Στη συνάντηση ετέθη από την πλευρά των τραπεζών και ένα ακόμη ζήτημα του υφιστάμενου νόμου Κατσέλη, το οποίο αφορά στο ποιος και με ποια προσόντα εκτιμά το ακίνητο/πρώτη κατοικία του δανειολήπτη.Αναλυτικότερα, οι τράπεζες ζήτησαν να διευκρινισθεί ότι ο «ανεξάρτητος εκτιμητής» (σ.σ. όπως αναφέρει ο νόμος) να είναι διπλωματούχος μηχανικός και όχι ο οποιοσδήποτε πολίτης. Κι αυτό διότι την ώρα της δίκης, αρκετοί δανειολήπτες καλούν ενώπιον του δικαστή ως εκτιμητές κατοίκους της περιοχής που βρίσκεται το ακίνητο και όχι πιστοποιημένους μηχανικούς, υποστηρίζοντας ότι το ακίνητο έχει μικρότερη αξία από την πραγματική.
Το ζήτημα αυτό, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, παραμένει ανοικτό, καθώς την τελική απόφαση θα λάβει ο πρωθυπουργός.
Σε ό,τι αφορά τους δανειολήπτες που έχουν κάνει αίτηση, έχουν καταθέσει τον φάκελό τους στα κατά τόπους Ειρηνοδικεία και περιμένουν την εκδίκαση της υπόθεσής τους, δεν μπορεί κανένας να τους αναγκάσει να ενταχθούν στον νέο νόμο, μέσω της πλατφόρμας που θα δημιουργηθεί. Είναι θέμα της δικής τους επιλογής, είτε να παραμείνουν στον υφιστάμενο νόμο και να περιμένουν τη δικάσιμο, είτε να φύγουν και να ενταχθούν στην πλατφόρμα.
Η ισχύς
Το νέο καθεστώς προστασίας της πρώτης κατοικίας θα έχει ισχύ για ένα έτος από τη στιγμή που θα λειτουργήσει η πλατφόρμα και θα διαθέτει μία σειρά από «κόφτες» που θα συνυπολογίζουν τη ρύθμιση, όπως άλλη ακίνητη περιουσία, καταθέσεις, άλλα δάνεια, προοπτικές εργασίας κ.ά.
Πηγές αναφέρουν ότι η πλατφόρμα, στην καλύτερη των περιπτώσεων, θα ξεκινήσει πιλοτικά αρχές Απριλίου και συνεχώς θα αναβαθμίζεται. Στον αντίποδα, η χρονική διάρκεια της νέας προστασίας θα έχει ισχύ 3 χρόνια για τους ανάπηρους και τους ανέργους.
Αμετάβλητα σε σχέση με την αρχική συμφωνία της προηγούμενης εβδομάδας παραμένουν τα όρια της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου -έως 250.000 ευρώ- αλλά και το ποσό του υπολοίπου του δανείου: 130.000 ευρώ (συμπεριλαμβανομένων και των τόκων), με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι από το ποσό εξαιρούνται οι τόκοι υπερημερίας του τελευταίου εξαμήνου.
Για να μπει κάποιος στο νέο πλαίσιο προστασίας, θα πρέπει στις 31 Δεκεμβρίου 2018 το δάνειό του να βρίσκεται σε καθυστέρηση τουλάχιστον 90 ημερών, ενώ θα υπάρχει πρόβλεψη ώστε να μην μπορούν να αιτηθούν οι δανειολήπτες αίτηση ένταξης στον μηχανισμό στο παρά πέντε της διενέργειας πλειστηριασμού.
Από την άλλη πλευρά, η επιδότηση της δόσης από το δημόσιο θα δίνεται κλιμακωτά, ανάλογα με την περιουσιακή κατάσταση.
Τα εισοδηματικά κριτήρια
Πηγές αναφέρουν στο Euro2day ότι η κλίμακα με τα εισοδηματικά κριτήρια που πρέπει να πληροί ο δανειολήπτης βασίζεται στις εύλογες δαπάνες διαβίωσης συν προσαύξηση 70%, γεγονός που αν ισχύει στην τελική μορφή του νόμου και εφόσον πάρει την έγκριση των δανειστών, οδηγεί λίγο παραπάνω το ύψος του εισοδήματος έτσι όπως αυτό είχε συμφωνηθεί στην αρχική συμφωνία κυβέρνησης-τραπεζών.
Εφόσον κλειδώσουν αυτά τα εισοδηματικά κριτήρια, τότε για ένα άτομο που το ποσό εύλογης δαπάνης ορίζονται οι 8.180 ευρώ, με την προσαύξηση 70% ανεβαίνει στις 13.906. Σε ένα ζευγάρι, η εύλογη δαπάνη είναι 13.917 ευρώ και με την προσαύξηση 23.658. Με ένα παιδί, το αρχικό ποσό είναι 17.278 ευρώ και με την προσαύξηση 26.572 ευρώ. Με δύο παιδιά, 20.639 ευρώ και με την προσαύξηση, 35.086 ευρώ. Για οικογένεια με τρία παιδιά το ποσό είναι 24.000 ευρώ και με την προσαύξηση φτάνει στις 40.800 ευρώ.
