Είναι ένα από τα πιο σημαντικά έργα τέχνης της αρχαιότητας. Πριν από 2.500 χρόνια, κοσμούσε την πρόσοψη του Παρθενώνα. Το μαρμάρινο κεφάλι αλόγου που σήμερα βρίσκεται στο Βρετανικό Μουσείο, είναι γνωστό παγκοσμίως ως το άλογο από το «Άρμα της Σελήνης». Αυτό το κεφάλι είναι που αποτέλεσε έμπνευση για τις φιγούρες αλόγου στο σκάκι! Το συγκεκριμένο γλυπτό, ωστόσο, είναι και ένα… πιόνι σε έναν διπλωματικό πόλεμο καθώς το άλογο είναι το κορυφαίο έκθεμα στην αίθουσα με τα κλοπιμαία του Έλγιν στο Βρετανικό Μουσείο και η Ελλάδα θέλει τόσο αυτό όσο και τα υπόλοιπα εκθέματα πίσω εκεί που ανήκουν: Στο Μουσείο της Ακρόπολης.
Η «κόντρα» αυτή ανάμεσα στις δυο πλευρές κρατάει πολλές δεκαετίες, ωστόσο, τα τελευταία χρόνια η πίεση προς την βρετανική πλευρά είναι ισχυρή και όχι μόνο από την Ελλάδα. Κάπως έτσι ένα εργαστήριο στην Καρράρα της Ιταλίας σκέφτηκε πως μπορεί να δώσει τη λύση. Σύμφωνα με ρεπορτάζ που δημοσίευσε η Washigton Post, ο Ρότζερ Μίτσελ και η ομάδα του χειρίζονται ένα ρομπότ – γλύπτη που βάζει τις τελευταίες πινελιές σε ένα αντίγραφο του αλόγου! Το αντίγραφο έχει προγραμματιστεί να εκτεθεί στο Λονδίνο την πρώτη εβδομάδα του Σεπτεμβρίου
Η κατασκευή αντιγράφων του Ινστιτούτου Ψηφιακής Αρχαιολογίας θα κοστίσει περίπου 180.000 δολάρια, είπε ο Μίτσελ. Ένα αρχικό αντίγραφο του Αλόγου από το άρμα της Σελήνης σκαλίστηκε από ένα ρομπότ που δούλευε ασταμάτητα για τέσσερις ημέρες, σε ένα λευκό, ευάερο εργαστήριο, με το τεντωμένο του χέρι και την επικαλυμμένη με διαμάντι μύτη του να φρεζάρει τοπικό ιταλικό μάρμαρο. Ένα δεύτερο αντίγραφο του αλόγου θα λαξευθεί από μάρμαρο που βρέθηκε στα λατομεία στην Ελλάδα ίδιο με αυτό που χρησιμοποιήθηκε για την κατασκευή της Ακρόπολης. Αυτό το μάρμαρο αποκτήθηκε «σε συνεννόηση με τις ελληνικές αρχές», είπε ο Μίτσελ.
Ο Τζάκομο Μασάρι, ιδρυτής της Robotor, του τεχνικού συνεργάτη του έργου, είπε ότι η τρισδιάστατη μοντελοποίηση επιτρέπει στο ρομπότ να δημιουργεί αντίγραφα με την παραμικρή λεπτομέρεια και ακρίβεια και πολύ υψηλότερης ποιότητας από τα γύψινα αντίγραφα που κατασκευάζονται από καλούπια.
«Μπορείς να αναγνωρίσεις κάθε γρατσουνιά», είπε. «Μπορείτε να δείτε τα ελαττώματα της πέτρας και μπορείτε να δείτε τις προκλήσεις που αντιμετώπιζαν οι συνάδελφοί μας 2.000 χρόνια πριν. Είναι σαν να γυρνάς πίσω στο χρόνο μπορείς να νιώσεις τις αγωνίες του καλλιτέχνη», είπε.
Το άλογο είναι το τέταρτο από το «άρμα της σελήνης» που βρισκόταν στο δεξί άκρο του αετώματος του Παρθενώνα.Ο Μίτσελ πιστεύει ότι τα αντίγραφά του θα μπορούσαν να είναι η απάντηση σε μια από τις πιο περιβόητες πολιτιστικές διαμάχες της ιστορίας.
Αν το Βρετανικό Μουσείο δεχθεί τα αντίγραφά του, λέει, μπορεί να στείλει τα πρωτότυπα στην Ελλάδα. «Τα γλυπτά που δημιουργούμε μπορούν να σπάσουν αυτό το αδιέξοδο 200 χρόνων ετών», δήλωσε ο Μίτσελ, διευθυντής του Ινστιτούτου Ψηφιακής Αρχαιολογίας, ενός οργανισμού διατήρησης της πολιτιστικής κληρονομιάς που εδρεύει στην Οξφόρδη.
Το Βρετανικό Μουσείο δεν ήταν καθόλου ανοικτό σε αυτή την πρόταση. Αρνήθηκε το αίτημά του να σκανάρει τα μάρμαρα και αυτός μαζί με ένα συνεργάτη του συνάδελφός τόλμησαν να το κάνουν με ένα iPhone και ένα iPad αφού μπήκαν στη γκαλερί ως κανονικοί επισκέπτες. Σε δήλωση στην Washington Post, το Βρετανικό Μουσείο είπε ότι «λαμβάνει τακτικά αιτήματα για σάρωση της συλλογής του από ένα ευρύ φάσμα ιδιωτικών οργανισμών μαζί με ακαδημαϊκούς και ιδρύματα που επιθυμούν να μελετήσουν τη συλλογή, και δεν είναι δυνατό να ανταποκριθούν σε όλα αυτά. Ο Τζόναθαν Ουϊλιαμς, αναπληρωτής διευθυντής του μουσείου, ωστόσο, ήταν ξεκάθαρος. «Ο κόσμος έρχεται στο Βρετανικό Μουσείο για να δει το πραγματικό, έτσι δεν είναι;» είπε.
reader.gr