Την υποχρέωση των κατασκευαστών να εφοδιάζουν µε «µαύρο κουτί» παρόµοιο µε αυτό των αεροπλάνων και τα αυτοκίνητα που θα εισάγονται στο εξής επιχειρεί να επιβάλει η Ευρωπαϊκή Ενωση. Σύµφωνα µε πρόταση που υπέβαλαν προ ηµερών οι ευρωβουλευτές της Επιτροπής Εσωτερικής Αγοράς, η οποία υιοθετήθηκε από την αρµόδια επιτροπή του Ευρωκοινοβουλίου µε 33 ψήφους έναντι δύο και χωρίς αποχές, υποχρεωτική θα πρέπει να γίνει σε όλα τα οχήµατα που θα κυκλοφορούν στην ΕΕ η τοποθέτηση συστηµάτων καταγραφής δεδοµένων ατυχήµατος.
Στα αεροπλάνα το λεγόµενο «µαύρο κουτί» είναι µια ηλεκτρονική συσκευή που καταγράφει και τις συνοµιλίες των πιλότων και τα δεδοµένα κατά τη διάρκεια µιας αεροπορικής πτήσης. Η µονάδα αποτελείται από δύο τµήµατα, το CVR (Cockpit Voice Recorder) και το FDR (Flight Data Recorder). Το πρώτο είναι καταγραφέας ήχου που εστιάζει στο πιλοτήριο και το άλλο καταγραφέας πολλών παραµέτρων σχετικών µε την κατάσταση του αεροσκάφους και την πτήση.
Σύµφωνα µε την πρόταση, τα εξελιγµένα χαρακτηριστικά ασφαλείας των ακριβών εκδόσεων των οχηµάτων θα µεταφερθούν και στις στάνταρ
Στα αυτοκίνητα το πιθανότερο είναι ότι το «µαύρο κουτί» θα περιορίζεται στο δεύτερο τµήµα -µε ενδεχόµενο να υπάρχει και κάµερα καταγραφής των εξωτερικών συνθηκών-, ωστόσο τα ακριβή τεχνικά χαρακτηριστικά του θα αποφασιστούν στο εγγύς µέλλον. Πάντως οι ευρωβουλευτές φρόντισαν να αναφέρουν στην πρότασή τους ότι τα συστήµατα καταγραφής δεδοµένων ατυχήµατος θα λειτουργούν ως «συστήµατα κλειστού βρόχου» και δεν θα επιτρέπουν ταυτοποίηση του οδηγού ή του οχήµατος.
Η στόχευση
Η νέα αυτή πρόταση της Επιτροπής Εσωτερικής Αγοράς της ΕΕ στοχεύει στη µείωση των θανάτων και τραυµατισµών λόγω οδικών ατυχηµάτων και, εκτός από το «µαύρο κουτί», περιλαµβάνει και κανόνες που θα µετατρέψουν στα επόµενα τρία χρόνια σε υποχρεωτική τη µεταφορά εξελιγµένων χαρακτηριστικών εξοπλισµού ασφαλείας από τις ακριβές στις στάνταρ εκδόσεις των οχηµάτων (επιβατικά και τα ελαφρά επαγγελµατικά) που θα πωλούνται στην ευρωπαϊκή αγορά. Ανάµεσα σε αυτά περιλαµβάνονται και οι λεγόµενοι «περιοριστές ταχύτητας» που θα χρησιµοποιούν δεδοµένα από το GPS ή/και κάµερες αναγνώρισης των σηµάτων κυκλοφορίας, για να καθορίζουν την ανώτατη ταχύτητα που επιτρέπεται να κινείται το αυτοκίνητο, ανάλογα µε την οδική σήµανση.
Οι οδηγοί θα έχουν τη δυνατότητα να παρακάµπτουν τους περιοριστές, ωστόσο θα υπάρχουν ηχητικά και προειδοποιητικά σήµατα, όπως περίπου συµβαίνει σήµερα µε τις ζώνες ασφαλείας. Ακόµα, υποχρεωτικά θα γίνουν τα συστήµατα πέδησης έκτακτης ανάγκης και προειδοποίησης απόκλισης από την πορεία που χρησιµοποιούνται ήδη σε φορτηγά και λεωφορεία, αλλά και χαρακτηριστικά που σήµερα παρέχονται ως έξτρα -είτε στάνταρ στις ακριβές εκδόσεις- όπως καταγραφέας πίεσης ελαστικών, συστήµατα επείγουσας στάθµευσης, ανιχνευτές οπισθοπορίας, παρακολούθησης υπνηλίας και προσοχής του οδηγού, αναγνώρισης της διάσπασης της προσοχής κ.λπ. Επίσης οι βασικές εκδόσεις των αυτοκινήτων θα πρέπει να διευκολύνουν την εγκατάσταση µηχανισµών αλκοτέστ, για την παρεµπόδιση της οδήγησης υπό την επήρεια οινοπνεύµατος. Η πρόταση αυτή αναµένεται να εγκριθεί στην Ολοµέλεια του Ευρωκοινοβουλίου που θα γίνει στις 11-14 Μαρτίου
ethnos/gr