Με την εφαρμογή του «επικαιροποιημένου» ωραρίου (έναρξη 08:10 – λήξη 14:10) στα Γυμνάσια–Λύκεια, αναζωπυρώθηκε το χρόνιο ζήτημα της κοινής μεταφοράς μαθητών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας σε περιφερειακούς δήμους. Η έρευνα του Lamia POLIS 87.7 και του Lamianow.gr ανέδειξε θεσμικά κενά, πραγματικές δυσκολίες πεδίου και περιορισμούς χρηματοδότησης, φιλοξενώντας στον αέρα και το “Μεσημβρινό Μαγκαζίνο” με την Άννα Μπαμπέτα, τον πρόεδρο Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας κ. Κώστα Χριστόπουλο, τον προϊστάμενο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κ. Κώστα Σπαλιώρα και τον αντιπεριφερειάρχη Παιδείας κ. Αναστάσιο Βελισσαρίου.
Οι μικροί μαθητές περιμένουν… και κουράζονται
Στην πρωτοβάθμια, τα μαθήματα λήγουν στη 13:15. Όταν το ίδιο λεωφορείο εξυπηρετεί και το Γυμνάσιο/Λύκειο (που τελειώνει 14:10), οι μικροί μαθητές αναγκάζονται να περιμένουν έως και μία ώρα, φτάνοντας σε απομακρυσμένα χωριά μετά τις 15:00.
«Τα σχολεία υπάρχουν για τους μαθητές. Δεν μπορεί η μεταφορά τους να συναρτάται με το μάθημά τους… Ένας εξάχρονος να φεύγει 07:00 και να γυρίζει 15:30–16:00 είναι πάρα πολύ δύσκολο, ιδίως στην περιφέρεια», τονίζει ο πρόεδρος Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Φθιώτιδας κ. Χριστόπουλος.
«Όπου δεν λειτουργεί ολοήμερο, ποιος έχει την ευθύνη της μίας επιπλέον ώρας; Δεν γίνεται να στηρίζονται όλα στο φιλότιμο», προσθέτει.
Σημαντικό: Εκεί όπου το λεωφορείο δεν προσεγγίζει την είσοδο του σχολείου, δάσκαλοι –χωρίς νομική κάλυψη– συνοδεύουν παιδιά έως και 500 μ. στη στάση, με κινδύνους ειδικά σε κακοκαιρία. «Μέχρι την παράδοση εντός σχολείου έχουμε ευθύνη. Έξω από το σχολείο δεν μας καλύπτει κανείς», υπογραμμίζει.
«Δεν είναι νέο ωράριο» λέει η Δευτεροβάθμια – αλλά υπάρχουν παράμετροι
Ο κ. Σπαλιώρας εξηγεί ότι δεν πρόκειται για νέο ωράριο, αλλά για εφαρμογή του προβλεπόμενου πλαισίου (με σαφείς διάρκειες διδακτικών ωρών και διαλειμμάτων) και επισημαίνει δύο “παραθυράκια” προσαρμογής:
- «Όταν υπάρχουν διαφορετικές συγκοινωνιακές συνθήκες, ο Σύλλογος Διδασκόντων, με τον διευθυντή και τη Διεύθυνση Εκπαίδευσης, μπορεί να μετακινήσει την έναρξη λίγα λεπτά (π.χ. 08:00 ή 08:05), ώστε το σχολείο να τελειώνει νωρίτερα (π.χ. 13:55)».
- «Δεν διαφοροποιείται ούτε ο αριθμός ούτε η διάρκεια των διδακτικών ωρών και διαλειμμάτων».
Ωστόσο, η προσαρμογή κατά ένα τέταρτο δεν λύνει πάντα το πρόβλημα: για να προβλεφθεί ξεχωριστό δρομολόγιο από την Περιφέρεια, ο χρόνος αναμονής πρέπει να υπερβαίνει την 1 ώρα. «Αν το Γυμνάσιο λήγει 13:55 αντί 14:10, δεν μεσολαβεί πάντα η απαιτούμενη ώρα, άρα δημιουργούνται περιορισμοί», σημειώνει ο κ. Σπαλιώρας.
Η Περιφέρεια «ανάμεσα» σε ΦΕΚ, προϋπολογισμούς και βουνά
Ο αντιπεριφερειάρχης Παιδείας κ. Βελισσαρίου αναγνωρίζει το πρόβλημα, ιδίως σε άγονες, ορεινές περιοχές με μεγάλες αποστάσεις, αλλά θυμίζει ότι το ΦΕΚ εκδόθηκε στις 15/09/2025, όταν ο σχεδιασμός δρομολογίων είχε ήδη “κλειδώσει” μήνες πριν.
«Με τη νέα εγκύκλιο αλλάζουν δραματικά τα δεδομένα. Θα σκύψουμε στο πρόβλημα, αλλά μιλάμε για 64.000 μαθητές στην Περιφέρειά μας – κάθε περίπτωση πρέπει να εξεταστεί χωριστά», αναφέρει.
«Η νομοθεσία μάς υποχρεώνει σε ξεχωριστό δρομολόγιο μόνο όταν η αναμονή υπερβαίνει την 1 ώρα. Όπου δεν υπερβαίνει, είμαστε νομικά καλυμμένοι να μην το βάλουμε. Όμως το κοινωνικό κόστος μάς απασχολεί».
Και προσθέτει το χρηματοδοτικό φρένο: «Αν ο νέος σχεδιασμός απαιτεί κονδύλι διπλάσιο, δεν μπορούμε να προχωρήσουμε χωρίς επιπλέον χρηματοδότηση. Θα διεκδικήσουμε, αλλά δεν νομοθετούμε».
