Τα βραβεία του καλύτερου σχολείου του κόσμου για την καινοτομία και την περιβαλλοντική δράση διεκδικούν δύο ελληνικά σχολεία που κατάφεραν να ενταχθούν στην πρώτη δεκάδα των «World’s Best School Prizes» αξίας 250.000 δολαρίων. Πρόκειται για το σχολείο EFL “I love dyslexia”, ένα ανεξάρτητο εκπαιδευτικό ίδρυμα στην Αθήνα, εξειδικευμένο στη διδασκαλία των αγγλικών ως ξένη γλώσσα (EFL) σε μαθητές με δυσλεξία και ειδικές ανάγκες. Και για το Εργαστήριο Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Ε.Ε.Ε.ΕΚ.) Αγίου Δημητρίου, ενός δημόσιου σχολείου δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
H Έφη Χρυσού, συντονίστρια των προγραμμάτων επιχειρηματικότητας του Ε.Ε.Ε.ΕΚ. και η Αγγελική Παππά, ιδρύτρια, διευθύνουσα σύμβουλος και υπεύθυνη σπουδών του σχολείου “I love dyslexia”, μιλούν στο kathimerini.gr για την ένταξή τους στην πρώτη δεκάδα των υποψηφίων για τα βραβεία του θεσμού που ξεκίνησε φέτος από το διεθνή οργανισμό T4 Education σε συνεργασία με την Accenture και την American Express.
Πόσο δύσκολη υπόθεση όμως, αποτέλεσε η ένταξη στην πρώτη δεκάδα των βραβείων για τα καλύτερα σχολεία του κόσμου στην καινοτομία;
«Ο Νίκολας, ο πρώτος μου μαθητής με δυσλεξία, έφυγε τραγικά από τη ζωή ως αυτόχειρας έχοντας υποστεί χρόνιο bullying, ενώ ο Στέργιος έφυγε από την Ελλάδα χωρίς απολυτήριο αφού τον έδιωξαν από 10 σχολεία. Τα χαρισματικά αυτά παιδιά στιγμάτισαν τη ζωή μου και μέσα στα σχολεία που δίδασκα έδινα μάχες για τα δικαιώματα των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (ΕΕΑ), με αποτέλεσμα να απολυθώ ή να πρέπει να παραιτηθώ επανειλημμένα μη μπορώντας να συναινέσω σε αυτά που έβλεπα, βιώνοντας δυσμενείς συνέπειες στη ζωή μου. Το παιδί μου διαγνώστηκε με ΕΕΑ που κληρονόμησε από εμένα, βοηθώντας με να συνειδητοποιήσω ότι η δυσορθογραφία και δυσγραφία που παρουσίαζα σαν παιδί, ήταν εν τέλει αδιάγνωστές μαθησιακές μου ανάγκες. Διαπιστώνοντας ότι στα Αγγλικά ως ξένη γλώσσα τα παιδιά με δυσλεξία δεν μπορούσαν να μάθουν ούτε την αλφάβητα και δεν υπήρχαν διεθνώς πρακτικά εργαλεία για να τα βοηθήσω, αφοσιώθηκα 8 χρόνια για την ολοκλήρωση της 1ης ολοκληρωμένης Μεθόδου στον κόσμο στον συγκεκριμένο τομέα, ενάντια κάθε λογικής. Με αγόγγυστη εργασία δεκαετιών, κόντρα στον άνεμο και με βοήθεια των παιδιών και των καθηγητών μου στην Αγγλία, τα κατάφερα κάνοντας το αδύνατο δυνατό, άλλα δεν έφτανε αυτό. Έπρεπε με ελάχιστους πόρους σε μια χωρά που δεν επένδυε στην παιδεία, να βρω τον τρόπο να δημιουργήσω τον 1ο εκπαιδευτικό οργανισμό στον κόσμο που θα εφάρμοζα τη Μέθοδο μου, να προσλάβω και να εκπαιδεύσω καθηγητές και να καταφέρω να ταξιδέψω σε όλη τη κάνοντας την καινοτομία μου γνωστή διεθνώς φτάνοντας μέχρι τον ΟΗΕ και ΟΟΣΑ, με όραμα να βοηθηθούν εκατομμύρια περιθωριοποιημένα παιδιά. Με ένα σωστό συνδυασμό πειθαρχίας, ανθεκτικότητας, προσοχής στη λεπτομέρεια, ικανότητας για ομαδική εργασία και σκληρής εργασίας, το τρομαχτικά απίθανο μου όνειρο ευλογήθηκε να γίνει πραγματικότητα, καταφέρνοντας να δημιουργήσουμε μια από τις μεγαλύτερες καινοτομίες στην ιστορία της παγκόσμιας παιδαγωγικής» αναφέρει η κυρία Παππά.
