Δεν μπορεί τίποτα να συγκριθεί με το αίσθημα του φόβου που σε τυλίγει αργά όταν συνειδητοποιήσεις ότι κάποιος λογαριασμός σου έχει χακαριστεί! Ανεξάρτητα με το αν είναι μόνο ο social media λογαριασμός σας ή κάτι πιο σοβαρό όπως ο τραπεζικός σας λογαριασμός ή η πιστωτική σας κάρτα, δεν μπορείτε να ξεφύγετε από εκείνες τις πρώτες στιγμές σύγχυσης, θυμού και της συντριπτικής αίσθησης του φόβου.
Δεν ξέρετε πώς κατάφεραν και πήραν τις πληροφορίες σας, σε ποιους άλλους λογαριασμούς είχαν πρόσβαση, πόσο καιρό είχαν πρόσβαση και όλα αυτά είναι πραγματικά τρομακτικά. Οπότε, εμείς εδώ φτιάξαμε μια λίστα, για να σας βοηθήσουμε να προστατευτείτε από περαιτέρω ζημιά και να ξεκινήσετε άμεσα τη διαδικασία αποκατάστασης.
Μην πανικοβάλλεστε
Πρώτα απ’ όλα, ψυχραιμία. Μπορεί να ακούγεται χαζό, αλλά θα πρέπει να είστε ήρεμοι για να προχωρήσετε. Ο πανικός και ο φόβος θα οδηγήσει μόνο σε σύγχυση. Μπορεί εύκολα να ξεχάσετε κρίσιμα βήματα που πρέπει να κάνετε ή να επαναλάβετε κάποια χάνοντας πολύτιμο χρόνο.
Αλλάξτε τους κωδικούς πρόσβασης σας
Αλλάξτε τους κωδικούς πρόσβασής σας, ειδικά αν χρησιμοποιείτε τον ίδιο κωδικό πρόσβασης σε πολλούς λογαριασμούς. Θα πρέπει να αλλάζετε τους κωδικούς πρόσβασης σας μία φορά κάθε 3-6 μήνες. Μπείτε στη διαδικασία να ψάξετε για να χρησιμοποιήσετε ένα λογισμικό διαχείρισης κωδικών πρόσβασης όπως τα LastPass ή KeePass. Μελλοντικά, ενεργοποιήστε την αυθεντικοποίηση σε δύο στάδια (two-factor authentication), όπου είναι διαθέσιμη.
Παρακολουθείτε τους λογαριασμούς των πιστωτικών σας καρτών
Παρακολουθείτε τους λογαριασμούς των πιστωτικών σας καρτών και ελέγχετε διπλά για τυχόν χρεώσεις που δεν αναγνωρίζετε. Οι εγκληματίες είναι γνωστό ότι ξεκινούν με μικρές χρεώσεις, ελπίζοντας ότι θα περάσουν απαρατήρητες, πριν καταλήξουν σε κάτι πραγματικά μεγάλο. Αν δείτε μια χρέωση που δεν έχετε κάνει εσείς, καλέστε την εταιρεία της πιστωτικής κάρτας και ειδοποιείστε την αμέσως για την κατάσταση.
Κλείσιμο Λογαριασμών
Αν κάποιος έχει ήδη κλέψει την ταυτότητά σας και έχει ανοίξει έναν λογαριασμό, επικοινωνήστε αμέσως με τον εκδότη της πιστωτική σας και κλείστε τον λογαριασμό. Αμφισβητήσετε τυχόν χρεώσεις που έγιναν. Ζητήστε έναν αναλυτικό λογαριασμό της πιστωτικής σας κάρτας και ρωτήστε για οποιονδήποτε μη εξουσιοδοτημένο λογαριασμό ή εσφαλμένη πληροφορία έχει αφαιρεθεί από το αρχείο σας. Αυτό θα σας βοηθήσει να διατηρήσετε σε μια τάξη στο πιστωτικό σας αποτέλεσμα.
Αρχεία Κλήσεων
Υποβάλετε την έκθεσή σας μέσω της ιστοσελίδας «Προστασία του καταναλωτή» και κρατήστε αντίγραφα όλων των εκθέσεων και σχετικών εγγράφων των οργανισμών με τους οποίους ήρθατε σε επαφή. Καταγράψτε τα πάντα, χρησιμοποιήστε ένα πιστοποιημένο email και να παίρνετε αποδεικτικά στοιχεία από παντού. Οι περισσότεροι από τους οργανισμούς με τους οποίους πρέπει να έρθετε σε επαφή τηλεφωνικά έχουν σχετική ανακοίνωση: «Η παρούσα κλήση καταγράφεται για λόγους ασφαλείας», αλλά μην βασιστείτε σε αυτή για την καταγραφή της συνομιλίας σας. Καταγράψτε μόνοι σας την κλήση, αλλά να είστε βέβαιοι ότι έχετε ενημερώσει το πρόσωπο στην άλλη άκρη της γραμμής ότι ηχογραφείτε την κλήση. Διαβάστε τη σχετική νομοθεσία της εκάστοτε χώρας σχετικά με τις τηλεφωνικές ηχογραφήσεις.
Ελέγξτε τον φάκελο Απεσταλμένα του Email σας
Ελέγξτε τον φάκελο Απεσταλμένα του email σας και τσεκάρετε για τυχόν μηνύματα που μπορεί να στάλθηκαν, παρόλο που εσείς δεν τα είχατε στείλει. Οι χάκερ μπορεί να ζητούν προσωπικές πληροφορίες από τράπεζες ή μπορεί να στέλνουν ιούς στους φίλους σας. Αν δείτε κάτι ύποπτο, επικοινωνήστε με τους παραλήπτες και ενημερώστε τους για την υπάρχουσα κατάσταση.
Αν ο χάκερ απέκτησε πρόσβαση στο λογαριασμό σας και σας κλείδωσε έξω αλλάζοντας τον κωδικό πρόσβασης, θα πρέπει να επικοινωνήσετε με τον πάροχο email σας και θα πρέπει να αποδείξετε ότι είστε ο νόμιμος κάτοχος του λογαριασμού. Και να θυμάστε: Αν έχετε χρησιμοποιήσει τη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου σας και τον ίδιο κωδικό πρόσβασης και σε άλλες ιστοσελίδες, βρίσκονται και αυτές σε κίνδυνο. Αλλάξτε και εκείνους όσο πιο γρήγορα μπορείτε για να αποκτήσετε ένα προβάδισμα. Ακόμα κι αν δεν χρησιμοποιείτε τον ίδιο κωδικό πρόσβασης για αυτούς τους λογαριασμούς, ο χάκερ εξακολουθεί να έχει τη δυνατότητα να πατήσει την “Έχω ξεχάσει το κωδικό μου” επιλογή και να δεχτεί ένα νέο μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου πίσω σ’ αυτόν.
Αν ανησυχείτε, για το εάν ο υπολογιστής σας έχει προσβληθεί από κάποιον ιό, αποφύγετε να κάνετε online αγορές μέχρι να τρέξετε ένα anti-virus και malware λογισμικό. Μερικοί ιοί εγκαθιστούν keyloggers στον υπολογιστή σας, επιτρέποντας στους χάκερ να βλέπουν κάθε πάτημα του πλήκτρου. Οπότε, το να πληκτρολογήσετε τα στοιχεία της πιστωτικής σας κάρτας δεν θα ήταν μια έξυπνη κίνηση!