Τα «κενά νόμου» και η καθημερινότητα
Κρίσιμα σημεία που ανέδειξε το ρεπορτάζ:
- Οριακή «μία ώρα»: Η Περιφέρεια υποχρεούται να δρομολογεί επιπλέον λεωφορείο μόνο αν η αναμονή ≥ 60’. Με λήξη 14:10 στη Δευτεροβάθμια και 13:15 στην Πρωτοβάθμια, η διαφορά αγγίζει αλλά δεν ξεπερνά πάντα το όριο, ειδικά με τυχόν προσαρμογές.
- Ευθύνη φύλαξης: Με λήξη διδακτικού στην Πρωτοβάθμια στις 13:15, η παραμονή των παιδιών έως την αναχώρηση δεν καλύπτεται όταν δεν λειτουργεί Ολοήμερο.
- Πρόσβαση σχολείων: Σε ορισμένα σημεία, λεωφορεία δεν φτάνουν στην πύλη. Η πεζοπορία 500 μ. μικρών μαθητών εκτός σχολείου εγείρει ζητήματα ασφάλειας και ευθύνης.
Τι ζητούν οι εκπαιδευτικοί
Ο κ. Χριστόπουλος ζητά ρεαλιστικές λύσεις, με διαφορετικά δρομολόγια όπου υπάρχουν αρκετοί μαθητές και λειτουργικές ιδιαιτερότητες:
«Πρέπει να υπάρχουν ξεχωριστά δρομολόγια για Δημοτικό και Γυμνάσιο. Δεν γίνεται ένα παιδί να περιμένει ή να ταξιδεύει τόσες ώρες. Η πολιτεία και η Περιφέρεια οφείλουν να το δουν με σοβαρότητα».
Τι δηλώνει η Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Ο κ. Σπαλιώρας καλεί σε τοπικές προσαρμογές μέσα στο νόμιμο πλαίσιο:
«Ο Σύλλογος Διδασκόντων μπορεί, για συγκοινωνιακούς λόγους, να μετακινήσει την έναρξη, ώστε να μειωθεί ο χρόνος αναμονής των μικρότερων παιδιών. Δεν αλλάζουν αριθμός και διάρκεια ωρών/διαλειμμάτων».
Η θέση της Περιφέρειας
Ο κ. Βελισσαρίου προαναγγέλλει εξέταση ανά σχολική μονάδα και διεκδίκηση πόρων όπου απαιτείται:
«Θα δούμε κάθε σχολείο και κάθε δήμο χωριστά. Πρώτα το κοινωνικό κόστος, αλλά χωρίς νέα χρηματοδότηση δεν λύνονται όλα. Η συνεργασία όλων είναι προϋπόθεση».
Συμπέρασμα – Τι χρειάζεται τώρα
Η εικόνα είναι καθαρή:
- Οι μικροί μαθητές επιβαρύνονται δυσανάλογα από την κοινή μεταφορά.
- Το θεσμικό όριο της 1 ώρας δημιουργεί «γκρίζες ζώνες».
- Η Περιφέρεια δηλώνει πρόθυμη να ανασχεδιάσει, αλλά ζητά πόρους και συνεργασία.
- Η εκπαίδευση προτείνει μικρές μετατοπίσεις έναρξης για μείωση αναμονής.
Η Ελλάδα δεν είναι μόνο Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Στα χωριά, κάθε λεπτό αναμονής για ένα παιδί μετράει διπλά.

το γέλιο είναι με την δευτεροβαθμια που αντί να ζητάει λύσεις από τους πολιτικά προϊστάμενους της ζητάει λύση από τη εκπαιδευτική κοινότητα όλα για την καρέκλα
Δυστυχώς το θεμα αγγίζει περιοχές ακόμα και εντός Αττικης: σχεδόν στο σύνολο της περιφερειακης ενότητας Ανατολικής Αττικης δεν έχουν ξεκινήσει τα δρομολόγια των σχολικών λεωφορείων και λυση δεν διαφαίνεται. Για να καταλάβετε σε ποσο “οργανωμένη” χώρα ζούμε…
Το ερώτημα κατά την ταπεινή μου άποψη είναι αν η κυβέρνηση της Αθήνας θέλει να υπάρχει περιφέρεια και χωριά στην χώρα. Αυτοί που νομοθετούν και δυστυχώς οι βουλευτές της επαρχίας που λένε “ναι” χωρίς να υποστηρίζουν τον τόπο τους έχουν τεράστια ευθύνη. Και μετά μιλάμε για υπογεννητικότητα και μείωση πληθυσμού στην επαρχία κλπ κλπ. Φυσικά το ότι εκδίδεται ένας νόμος μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, μάλλον είναι παγκόσμια πρωτοτυπία.
Το σχολικό ξεκινά από λύκειο στις 14.10′ μάλλον 14.15′ μέχρι να βγουν από τις τάξεις και να επιβιβαστούν.Για να φτάσει στο επόμενο χωριό να πάρει μαθητές του δημοτικού πάει 14.30′.
Οι εκπαιδευτικοί μετά τις 14.00′ φεύγουν (εργασιακό ωράριο).
Ποιος έχει την ευθύνη των παιδιών αυτό το μισάωρο;
Εδώ υπάρχει δρομολόγιο που διαρκεί 45 λεπτά ενώ θα μπορούσε να γίνεται σε 15 λεπτά κσι όλο αυτο γιατί θα πρέπει το σχολικό να παίρνει μαθητές από τρία διαφορετικά χωριά