Σε μεγάλο βραχνά για τους επαγγελματίες του ξενοδοχειακού κλάδου έχει εξελιχθεί η τρομερή άνθηση των υπηρεσιών βραχυχρόνιας μίσθωσης, καθώς περισσότερα από 300 σπίτια και βίλες προσφέρονται προς ενοικίαση στον δημοφιλή χριστουγεννιάτικο προορισμό – Πώς μετατρέπουν τις βίλες σε δίκλινα και τρίκλινα δωμάτια, για υπέρογκα κέρδη
Η πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων, Καλούσα Ναυπακτίτου, μιλώντας στο «ΘΕΜΑ», καταγγέλλει πως η κατάσταση πλέον έχει ξεπεράσει κάθε όριο, αφού οι ιδιοκτήτες διαμορφώνουν τα σπίτια τους για να φιλοξενούν περισσότερους επισκέπτες, με σκοπό να αποκομίζουν υπέρογκα και κάποιες φορές αφορολόγητα κέρδη.
Όπως λέει χαρακτηριστικά, «υπήρξε μια εποχή άνεσης που κάποιοι έχτιζαν μεγάλα σπίτια και τώρα δεν μπορούν να πληρώσουν ούτε τον ΕΝΦΙΑ, γι’ αυτό τα νοικιάζουν. Το τραγικό όμως είναι ότι τα χωρίζουν σε μικρά δωμάτια με γυψοσανίδες. Μιλάμε για μεγάλες βίλες, που χωρούν δέκα ή και 15 άτομα. Βίλες που έχουν γίνει δίκλινα και τρίκλινα δωμάτια, κάτι που σημαίνει ότι κάθε μία από τις 300 περίπου καταχωρήσεις στο Airbnb μπορεί να είναι τρία και τέσσερα δικά μας δωμάτια. Μάλιστα πίσω από κάποια ακίνητα είναι και γνωστές εταιρείες. Πριν από περίπου δύο εβδομάδες, υπήρχαν στο Airbnb 170 σπίτια προς ενοικίαση για τα Χριστούγεννα στην Αράχωβα. Αν προσθέσουμε και άλλα 120 που υπάρχουν στο Λιβάδι, το 90% των οποίων επίσης είναι καταχωρημένα στην πλατφόρμα, φτάνουμε τα 300. Φανταστείτε πως στην Αράχωβα υπάρχουν 19 ξενοδοχεία και γύρω στους 50 ξενώνες με συνολική χωρητικότητα 3500 κλίνες. Που σημαίνει ότι σε αυτές τις 3500 κλίνες βάλτε επί τρία ή τέσσερα είναι ουσιαστικά “μαύρη οικονομία”».
Η κυρία Ναυπακτίτου εξηγεί πώς, ενώ η φορολογία γι’ αυτήν και τους επαγγελματίες συναδέλφους της είναι στο 23% από το πρώτο ευρώ, για το Airbnb παραμένει ουσιαστικά στον «αέρα». Όπως λέει, «ήρθε για παράδειγμα ο ΕΟΤ τις προάλλες και πήγε να ελέγξει τα ξενοδοχεία που έχουν σήμα. Τι να το κάνουμε αυτό; Έρχεσαι να ελέγξεις για άλλη μια φορά εμάς; Αλλά κανείς δεν εμφανίζεται εδώ για έλεγχο το Σαββατοκύριακο να δει τι γίνεται με τα σπίτια που ενοικιάζονται».
Πριν από μερικά χρόνια, ήταν ελάχιστοι αυτοί που θα τολμούσαν να κλείσουν ένα δωμάτιο στην «Μύκονο του χειμώνα» με τα χιονισμένα έλατα και τα κάτασπρα αλπικά τοπία για τις γιορτές των Χριστουγέννων και μάλιστα την τελευταία στιγμή. Πλέον, η πληρότητα για τις ημέρες των εορτών φτάνει το 70% και οι ιδιοκτήτες ξενοδοχειακών μονάδων και ξενώνων της επίσημης αγαπημένης του χειμώνα, δείχνουν να προβληματίζονται ιδιαίτερα. Η οικονομική κρίση τα τελευταία χρόνια έχει γονατίσει τους Έλληνες και οι περισσότεροι αναζητούν δωμάτια για μία ή δυο ημέρες ωστόσο η ενοικίαση μέσω Airbnb έχει επιφέρει μεγάλες αλλαγές στη ζήτηση καταλυμάτων.
Όπως επισημαίνει η κυρία Ναυπακτίτου, «είναι σαφές ότι μέχρι και το πρόσφατο παρελθόν διώχναμε κόσμο. Πλέον, οι περισσότεροι από όσους έρχονται είναι για μονοήμερες, διήμερες ή και τριήμερες εκδρομές. Πρέπει όλοι να κατανοήσουμε ότι οι ορεινοί προορισμοί είναι για όλες τις εποχές του χρόνου. Δεν μπορεί να επιβιώσει μια επιχείρηση μόνο από τα Χριστούγεννα και άλλα δέκα Σαββατοκύριακα του χειμώνα, είναι δύσκολο. Εμείς κάναμε κινήσεις στο εξωτερικό, πήγαμε σε πέντε εκθέσεις και κάναμε και ένα event με την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας που είναι η μόνη που μας στηρίζει. Βλέπουμε ότι αρχίζει ένα ρεύμα να έρχεται λόγω Δελφών, λόγω γειτνίασης με την Αθήνα, λόγω του ορεινού όγκου του Παρνασσού, λόγω των υπέροχων μαγαζιών της Αράχωβας. Και το value for money είναι πολύ καλό εδώ. Γιατί ο τουρίστας έχει πολλές επιλογές εδώ. Σκεφτείτε, ότι στην Αράχωβα φέτος τον Αύγουστο κάναμε καλύτερους τζίρους από ότι τον περασμένο Νοέμβριο γιατί ήρθαν ξένοι».