Αν προσπαθήσουμε να κάνουμε μία ακτινογραφία στα νέα μεγάλα έργα της χώρας θα διαπιστώσουμε πολλά και ενδιαφέροντα. Εκτός από το γεγονός ότι τα οδικά έργα έπαψαν να είναι ο μονοκράτωρας, έχουμε και τη λεγόμενη “Γεωγραφία των έργων” ή πιο απλά σε ποιες περιοχές καταγράφονται τα νέα έργα.
Το αποτέλεσμα είναι πραγματικά πολύ εντυπωσιακό. Βλέπουμε την Αττική να ανακάμπτει αρκετά χρόνια μετά τα ολυμπιακά έργα που την είχαν ωφελήσει πραγματικά. Επίσης ενδιαφέρουσα είναι και η κατάσταση όπως διαμορφώνεται στις υπόλοιπες περιφέρειες της χώρας. Ας δούμε λίγο πιο αναλυτικά ποιο είναι το νέο αυτό γεωγραφικό μείγμα των έργων.
Η Αττική είναι η απόλυτη κυρίαρχη με 11 μεγάλα έργα σε δημοπράτηση και 10 σε πορεία προς δημοπράτηση και ένα σύνολο 21 έργων από τα περίπου 75 έργα σε αυτές τις δύο κατηγορίες. Τα σημαντικότερα από αυτά τα γνωρίζετε: η νέα Γραμμή 4 του Μετρό, η μεγάλη επένδυση στο Ελληνικό, το Θριάσιο, η Υποθαλάσσια Σαλαμίνας-Περάματος, η Σήραγγα Σεπολίων, οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, τα έργα Β`φάσης της Ανάπλασης Φαληρικού Όρμου κ.α.
Τα έργα αυτά υπόσχονται να μεταμορφώσουν για μία ακόμα φορά το πρόσωπο της Αθήνας και ολόκληρης της Αττικής και το ευχάριστο είανι πως σχεδόν στην συντριπτική τους πλειοψηφία δεν μιλάμε για ..μακέτες.
Δεύτερη δύναμη στα έργα είναι η Κεντρική Μακεδονία και η Θεσσαλονίκη με 11 έργα. Τέσσερα από αυτά είναι σε δημοπράτηση και τα υπόλοιπα επτά είναι σε πορεία προς δημοπράτηση. Τα σημαντικότερα από αυτά είναι το Εμπορευματικό Κέντρο Θεσσαλονίκης, η ολοκλήρωση του Α/Κ 16 και οι επεκτάσεις του Μετρό, η ολοκλήρωση του Προβλήτα 6 αλλά και το νέο Νοσοκομείο Παίδων. Εδώ μπορούμε να παρατηρήσουμε πως μπορεί ως Περιφέρεια να έρχεται δεύτερη αλλά σχεδόν στο σύνολο τους τα ενεργά νέα μεγάλα έργα εντοπίζονται στην Μητροπολιτική Περιοχή της Θεσσαλονίκης.
Στη δεύτερη θέση επίσης με 11 νέα μεγάλα έργα είναι η Δυτική Ελλάδα και η Πάτρα. Επτά μεγάλα έργα είναι σε δημοπράτηση και ακόμα 4 σε πορεία δημοπράτησης. Κυριαρχεί το έργο του αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πυργος, η ολοκλήρωση της Αμβρακίας Οδού, το Εργοστάσιο Απορριμμάτων στην Ηλεία και τα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα από το Αίγιο μέχρι την Πάτρα. Αν παρατηρήσουμε κάτι εδώ είναι πως τα έργα έχουν μεγαλύτερη διασπορά από άλλες Περιφέρειες και δεν αφορούν μόνο την πρωτεύουσα Πάτρα.
Στην 4η θέση και μετά από δεκαετίες χωρίς μεγάλα έργα, βλέπουμε την Κρήτη να έρχεται με ορμή ως πρωταγωνίστρια στα δρώμενα των κατασκευών με οκτώ μεγάλα έργα, επτά σε δημοπράτηση και ένα προς δημοπράτηση. Τα δύο κυρίαρχα έργα είναι φυσικά το Νέο Αεροδρόμιο στο Καστέλι και ο Αυτοκινητόδρομος ΒΟΑΚ. Εξίσου ενδιαφέροντα είναι και τα έργα ηλεκτρικής διασύνδεσης του νησιού με την Πελοπόννησο και την Αττική αλλά και το ξενοδοχειακό project του Elounda Hill.
Στην πέμπτη θέση βλέπουμε τη Θεσσαλία με έξι μεγάλα έργα, τέσσερα σε δημοπράτηση και δύο σε πορεία δημοπράτησης. Τα σημαντικότερα από αυτά είναι τα έργα ηλεκτροκίνησης των σιδηροδρομικών γραμμών Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα και Λάρισα-Βόλος, το βόρειο τμήμα του Ε65 Τρίκαλα-Εγνατία, η παράκαμψη Συκεώνας.
Στην έκτη θέση ανεβάινει η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης. Επίσης μία περιοχή που δεν είχε πολλά έργα βλέπουμε σταθερά τα τελευταία χρόνια να γίνεται επίκεντρο των έργων. Τρία μεγάλα έργα σε δημοπράτηση και άλλα δύο σε πορεία δημοπράτησης. Το έργοστάσιο απορριμμάτων στην Αλεξανδρούπολη, δύο νέα κτίρια στο Πανεπσιτήμιο Θράκης και βέβαια το οραματικό σιδηροδρομικό project Sea2Sea που αυτή την εποχή ωριμάζει.
Πηγαίνοντας πιο κάτω στην Γεωγραφία των νέων έργων, βλέπουμε στην 7η θέση τη Στερεά Ελλάδα με 4 έργα, δύο σε δημοπράτηση και δύο σε πορεία δημοπράτησης με κορυφαίο το νότιο τμήμα του Ε65 Λαμία-Ξυνιάδα. Στην 8η θέση Πελοπόννησος (τρία έργα σε δημοπράτηση) και Ήπειρος (1 σε δημ. και 2 σε ωρίμανση) με τρία έργα. Κορυφαία εδώ είναι το έργο ηλεκτροκίνησης στο Κιάτο-Ροδοδάφνη (αφορά και τη Δυτική Ελλάδα) και το Ιωάννινα-Κακαβιά που αναζητά χρηματοδότηση.
Στην 10η θέση η Δυτική Μακεδονία με 1+1 έργα και κορυφαίο το βόρειο τμήμα του Ε65 Τρίκαλα-Εγνατία (αφορά και τη Θεσσαλία). Στην 11η θέση το Νότιο Αιγαίο με δύο έργα σε δημοπράτηση και κορυφαίο το έργο Γ`φάσης ηλεκτρικής διασύνδεσης Κυκλάδων. Στις δύο τελευταίες θέσεις οι Περιφέρειες Βορείου Αιγαίου και Ιονίων Νήσων, χωρίς κάποιο μεγάλο έργο στα άμεσα πλάνα (σε δημοπράτηση ή πορεία προς δημοπράτηση).
Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com