Μείωση των εξεταζομένων μαθημάτων από 10 σε 4 στην Γ΄ Λυκείου, ένταξη των δημιουργικών εργασιών στην μαθησιακή διαδικασία, συνενώσεις ειδικοτήτων στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, καθιέρωση 14χρονης υποχρεωτικής Εκπαίδευσης, ίδρυση διετών Προγραμμάτων Σπουδών στα Πανεπιστήμια και Δημιουργία Εθνικού Συντονιστικού Οργάνου Μαθητείας είναι κάποια από τα σημεία στα οποία αναφέρθηκε ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου στην ομιλία του στη Βουλή, κατά τη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων για το νομοσχέδιο για την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής.
Αναφορικά με την ύδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και την αναβάθμιση της τεχνολογικής εκπαίδευσης ο κ. Γαβρόγλου τόνισε: «Υπήρχε ένα σοβαρό έλλειμμα πολιτικής απέναντι στα ΤΕΙ, τα οποία τα τελευταία χρόνια είχαν αφεθεί στην τύχη τους».
Ο κ. Γαβρόγλου τόνισε επίσης οτι: «Για πρώτη φορά στην ιστορία των πανεπιστημίων μας κατοχυρώνεται η δυνατότητα να παρέχονται διετή προγράμματα σπουδών με επαγγελματικά πιστοποιητικά ευρωπαϊκών προσόντων. Η πρωτοβουλία αυτή, εντάσσεται στο πλαίσιο αναβάθμισης και της επαγγελματικής εκπαίδευσης, διότι σε αυτά θα έχουν προνομιακή πρόσβαση οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ. Τα διετή προγράμματα σπουδών θα ιδρυθούν σε συνεργασία και με τους τοπικούς παραγωγικούς φορείς».
Ο υπουργός σημείωσε επίσης ότι τα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα θα είναι εθνικού βεληνεκούς και τα Διετή Προγράμματα σπουδών τοπικότερου βεληνεκούς. Για την αύξηση του ποσοστού πρόσβασης των αποφοίτων των ΕΠΑΛ στα Πανεπιστήμια από το 1% στο 5%, ο κ. Γαβρόγλου είπε: «Αυτό αυξάνει κατά 500 όσους θα εισαχθούν στα Πανεπιστήμια, ενώ το 20% πρόσβασης στα ΤΕΙ παραμένει ως έχει. Παράλληλα, δίνουμε την ευκαιρία στην ειδική κατηγορία όσων είχαν πάρει πτυχίο ΕΠΑΛ αλλά απολυτήριο από ΓΕΛ, να μπορούν να συμμετέχουν στις εισαγωγικές εξετάσεις».
Σε οτι αφορά στην καθιέρωση 14χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης και 2χρονης υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης τόνισε: «Από τον Σεπτέμβριο του 2018 θα αρχίσουν να λειτουργούν σε περίπου 200 δήμους δίχρονα νηπιαγωγεία, ώστε να πείσουμε την κοινωνία ότι δεν υποσχόμαστε πράγματα που δεν υλοποιούμε, και θα γίνει σταδιακά η επέκτασή της σε όλους. Είναι αδύνατο να υπάρχει μια σοβαρή προσπάθεια δημιουργίας εκπαιδευτικών δομών χωρίς τη συνεργασία με τους Δήμους. Διότι αν ταυτοχρόνως δεν αναπτυχθεί και δεν αναβαθμιστεί όλο το πλέγμα των παιδικών σταθμών, τότε δεν νομίζουμε ότι παρέχεται στην κοινωνία –και κυρίως τα νέα ζευγάρια- αυτή η δυνατότητα που θα τους πείσει ότι η πολιτεία διαθέτει όλες τις προϋποθέσεις να φροντίζει τα παιδιά από την πολύ μικρή ηλικία τους».
Ο κ. Γαβρόγλου επισήμανε τη σημασία που έχει η αναβάθμιση σε πανεπιστημιακή της εκπαίδευσης των βρεφονηπιοκόμων και η ένταξή τους στις σχολές Κοινωνικών Επιστημών. Υπενθυμίζεται ότι αύριο το πρωί, εκπρόσωποι του Υπουργείου και της ΚΕΔΕ θα συναντηθούν με εκπροσώπους της ΕΕΤΑΑ για να ξεκαθαριστεί και να συμφωνηθεί από όλες τις πλευρές το κομβικό ερώτημα του αριθμού των παιδιών για τα οποία γίνονται κάθε χρόνο αιτήσεις να ενταχθούν σε Παιδικούς Σταθμούς, αλλά τελικά μένουν εκτός.
Για τις μετεγγραφές ο κ. Γαβρόγλου είπε οτι «Καμία οικογένεια δεν θα συντηρεί πάνω από ένα σπίτι εκτός από το δικό της. Για τις οικογένειες που έχουν πολύ χαμηλό εισόδημα και τα παιδιά τους σπουδάζουν μακριά από το σπίτι θα προσπαθήσουμε να κάνουμε κάποια –μικρή έστω- αύξηση στο στεγαστικό επίδομα που δικαιούνται. Αυτό είναι κάτι που δεν θα το λύσουμε τώρα, αλλά θα το λύσουμε με τις μετεγγραφές, από τον Σεπτέμβριο και μετά. Αυτά τα παιδιά ούτως ή άλλως ευνοούνται από την γενικότερη ρύθμιση των μετεγγραφών, αλλά θα ευνοηθούν επιπλέον με τροποποιήσεις που θα φέρουμε, γιατί το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι οικογένειές τους είναι εξαιρετικά σοβαρό και εμείς το αναγνωρίζουμε». Ο κ. Γαβρόγλου αναφέρθηκε επίσης στη δημιουργία σχολικών μονάδων σε όλα τα καταστήματα κράτησης και τμήματα εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας.
Αναφερόμενος στην αλλαγή του χαρακτήρα των δημιουργικών εργασιών ο κ. Γαβρόγλου σημείωσε: «Αλλάζουμε τον χαρακτήρα των δημιουργικών εργασιών του Λυκείου, καθώς λάβαμε υπόψιν και την ανατροφοδότηση που λάβαμε από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς. Δεν θα είναι πλέον μια διακριτή διαδικασία εντός του ωρολογίου προγράμματος, αλλά θα εντάσσεται στη γενικότερη μαθησιακή διαδικασία.
Για τη συνένωση ειδικοτήτων στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση με κοινές αναθέσεις υπογράμμισε οτι «Η πρωτοβουλία αυτή θα συμβάλλει στην πολύ καλύτερη διαχείριση του εκπαιδευτικού προσωπικού και σε δικαιότερες υπηρεσιακές μεταβολές. Δεν είναι μόνο μια τεχνική διεργασία αλλά μια εκπαιδευτική διαδικασία» ενώ για τις αλλαγές στα εξεταζόμενα μαθήματα της Γ’ τάξης των ΓΕΛ σημείωσε: «Μειώνουμε τα εξεταζόμενα μαθήματα στη Γ΄ Λυκείου των ΓΕΛ από 14 σε 4. Αυτό δεν σημαίνει ότι για τα υπόλοιπα 10 δεν θα γίνονται εξετάσεις. Θα γίνονται στη διάρκεια του χρόνου. Αλλά -ας είμαστε ειλικρινείς- με τα 14 μαθήματα οι εξετάσεις δεν ήταν σοβαρές. Με το μέτρο αυτό θα αρχίσουμε να αποδραματοποιούμε και την ένταση των εξετάσεων».