτά ενδιαφέρον ήδη από τον Ιανουάριο, αφού στις 22 έρχεται στο «Fuzz» ο Tricky. Ο trip-hopper μαέστρος επιστρέφει με το νέο του project «Skilled Mechanics». Με μικρή διαφορά εμφανίζονται τον Φεβρουάριο δυο ενδιαφέροντα σουηδικά doom metal συγκροτήματα: οι Candlemass («Πειραιώς 117», 12/2 ) και οιDraconian («Κύτταρο», 14/2 ). Στο post rock πεδίο, η βρετανική μπάντα τωνMaybeshewill κάνει την τελευταία της περιοδεία και έρχεται στο «Fuzz» (25/2 ). Στον ίδιο χώρο εμφανίζονται αρκετά αργότερα (2/4 ) και οι κορυφαίοι του είδους ΙρλανδοίGod Is An Astronaut. Μια δημιουργική stoner αντίληψη φέρνουν από το Νάσβιλ οι All of Them Witches που παίζουν στο «Gagarin» (27/2 ) μαζί με τους επανακάμψαντες Σουηδούς Asteroid. Στον ίδιο χώρο έχουν προγραμματίσει την επίσκεψή τους για φέτος οι Ozric Tentacles (4/3 ).
Το ραγδαία ανερχόμενο όνομα στο χώρο της βρετανικής pop είναι η «δικιά» μας Ουαλή Μαρίνα Διαμαντίδη. Με έκδηλη soulful διάθεση και ήχο, η Marina και το γκρουπ της, οι Diamonds, αποτελούν ένα από τα πολύ ενδιαφέροντα events της σεζόν («Πειραιώς 117», 5/3 ). Η θορυβώδης Girl Band από το Δουβλίνο έρχεται στο «Gagarin» (11/3 ) με όλες τις καλές indie διαθέσεις της, ενώ μερικές ημέρες αργότερα (19/3 ), στον ίδιο χώρο, το μασκοφορεμένο πρόσωπο του Δανού Brian Batz, το Sleep Party People, κάνει τη δική του electro-trance κατάσταση.
Ο χώρος της jazz έχει τη δική του ευρύτητα περιλαμβάνοντας μουσικές που εκτείνονται από την ατμοσφαιρική minimal και industrial προσέγγιση των Νορβηγών Lumen Drones (Στέγη, 28/1 ) μέχρι την ιδιότροπη νεο-ορλεάνικη funeral αντίληψη των Ελβετών Dead Brothers («Gagarin», 20/2 ). Ή ακόμα και την ιδιαιτερότητα ενός world songwriter όπως ο Charlie Winston («Gazarte», 15/4 ). Στο ενδιάμεσο, φυσικά, μπαίνουν όλες οι jazz όψεις – και γι’ αυτό φροντίζουν η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών και τα δύο βασικά jazz (plus ) joints της πόλης: το «Half Note» και το «Gazarte».
Έτσι, στο Half Note έχουμε από 29/1 έως 1/2 τα μεγάλα, μαγικά χέρια του πιανίσταHarold Mabern –με το τρίο του– και στο «Gazarte» την παρουσία του modern jazz master πιανίστα Vijay Iyer (29/1 ). Ο Bill Sims Jr δεν είναι απλώς ένας σπουδαίος μπλούζμαν – είναι καλλιτέχνης με πλήρη γνώση της αφροαμερικάνικης μουσικής παράδοσης και έρχεται πρώτη φορά στη χώρα μας («Half Note», 5-8/2 ) με την μπάντα του γνωστού μας αρμονικίστα Matthew Skoller. Στις 6/2 είναι προγραμματισμένος στο «Gazarte» ο βετεράνος jazz πιανίστας Ramsey Lewis με το γκρουπ του, ενώ ο πολυπράγμων και κοσμοπολίτης μετρ κιθαρίστας Al Di Meola έρχεται στις 20/2. Και 19-22/2 ένα σπουδαίο γκρουπ με επικεφαλής τους σαξοφωνίστες Eric Alexander καιVincent Herring παίζει στο «Half Note» μέσα στην παράδοση και στο πνεύμα του John Coltrane και του Cannonball Adderley.
Ο Mario Biondi είναι μια επιφανής φιγούρα του σύγχρονου jazz thing και αυτό το αποδεικνύει με εξαιρετικές παραγωγές, όπως το φετινό soulful άλμπουμ «Beyond». Έρχεται στο «Gazarte» στις 6/3 και βάζει φωτιά – με τον παλιό καλό μαύρο τρόπο. Η Στέγη φέρνει τον σημαντικό Αμερικανό post-bop τρομπετίστα Ambrose Akinmusire(18/3 ) και τον εξαιρετικό Ιταλό πιανίστα Giovanni Guidi (30/3 ), αποδεικνύοντας στην πράξη πως, ως πολιτιστικό ίδρυμα, κινείται στη δημιουργική αιχμή.
Ακολουθούν, στο ίδιο πνεύμα, το φεστιβάλ Borderline (8-10/4 ), το γκρουπ Diotima(20/4 ) με αναφορές στην ιστορικότητα της ευρωπαϊκής μουσικής, το λονδρέζικο κουαρτέτο Breakfast Club (23-24/4 ) σε αστικούς συναυλιακούς περιπάτους, τοNeue Vocalsolisten Stuttgart (13/5 ) στη Διπλάρειο με τις μουσικές έξι νέων συνθετών από τη λεκάνη της Μεσογείου… Όσον αφορά την κλασική μουσική το μόνο σίγουρο έως τώρα είναι η Φιλαρμονική του Ισραήλ με τον Ζούμπιν Μέτα σε έργα Ραβέλ και Σεν-Σανς (31/1-1/2 στο Μέγαρο Μουσικής ).