Αντίστροφη μέτρηση λίγων ημερών προκειμένου να έλθει σε δημόσια διαβούλευση το νέο εργασιακό νομοσχέδιο με αλλαγές ιδίως στον μηχανισμού καθορισμού του κατώτατου μισθού.
Την περασμένη εβδομάδα ολοκληρώθηκε ο κύκλος των συναντήσεων μεταξύ του Υπουργείου Εργασίας και των κοινωνικών εταίρων (ΣΕΒ, ΓΣΕΒΕΕ, ΓΣΕΕ, ΣΕΤΕ, κλπ) στη βάση του πορίσματος επιτροπής εμπειρογνωμόνων για την ενσωμάτωση κοινοτικής εργασιακής οδηγίας που αφορά στον κατώτατο μισθό και τις συλλογικές διαπραγματεύσεις. Έτσι εκείνο που πρέπει να κάνει το Υπουργείο Εργασίας είναι να φέρει ένα νομοσχέδιο (αρχικά σε δημόσια διαβούλευση και έπειτα στη Βουλή) αλλαγών στο μηχανισμό καθορισμού του κατώτατου μισθού και δράσεων ενίσχυσης των συλλογικών διαπραγματεύσεων, λαμβάνοντας υπόψιν τόσο το πόρισμα όσο και το διάλογο με τους κοινωνικούς εταίρους.
Από κοινοτικής πλευράς έχει τεθεί προθεσμία έως τα μέσα Νοεμβρίου του τρέχοντος έτους προκειμένου η Ελλάδα -και κάθε χώρα μέλος της ΕΕ- να ενσωματώσει στο εθνικό της δίκαιο της σχετική εργασιακή οδηγία.
Σε ό,τι αφορά το πόρισμα της επιτροπής εμπειρογνωμόνων, επικεντρώνεται σε αλλαγές στο μηχανισμό καθορισμού του κατώτατου μισθού και όχι στις συλλογικές διαπραγματεύσεις.
Στις προτεινόμενες αλλαγές από πλευράς επιτροπής δεν συγκαταλέγεται η επαναφορά της αρμοδιότητας καθορισμού του κατώτατου μισθού στους κοινωνικούς εταίρου στα πλαίσια της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας. Η αρμοδιότητα αυτή συστήνεται να παραμείνει στα χέρια της εκάστοτε κυβέρνησης. Ωστόσο, προτείνεται ένας συγκεκριμένος μαθηματικός τύπος προσδιορισμού της αναπροσαρμογής του κατώτατου μισθού, στον σκληρό πυρήνα του οποίου βρίσκεται ο πληθωρισμός.
Παραπέρα, η επιτροπή προτείνει δύο ακόμα ρήτρες: Από την 1η Ιανουαρίου 2028, σε καμία περίπτωση δεν θα μειώνεται ο κατώτατος μισθός (δηλαδή ακόμα και αν αυτό προκύπτει από το μαθηματικό τύπο), πλην όμως θα μπορεί να παγώνει, εφόσον εκπληρώνεται έστω και μία σειρά προϋποθέσεων, μεταξύ αυτών και η έλλειψη των αναγκαίων «δημοσιονομικών δυνατοτήτων».
Η τελευταία ρήτρα έχει εξαιρετική σημασία, καθώς με βάση το πόρισμα, ο εισαγωγικός μισθός στο δημόσιο θα πρέπει να εξισώνεται με τον εκάστοτε κατώτατο μισθό στον ιδιωτικό τομέα, ενώ το ποσό της αύξησης στον κατώτατο μισθό (σύμφωνα με σχετική εξαγγελία της κυβέρνησης) θα δίδεται αυτούσιο σε όλους τους δημόσιους υπαλλήλους, κάτι που θα ισχύσει από το 2025.
Συνεπώς, όπως εξηγούν αναλυτές στο newsit.gr, ενδεχόμενη έλλειψη «δημοσιονομικών δυνατοτήτων» (από το 2027 – 2028 και μετά), η οποία δεν θα μπορούσε να στηρίξει αύξηση μισθών στο δημόσιο, θα μπορούσε να οδηγήσει και σε πάγωμα του κατώτατου μισθού.