Για το λόγο αυτό αναμένεται να μείνουν κενές 800.000 θέσεις εργασίας στον τομέα των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών – Και στην Ελλάδα οι εργοδότες δεν βρίσκουν καταρτισμένους τεχνολογικά υποψηφίους για να καλύψουν τις θέσεις εργασίας που προσφέρουν
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναφέρει ότι το 90% των θέσεων εργασίας θα απαιτεί αυξημένες ψηφιακές δεξιότητες. Λόγω ακριβώς αυτής της ραγδαίας εξέλιξης, η Κομισιόν εκτιμά ότι η διείσδυση των τεχνολογιών σε κάθε τομέα της ζωής μας θα οδηγήσει σε βάθος ενός χρόνου στην ύπαρξη 825.000 κενών θέσεων εργασίας στον τομέα των τεχνολογιών, πληροφορικής και επικοινωνιών.
Ο πρόεδρος του CEPIS Βύρων Νικολαΐδης αναφέρει ότι τα στοιχεία για την απασχόληση των νέων στην Ελλάδα και σε επτά ευρωπαϊκές χώρες καταδεικνύουν ότι το ποσοστό της ανεργίας σε νεαρές ηλικίες παραµένει σε επίπεδα άνω του 50%. Ο κ. Νικολαΐδης υπογράμμισε χαρακτηριστικά: «Εργοδότες και εκπαιδευτικοί φορείς κινούνται σε παράλληλα σύµπαντα. Ενώ το 79% των παρόχων εκπαίδευσης πιστεύει ότι το πτυχίο που προσφέρει αποτελεί επαρκές εφόδιο για έναν νέο προκειμένου να µπει στην αγορά εργασίας, µόλις το 23% των εργοδοτών φαίνεται να συμφωνεί και αναζητεί περισσότερα στοιχεία στο βιογραφικό των υποψηφίων».
«Ερευνα της Digital Inclusion and Skills έδειξε ότι το 40% του πληθυσμού έχει ανεπαρκείς ψηφιακές δεξιότητες, ενώ ένα το 22% δεν έχει καθόλου. Επίσης, το 1/3 των ήδη εργαζομένων βρίσκεται σε μη ικανοποιητικό επίπεδο, με τα μεγαλύτερα ποσοστά να σημειώνονται στη Βουλγαρία (61%) και στη Ρουμανία (77%)», συμπλήρωσε ο ίδιος.
Καθώς η τεχνολογία έχει αυτή την ολοκληρωτική διείσδυση, σε επαγγελματικούς τομείς παρατηρείται η εμφάνιση νέων επαγγελμάτων που συνδυάζουν γνώση των νέων τεχνολογιών με παραδοσιακές δεξιότητες, όπως Facebook specialist, online community manager, mobile application developer, software engineer, data analyst.
Το έλλειμμα των ψηφιακών δεξιοτήτων που παρατηρείται σήμερα στην απασχόληση, δεδομένων των ταχύτατων εξελίξεων στην τεχνολογία, και η στρατηγική που απαιτείται για την αντιμετώπισή του βρέθηκε στο επίκεντρο της ετήσιας γενικής συνέλευσης του CEPIS, που έλαβε χώρα στο Δουβλίνο με τη συμμετοχή προέδρων και εκπροσώπων από 29 χώρες της Ε.Ε.
Σύμφωνα με τη σχετική έκθεση, υπό τον τίτλο «Απασχολησιμότητα, ανεργία, ψηφιακές δεξιότητες: Προτάσεις για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας», υπογραμμίστηκε ότι το χάσμα σε ευρωπαϊκό επίπεδο ανάμεσα σε προσφορά και ζήτηση για ψηφιακές δεξιότητες (e-skills) αναμένεται να ξεπερνά τις 800.000 θέσεις εργασίας το 2020.
Στην έκθεση υπογραμμίζεται η ανάγκη η Ελλάδα να επενδύσει στην ανάπτυξη ανθρώπινου δυναμικού με δεξιότητες στις τεχνολογίες αιχμής.
Το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ (WEF), σε ανάλυση αναφορικά με τα επαγγέλματα του μέλλοντος (Future Jobs), εκτίμησε ότι τα επόμενα πέντε χρόνια θα χαθούν 7,1 εκατομμύρια θέσεις εργασίας και αντίστοιχα θα δημιουργηθούν 2 εκατομμύρια νέες για εργαζομένους στην ψηφιακή τεχνολογία, καθώς η Ρομποτική και η Πληροφορική αφανίζουν παραδοσιακά επαγγέλματα.
Η περίπτωση της Ελλάδας και οι προτάσεις
Στην ίδια έκθεση σημειώνεται ότι παρά την κρίση και τα υψηλά ποσοστά ανεργίας στην ελληνική αγορά εργασίας παρατηρείται το παράδοξο πάμπολλες θέσεις στον τομέα των νέων τεχνολογιών και της πληροφορικής να μένουν ακάλυπτες και οι εργοδότες να δηλώνουν σημαντική δυσκολία στο να τις καλύψουν. Τα πρόβλημα αυτό, υπογραμμίζεται, είναι ακόμη εντονότερο σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Υπογραμμίζεται επίσης η ανάγκη η Ελλάδα να επενδύσει στην ανάπτυξη ανθρώπινου δυναμικού με δεξιότητες στις τεχνολογίες αιχμής και με αυτό ως μοχλό να «διαμορφώσει τις ιδανικές συνθήκες για να αποτελέσει η χώρα πόλο έλξης για επενδύσεις σε τεχνολογική ανάπτυξη και καινοτομία με διεθνή προσανατολισμό».
Σε αυτό το πλαίσιο, παρουσιάζεται μια σειρά προτάσεων, με σκοπό την ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού με στόχο την καλλιέργεια ατόμων με υψηλές δεξιότητες σε τεχνολογίες αιχμής:
Προσαρμογή των προγραμμάτων σπουδών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Διοργάνωση συμβουλευτικών προγραμμάτων (mentoring/coaching). Διεύρυνση του θεσμού της μαθητείας στον εργασιακό χώρο (internship/apprenticeship). Ενημέρωση για το επάγγελμα της πληροφορικής από στελέχη της αγοράς και επαγγελματίες του κλάδου. Εισαγωγή περισσότερων ωρών διδασκαλίας στο μάθημα του Προγραμματισμού, ξεκινώντας από τις τάξεις του Δημοτικού και του Γυμνασίου. Δημιουργία εικονικών ψηφιακών επιχειρήσεων από τους μαθητές, με σκοπό την πρακτική γνωριμία τους με το επιχειρείν, την τεχνολογία και την εφαρμογή αυτών σε συνθήκες αληθινού περιβάλλοντος.
Σε επίπεδο διά βίου μάθησης προτείνονται : ■ Εκπαίδευση φοιτητών θετικών επιστημών (π.χ. Φυσική, Μαθηματικά), που έχουν ισχυρό θεωρητικό υπόβαθρο αλλά μειωμένες ευκαιρίες απασχόλησης, σε προχωρημένες δεξιότητες πληροφορικής που βρίσκονται σε μεγάλη ζήτηση. ■ Δημιουργία ταχύρρυθμων προγραμμάτων εκπαίδευσης στον προγραμματισμό και σε εξειδικευμένες γνώσεις πληροφορικής με αυξημένη ζήτηση στην αγορά εργασίας, με παράλληλη θέσπιση δομών πιστοποίησης των γνώσεων αυτών.