«Στο πλαίσιο της αειφορίας, η λειτουργία του σχολείου μας επικεντρώνεται στην άρρηκτη σχέση του με τα θέματα της κοινωνίας, της οικονομίας και της ανάπτυξης. Η διεύθυνση του σχολείου, οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές-μαθήτριες, οι γονείς και η ευρύτερη σχολική κοινότητα αποτελούν το πεδίο επίδρασής του, με στόχο τη δημιουργία υπεύθυνων πολιτών και τη μείωση της σπατάλης πόρων. Οι περιβαλλοντικές δράσεις που διεξάγονται στο σχολείο στοχεύουν στην ανατροπή του υπερκαταναλωτικού μοντέλου της σύγχρονης ζωής και στην αντικατάστασή του από ένα βιώσιμο μοντέλο καθώς και στην κοινωνική ενσωμάτωση των μαθητών με αναπηρία μέσα από δράσεις συμπερίληψης και συνεργατικής μάθησης. Η καινοτομία των περιβαλλοντικών δράσεων του προγράμματος έγκειται στο γεγονός ότι παρουσιάστηκαν από μαθητές με αναπηρία σε μαθητές γενικών σχολείων όλων των βαθμίδων, γεγονός που ενισχύει την ένταξή τους και κατά συνέπεια βελτιώνει τους όρους συμμετοχής τους στην κοινωνία. Στο πλαίσιο της κυκλικής οικονομίας ιδρύθηκε και λειτουργεί από τους μαθητές του σχολείου, η εικονική μαθητική επιχείρηση «ReUZ» με κοινωνικό προσανατολισμό, με απώτερο στόχο τη δημιουργία τοπικού σημείου συλλογής παλαιών οικιακών σκευών και εργαλείων για τη δημιουργική επαναχρησιμοποίησή τους. Η ευαισθητοποίηση της τοπικής και ευρύτερης κοινωνίας επιτεύχθηκε μέσω βιωματικών μεθόδων, όπως η αξιοποίηση διάφορων μορφών τέχνης και τεχνολογικών εργαλείων αλλά παράλληλα και μέσω συνεργασιών με την τοπική αυτοδιοίκηση, πανεπιστημιακά ιδρύματα καθώς και με οργανισμούς με περιβαλλοντικό προσανατολισμό. Όλα τα παραπάνω αποτέλεσαν βασικούς παράγοντες που συντέλεσαν στην αναγνώριση των δράσεων του σχολείου μας σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο και οδήγησαν στην επιτυχημένη ένταξή του στην πρώτη δεκάδα των βραβείων για τα καλύτερα σχολεία του κόσμου στην κατηγορία του περιβάλλοντος» εξηγεί η κυρία Χρυσού του (Ε.Ε.Ε.ΕΚ.) Αγίου Δημητρίου.
Όσον αφορά την μέθοδο που έχει αναπτύξει το σχολείο EFL “I love dyslexia” για την εκμάθηση αγγλικών από δυσλεκτικούς μαθητές, η Αγγελική Παππά εξηγεί ότι τα εργαλεία της βραβευμένης, μετασχηματίζουσας Mεθόδου 3Dlexia for English, συνίστανται σε υλικό κατασκευών, εγχειρίδια ειδικών μνημοτεχνικών για ανάπτυξη όλων των δεξιοτήτων της αγγλικής, καθώς και την πρωτοποριακή νευρο-τεχνολογία των διαδραστικών 3Dlexia Mind Maps.