Πώς διαβάζει τις εξελίξεις η κυβέρνηση
Η κυβέρνηση εμφανίζει «win win» τη νέα συμφωνία στην οποία κατέληξε χθες με τους εκπροσώπους των τραπεζών για τα κόκκινα στεγαστικά δάνεια, ωστόσο, στελέχη της παραδέχονται ότι οι λεπτομέρειες που ίσως γείρουν τη ζυγαριά θα προσδιοριστούν μετά την απάντηση των θεσμών.
Το προσχέδιο συμφωνίας εστάλη χθες το βράδυ στους θεσμούς, προκειμένου το τελικό κείμενο να πάρει τη μορφή νομοσχεδίου και να κατατεθεί στη Βουλή μέχρι την Τρίτη «το αργότερο».
Είναι ενδεικτικό ότι στη χθεσινή σύσκεψη στο Μαξίμου με τους εκπροσώπους των τραπεζών μετείχαν μόνο ο αρμόδιος για το θέμα υπουργός Επικρατείας Αλέκος Φλαμπουράρης και ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ Δημήτρης Λιάκος. Σε αντίθεση με την προηγούμενη εβδομάδα, της σύσκεψης δεν ηγήθηκε ο Αλέξης Τσίπρας και δεν μετείχε ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Γιάννης Δραγασάκης, προκειμένου να σταλεί το μήνυμα ότι επρόκειτο περί «διευκρινίσεων» στην αρχική συμφωνία.
Κατά τις πληροφορίες, ο πρωθυπουργός θα παρέμβει εάν υπάρξει εμπλοκή με τους θεσμούς, αν και, όπως επιμένουν πηγές, «η προετοιμασία το τελευταίο διάστημα έγινε σε συνεννόηση με τους εταίρους».
Στο (φαινομενικό;) win win η κυβέρνηση «πήρε» την αύξηση των εισοδηματικών κριτηρίων (στις 40.800 ευρώ ετήσιο εισόδημα, μάξιμουμ) από 36.000 που όριζε η αρχική συμφωνία. Επίσης, διατήρησε το ανώτατο όριο αντικμειμενικής αξίας στις 250.000 ευρώ. Και τα δύο μαζί προβάλλονται ιδιαίτερα ως στοιχεία μίας συμφωνίας που θα συμπεριλάβει τη μεγάλη πλειοψηφία των δανειοληπτών.
Από την άλλη, «έδωσε» έναν εξαντλητικό μηχανισμό ελέγχου της εισοδηματικής και περιουσιακής κατάστασης του δανειολήπτη, προκειμένου να εντοπίζονται (και να «κόβονται») οι στρατηγικοί κακοπληρωτές.
Αυτός ο μηχανισμός θα διατρέχει την πλατφόρμα, στην οποία θα «μπαίνουν» οι ενδιαφερόμενοι δανειολήπτες, προκειμένου να ενταχθούν στο νέο σύστημα ρυθμίσεις, που θα διαδεχθεί τον νόμο Κατσέλη/Σταθάκη.
Στην «υποχρεωτικότητα» ως προς την τήρηση της πλατφόρμας φέρεται να επέμεινε ιδιαίτερα ο Αλέξης Τσίπρας, καθώς παράγοντες που ασχολήθηκαν (σε τεχνοκρατικό επίπεδο) με το θέμα έδειχναν μέχρι προχθές να φλερτάρουν με την εκδοχή της τραπεζικής παρέμβασης στην ένταξη ή απόρριψη του αιτούντος δανειολήπτη.
Αρμόδιοι παράγοντες επισημαίνουν ότι στον εντοπισμό των στρατηγικών κακοπληρωτών έχουν εστιάσει ιδιαίτερα οι θεσμοί, οι οποίοι, για τον λόγο αυτό, ήγειραν ενστάσεις για την ένταξη στο νέο σύστημα των επιχειρηματικών δανείων που ελήφθησαν με εγγύηση την πρώτη κατοικία.
Στο ερώτημα «εάν ήγειραν ή εξακολουθούν να εγείρουν», απάντηση δεν έχει δοθεί από την κυβερνητική πλευρά. Είναι άλλωστε ένα πολύ βασικό (αν όχι το πιο βασικό) σημείο, το οποίο θα αποσαφηνιστεί τις επόμενες ώρες, προκειμένου να προχωρήσει η σύνταξη του νομοσχεδίου.
Αναστασία Παπαϊωάννου/euro2day.gr