«Εξυπνες» κάρτες αντί για εισιτήρια

5 Min Read

Με στόχο την πλήρη πάταξη της λαθρεπιβίβασης και της εισιτηριοδιαφυγής αλλά και την πιο δίκαιη χρέωση των επιβατών, ο ΟΑΣΑ αναμένεται να θέσει σε εφαρμογή το Σύστημα Αυτόματης Συλλογής Κομίστρου («έξυπνο» εισιτήριο) στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας από την αρχή της επόμενης χρονιάς.

Πρόκειται για τις «έξυπνες» κάρτες, οι οποίες θα αντικαταστήσουν το κλασικό χάρτινο εισιτήριο, δίνοντας μάλιστα τη δυνατότητα για ζωνική-αναλογική χρέωση, δηλαδή αντίτιμο ανάλογα με την απόσταση που θα διανύει ο κάθε επιβάτης και εφαρμόζοντας μια εντελώς διαφορετική φιλοσοφία απ’ αυτήν του ενιαίου εισιτηρίου που χρησιμοποιείται σήμερα.

Το σύστημα θα συμπληρώσουν οι «μπάρες» στους σταθμούς του μετρό και του προαστιακού σιδηροδρόμου, οι οποίες στην περίπτωση της Αθήνας θα είναι πόρτες που θα ανοιγοκλείνουν και όχι τουρνικέ. Οι προεργασίες τοποθέτησής τους έχουν ήδη ξεκινήσει εδώ και λίγο καιρό, ενώ από το καλοκαίρι εγκαθίστανται σταδιακά και τα νέα ακυρωτικά μηχανήματα σε λεωφορεία, τρόλεϊ και τραμ. Οι πύλες εισόδου-εξόδου στους σταθμούς -προκειμένου αυτοί να μετατραπούν σε κλειστό σύστημα- αναμένεται να λειτουργήσουν κανονικά από το καλοκαίρι του 2017.

Ξενάγηση
Το νέο σύστημα μαζί με την τηλεματική που ήδη εφαρμόζεται στις συγκοινωνίες της Αθήνας παρουσιάστηκε το Σαββατοκύριακο στο πλαίσιο της ΔΕΘ, ενώ το περίπτερο του ΟΑΣΑ επισκέφτηκε και ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας συνοδευόμενος από τον υπουργό Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη. Ο κ. Τσίπρας ήταν και ο πρώτος πολίτης που έκανε χρήση της «έξυπνης» κάρτας που είχε εκδοθεί στο όνομά του περνώντας από τις πύλες εισόδου ? εξόδου που θα εγκατασταθούν στο μετρό στο πλαίσιο υλοποίησης του έργου.

Κατά τη διάρκεια της ξενάγησης ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΑ, Γιάννης Σκουμπούρης, εξήγησε στον πρωθυπουργό τον τρόπο λειτουργίας των νέων ακυρωτικών μηχανημάτων και των πυλών.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι πύλες διέλευσης που θα τοποθετηθούν στους σταθμούς του Μετρό της Αθήνας θα είναι συνολικά 1.062, εκ των οποίων οι 635 θα είναι κανονικές και οι 427 για ΑΜΕΑ (με μεγαλύτερο πλάτος διέλευσης) με περίβλημα ανοξείδωτου χάλυβα. Οι επιβάτες θα πρέπει υποχρεωτικά να περνούν ανέπαφα την κάρτα (χωρίς να την ακουμπούν ή να την εισάγουν) στην ειδική τερματική συσκευή τόσο μπαίνοντας όσο και βγαίνοντας από τις αποβάθρες.

Το νέο σύστημα θα υποστηρίζει δύο βασικούς τύπους κομίστρου, το «πολλαπλό», μια ανέπαφη κάρτα μνήμης χωρίς μικροεπεξεργαστή, στην οποία θα υπάρχει δυνατότητα αποθήκευσης χρηματικής αξίας, χρόνου ή αριθμού μετακινήσεων, και την «κάρτα», η οποία θα έχει μικροεπεξεργαστή και θα λειτουργεί ως κάρτα απεριορίστων διαδρομών ή μαζικότερου προϊόντος κομίστρου. Πρακτικά και με τους δύο τύπους θα μπορούν να υλοποιηθούν προϊόντα χρονικής διάρκειας (π.χ. εβδομαδιαίο ή μηνιαίο εισιτήριο), αριθμού μετακινήσεων (π.χ. εισιτήριο 10 μετακινήσεων) ή αποθήκευσης ενός χρηματικού ποσού (π.χ. 50 ευρώ, «pay as you go»).

Στην αρχική έκδοση των καρτών, κατά την έναρξη του έργου, οι ενδιαφερόμενοι επιβάτες θα υποβάλλουν αιτήσεις για όσες κάρτες θα είναι προσωποποιημένες. Η αρχική έκδοση «κάρτας», η έκδοση «πολλαπλού» και η επαναφόρτισή τους θα γίνονται σε διάφορα σημεία πώλησης, ενώ ο επιβάτης θα έχει και εναλλακτικές επιλογές για τον τρόπο πληρωμής.

Η νέα κάρτα θα επιδεικνύεται και σε περίπτωση ελέγχου, ο οποίος θα γίνεται με τη χρήση ειδικής φορητής συσκευής. Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 58,8 εκατομμύρια ευρώ και υλοποιείται μέσω Σύμπραξης Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) διάρκειας δώδεκα ετών.

Στα τρένα
Στο μεταξύ, την εφαρμογή ηλεκτρονικού εισιτηρίου ανακοίνωσε και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Το νέο εισιτήριο θα έχει δικλίδες ασφαλείας, θα εκδίδεται άμεσα και θα είναι ονομαστικό.

Παράλληλα το προσεχές διάστημα οι επιβάτες θα μπορούν να αγοράζουν εισιτήρια με τη χρήση πιστωτικών και χρεωστικών καρτών μέσω τερματικών POS, ενώ η εταιρεία δημιουργεί club φίλων στα πρότυπα των αεροπορικών εταιρειών. Μέσω αυτού θα προσφέρει πρόσβαση σε εκπτωτικές προσφορές, ενώ σύντομα θα εισαγάγει και πρόγραμμα επιβράβευσης πελατών Miles & Bonus. Επιπλέον η εταιρεία προσφέρει τη δυνατότητα μεταφοράς ΙΧ αυτοκινήτου των επιβατών μεταξύ Αθήνας-Θεσσαλονίκης. Παράλληλα εισάγει ή αναβαθμίζει τις ειδικές εκπτωτικές κάρτες Intercity προσφέροντας ένα στα επτά ταξίδια δωρεάν, εισιτήρια πολλαπλών διαδρομών με εκπτώσεις έως 50%, κάρτα τρίτης ηλικίας, εκπτώσεις 50% και οικογενειακή κάρτα με εκπτώσεις 25-50% και ομαδικά εισιτήρια.

 

Πηγή

Share This Article
Leave a comment

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Exit mobile version