Το πράσινο φως από το Ελεγκτικό Συνέδριο πήρε η κατασκευή του βόρειου τμήματος του Ε65. Ως αποτέλεσμα, η τροποποίηση στη σύμβαση παραχώρησης αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή μέσα στο καλοκαίρι. Το έργο, που θα συνδέσει την Καλαμπάκα με την Εγνατία Οδό, έχει προϋπολογισμό 442 εκατ. ευρώ και κατασκευάζεται ως δημόσιο έργο με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Το τμήμα Τρίκαλα – Εγνατία, μήκους 70,5 χλμ., θα κατασκευαστεί σε μεγάλο βαθμό με νέα χάραξη, μετά τα περιβαλλοντικά προβλήματα που αντιμετώπισε η αρχική. Σύμφωνα με την ΤΕΡΝΑ, που είναι και ο ανάδοχος του έργου (και μοναδική μέτοχος της «Κεντρικής Οδού»), η νέα χάραξη από το 136ο χλμ. έως το τέλος του έργου, σε χαμηλότερο υψόμετρο από την αρχικά προβλεπόμενη (από τα 950 μέτρα στα 650 μέτρα), με μικρότερο μήκος υπόγειων έργων και 11,7 χλμ. επιπλέον ανοικτού έργου, ευνοεί τις συνθήκες ασφάλειας και λειτουργίας του δρόμου, μειώνοντας το κόστος κατασκευής.
Είκοσι γέφυρες
Από τεχνικής απόψεως, το τμήμα περιλαμβάνει δύο σήραγγες (στο 137ο χλμ. και στο 176ο χλμ.), 20 γέφυρες και 6 ανισόπεδους κόμβους (Βασιλική, Καλαμπάκα, Γρεβενά, Οξύνεια, Αγιόφυλλο – Καρπερό και Εγνατία).
Επίσης θα περιλαμβάνει δύο σταθμούς εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών (Ράξα Τρικάλων, Αγιόφυλλο – Καρπερό), έναν μετωπικό σταθμό διοδίων (Οξύνεια) και τρεις πλευρικούς (στους κόμβους Τρικάλων, Καλαμπάκας και Αγιόφυλλου – Καρπερού).
Από οικονομικής απόψεως, όπως συνέβη και με το νότιο τμήμα (Λαμία – Ξυνιάδα) του Ε65, το βόρειο τμήμα θα κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο και κατόπιν θα παραχωρηθεί για λειτουργία στην παραχωρησιούχο, την «Κεντρική Οδό». Αν το κόστος λειτουργίας δεν καλύπτεται από τα έσοδα του τμήματος (από τον σταθμό διοδίων και τους σταθμούς εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών που περιλαμβάνει), το Δημόσιο θα καλύπτει το υπόλοιπο (η Επιτροπή ενέκρινε την παροχή επιπλέον χρηματοδότησης από το Δημόσιο έως 38 εκατ. ευρώ σε βάθος 25ετίας).
Οσον αφορά την εξέλιξη του έργου, σύμφωνα με την ΤΕΡΝΑ, σήμερα έχουν ολοκληρωθεί όλες οι περιβαλλοντικές μελέτες του τμήματος, ενώ από το 111ο χλμ. έως και το 136ο χλμ. έχουν υλοποιηθεί οι τεχνικές μελέτες, έχουν ολοκληρωθεί απαλλοτριώσεις (για το υπόλοιπο βρίσκονται σε εξέλιξη), οι μετακινήσεις δικτύων και οι αρχαιολογικές έρευνες. Υπενθυμίζεται ότι το βόρειο ήταν το ένα από τα δύο τμήματα του Ε65 που «κόπηκαν» κατά την επανεκκίνηση των συμβάσεων παραχώρησης το 2013. Το μεσαίο (Ξυνιάδα – Τρίκαλα) έχει κατασκευαστεί και λειτουργεί από το 2017, ενώ το νότιο (Λαμία – Ξυνιάδα) βρίσκεται σήμερα υπό κατασκευή, με την ολοκλήρωσή του να τοποθετείται το 2022. Το βόρειο τμήμα είναι ημιτελές: από Τρίκαλα έως Καλαμπάκα είχε κατασκευαστεί το 25% (γεγονός που θα κάνει δυνατή και την ταχύτερη παράδοσή του, αν αυτό συμφωνηθεί), ενώ η πρόοδος του υπολοίπου βρίσκεται στο 7%.
Με τον νέο δρόμο η διαδρομή από τη Λαμία έως την Εγνατία θα διαρκεί 1 ώρα και 45 λεπτά έναντι 3 ωρών σήμερα, ενώ η διαδρομή Αθήνα – Γρεβενά και Αθήνα – Μέτσοβο θα γίνεται σε 4 ώρες.
πηγη-kathimerini.gr