Το χειρότερο σιδηροδρομικό δυστύχημα στην Ιστορία της χώρας έμελλε να αποδείξει με τον πιο φρικτό τρόπο τη σπουδαιότητα της θέσης του σταθμάρχη, ο οποίος είναι αποκλειστικά υπεύθυνος για την κυκλοφορία των αμαξοστοιχιών και συνεπώς και για την ασφάλεια του επιβατικού κοινού στην περιοχή ευθύνης του.
Κεντρικό πρόσωπο της εθνικής σιδηροδρομικής τραγωδίας στα Τέμπη είναι αναμφισβήτητα ο σταθμάρχης Λάρισας, οι χειρισμοί του οποίου φέρεται να υπήρξαν καθοριστικοί στην επιλογή της πορείας μετωπικής σύγκρουσης, που ακολούθησαν οι δύο αμαξοστοιχίες το βράδυ της Τρίτης, οδηγώντας στο θάνατο περισσότερους από 40 επιβάτες τους.
Το χειρότερο σιδηροδρομικό δυστύχημα στην Ιστορία της χώρας έμελλε να αποδείξει με τον πιο φρικτό τρόπο τη σπουδαιότητα της θέσης του σταθμάρχη, ο οποίος είναι αποκλειστικά υπεύθυνος για την κυκλοφορία των αμαξοστοιχιών και συνεπώς και για την ασφάλεια του επιβατικού κοινού στην περιοχή ευθύνης του. Με αυτό ως δεδομένο θα ανέμενε λογικά κανείς την ύπαρξη ενός υψηλών προδιαγραφών αυστηρού πλαισίου επιλογής προσωπικού για τις συγκεκριμένες θέσεις.
Την ώρα λοιπόν, που η Δικαιοσύνη καλείται να διερευνήσει και να εντοπίσει τα ακριβή αίτια της σύγκρουσης καταλογίζοντας τις αντίστοιχες ευθύνες το μόνο σίγουρο είναι ότι οι δύο αμαξοστοιχίες κινούνταν στην κοιλάδα των Τεμπών σε αντίθετη κατεύθυνση πάνω στην ίδια γραμμή.
Αν λάβουμε υπόψη μας όμως ότι, βάσει της πρόσφατης προκήρυξης για την πρόσληψη 36 σταθμαρχών, βασικό κριτήριο επιλογής ήταν, μεταξύ άλλων, ο έλεγχος προσανατολισμού των υποψηφίων αναφορικά με την κατεύθυνση των αμαξοστοιχιών ή το να μπορούν να μετρούν τα βαγόνια των τρένων(!) τότε εκ του αποτελέσματος γίνεται αντιληπτό ότι απαιτείται το λιγότερο νέα προσέγγιση στις σχετικές διαδικασίες.
Ειδικότερα, τον περασμένο Νοέμβριο το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δημοσίευσε την προκήρυξη 1/2022 για την πλήρωση 90 συνολικά θέσεων προσωπικού με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, κατηγορίας δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (ΔΕ) διαφόρων ειδικοτήτων, στον Οργανισμό Σιδηροδρόμων Ελλάδος Α.Ε (ΟΣΕ. ΑΕ). Οι ενδιαφερόμενοι μπορούσαν έως τις αρχές Ιανουαρίου να υποβάλουν αίτηση για 36 θέσεις σταθμαρχών, εκ των οποίων οι 2 στη Λάρισα, 34 θέσεις προσωπικού ελιγμών κλειδούχων και άλλες τεχνικές ειδικότητες.
Εκτός της κατάθεσης των προβλεπόμενων δικαιολογητικών, οι υποψήφιοι θα έπαιρναν μέρος και σε πρακτική δοκιμασία, που απέβλεπε, όπως αναφερόταν στην προκήρυξη, στον έλεγχο της ικανότητας τους να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των πραγματικών συνθηκών εκτέλεσης της εργασίας (προσομοίωση) σχετικά με:
- τεχνική κατάρτιση
- παρουσία στη δοκιμασία
- ομαδικότητα
Μάλιστα, η πρακτική δοκιμασία αξιολογούνταν ως επιτυχής ή μη επιτυχής ενώ υπήρχε και πρόβλεψη ότι στην περίπτωση, που ο υποψήφιος αποτύγχανε στην πρακτική δοκιμασία, θα διαγραφόταν από τους πίνακες κατάταξης για τις συγκεκριμένες θέσεις.
Για την κατηγορία των σταθμαρχών η πρακτική δοκιμασία περιελάμβανε αρχικά τον «έλεγχο προσανατολισμού. Η δοκιμασία αυτή αφορά στον έλεγχο των εγκαταστάσεων γραμμολογίας και συνδεσμολογίας του σταθμού εργασίας του καθώς και της κατεύθυνσης των αμαξοστοιχιών». Ενα δεύτερο κριτήριο πρόσληψης αποτελούσε η «εκτέλεση προσομοίωσης για τον έλεγχο των αντιδράσεων των υποψηφίων σε συνθήκες πίεσης κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους». Επιπλέον, οι υποψήφιοι καλούνταν να εξεταστούν σε «κίνηση και βάδισμα επί και εντός των σιδηροδρομικών γραμμών και παραπλεύρως αυτών για τυχόν ατέλειες των κάτω άκρων κατά την κίνηση τους».
Η φωνή και η καταμέτρηση βαγονιών
Στο μεταξύ, απαραίτητη προϋπόθεση για την πρόσληψη ήταν και η επιτυχία κατά τη διαδικασία δοκιμής φωνής καθώς «με τη δοκιμασία αυτή ελέγχεται ο υποψήφιος για καθαρή και δυνατή ομιλία λόγω των ενδοεπικοινωνιών μεταξύ των εργαζομένων». Το τελευταίο όμως κριτήριο επιλογής προσωπικού για τις θέσεις σταθμαρχών του ΟΣΕ, που αποτελεί από μόνο του ούτως ή άλλως αντικείμενο προβληματισμού και ερωτημάτων, αποκτά άλλες προεκτάσεις μετά το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα. «Καταμέτρηση βαγονιών σε αμαξοστοιχία. Σκοπός της δοκιμασίας αυτής είναι ο έλεγχος της ευστροφίας, συγκέντρωσης, παρατηρητικότητας και διορατικότητας του υποψηφίου»!
reader.gr