«Είναι βασισμένα στην έρευνα δράσης που διεξήγαγα σε συνεργασία με το πανεπιστήμιο του Birmingham, συνίστανται σε υλικό κατασκευών, εγχειρίδια ειδικών μνημοτεχνικών για ανάπτυξη όλων των δεξιοτήτων της αγγλικής, καθώς και την πρωτοποριακή νευρο-τεχνολογία των διαδραστικών 3Dlexia Mind Maps» σημειώνει. «Με παιγνιώδη βιωματικό τρόπο τυπικοί και μη τυπικοί μαθητές μαθαίνουν αγγλικά πέρα από τα βιβλία, ενεργοποιώντας όλον τον εγκέφαλο. Στον πυρήνα της Μεθόδου, όμως, βρίσκεται η σχέση εμπιστοσύνης και υψηλής αγάπης που χτίζεται ανάμεσα σε δάσκαλο και μαθητή, βοηθώντας το λιμβικό σύστημα του εγκεφάλου να νιώσει φροντίδα και αποδοχή, εκτινάσσοντας τις γνωστικές λειτουργίες του και βελτιώνοντάς την ποιότητα της ζωής του μαθητή. Κατά τη διάρκεια των ομαδικών εργαστήριων μέσω του βραβευμένου SOS4love Project συνεργαζόμαστε με παιδιά από 134 χώρες σε δράσεις αγάπης στους 17 στόχους βιωσιμότητας, εμπλουτίζοντας αγγλικά και δεξιότητες, αλλάζοντας τον κόσμο. Τέλος, ενδυναμώνουν την αυτογνωσία τους με βιωματικές δραστηριότητες κατανοώντας το πώς λειτουργεί ο εγκέφαλος και πως μπορούν να μαθαίνουν διαφορετικά, πώς αναπτύσσεται η συνειδητότητα, η ευφυΐα της καρδιάς και η σύνδεση μας με το συμπάν, εφαρμόζοντας ειδικές αναπνοές χαλάρωσης και συγκέντρωσης και καλλιεργώντας ήθος και δεξιότητες ζωής με όραμα το μετασχηματισμό τους σε ικανούς, φωτεινούς ηγέτες του μέλλοντος, για μια νέα βιώσιμη γη ειρήνης» προσθέτει.
Όπως τονίζει, η ίδια επί 12 χρόνια διδάσκει με φυσική παρουσία τις μεθόδους του σε 20 χώρες και τρεις ηπείρους, με τον αριθμό των παιδιών που έχουν ωφεληθεί να ξεπερνάει τα 50 εκατομμύρια. «Στο ‘I love dyslexia’ έχουμε βοηθήσει περίπου 5000 μαθητές με 100% επιτυχία σε όλα τα πτυχία. Ανάμεσα στα υπουργεία Παιδείας που συνεργάζομαι με επίσημα πρωτόκολλα συμφωνιών επιμορφώνοντας πάνω από 70 χιλιάδες καθηγητές και σχολικούς συμβούλους, είναι της Ινδονησίας, της Ρωσίας (Μόσχα και Καζάν),της Τουρκίας, της Κύπρου, των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων και της Αργεντινής, όπου η Μέθοδος μου μπήκε στη δημόσια παιδεία βοηθώντας μισό εκατομμύριο παιδιά στο San Miguel de Τucuman» καταλήγει η κυρία Παππά.
Πόσο δύσκολο είναι το Εργαστήριο Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης Αγίου Δημητρίου, ένα δημόσιο δηλαδή σχολείο να συμβάλει στη θετική περιβαλλοντική αλλαγή;
«Το Εργαστήριο Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης Αγίου Δημητρίου ως ένα δημόσιο σχολείο απέδειξε ότι κάθε μέλος της κοινωνίας μπορεί να συμβάλει στη θετική περιβαλλοντική αλλαγή. Το ήθος του σχολείου βασίζεται στην ιδέα ότι οι μικρές, τοπικές, δίκαιες και χωρίς αποκλεισμούς κοινότητες μπορούν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην προώθηση της Ευρώπης και ολόκληρου του πλανήτη προς ένα βιώσιμο μέλλον. Οι δράσεις των περιβαλλοντικών προγραμμάτων μας επικεντρώνονται στην επαναχρησιμοποίηση όσο το δυνατόν περισσότερων από τα απόβλητα που ανακτούμε, με στόχο να αυξήσουμε την ευαισθητοποίηση σχετικά με τη σημασία της προστασίας του περιβάλλοντος, να μειώσουμε την πίεση στους χώρους υγειονομικής ταφής και να συμβάλλουμε ενεργά στην κυκλική οικονομία. Για να ξεπεράσουμε τις δυσκολίες και τα εμπόδια θα πρέπει να σκεφτόμαστε παγκόσμια, να ενεργούμε τοπικά ώστε να μπορέσουμε να κατανοήσουμε τη σημασία της προστασίας του περιβάλλοντος και να επιφέρουμε την ουσιαστική αλλαγή» διευκρινίζει η κυρία Χρυσού.
Το Εργαστήριο Ειδικής Επαγγελματικής Αγωγής Αγίου Δημητρίου εκπαιδεύει 240 μαθητές με αναπηρία, ηλικίας 13 έως 22 ετών, με νοητική υστέρηση, αυτισμό και πολλαπλές αναπηρίες, οι οποίοι έχουν ολοκληρώσει ειδικό ή γενικό δημοτικό σχολείο. Η φοίτηση στο σχολείο διαρκεί 6 χρόνια και παρέχει επαγγελματική κατάρτιση στις ειδικότητες της κεραμικής, της κηπουρικής, της ξυλουργικής, της υδραυλικής, της μαγειρικής-ζαχαροπλαστικής και της ραπτικής.