Στο πένθος έχουν βυθιστεί οι ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις μετά το τραγικό δυστύχημα που έγινε το πρωί της Τετάρτης, όταν ένα ελικόπτερο τύπου «Χιούι» UH-1H της Αεροπορίας Στρατού συνετρίβη στο Σαραντάπορο Ελασσόνας με αποτέλεσμα να χάσουν τις ζωές τους τέσσερα στελέχη του Στρατού Ξηράς, ενώ ένα ακόμη νοσηλεύεται εκτός κινδύνου.
Νεκροί είναι ο υποστράτηγος Ιωάννης Τζανιδάκης, ο συνταγματάρχης (ΤΘ) Θωμάς Αδάμος (50 ετών), ο ταγματάρχης (ΑΣ) Δημοσθένης Γούλας (40 ετών) και ο υπολοχαγός (ΑΣ) Κωνσταντίνος Χατζής (29 ετών) και σοβαρά τραυματισμένη, αλλά εκτός κινδύνου, νοσηλεύεται στο 424 ΓΣΝΕ Θεσσαλονίκης η αρχιλοχίας (ΑΣ) Βασιλική Πλεξίδα.
Οι συνθήκες κάτω από τις οποίες έλαβε χώρα η αεροπορική τραγωδία διερευνώνται από την αρμόδια επιτροπή που συνέστησε το Γενικό Επιτελείο Στρατού.
Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, το ελικόπτερο κατέπεσε στην περιοχή του Σαρανταπόρου, έπειτα από πρόσκρουση σε καλώδια υψηλής τάσεως της ΔΕΗ, όταν οι χειριστές αναγκάστηκαν να πετάξουν χαμηλά, είτε λόγω της χαμηλής νέφωσης που επικρατούσε στην περιοχή, είτε λόγω βλάβης που παρουσιάστηκε στο ελικόπτερο.
Φως στις συνθήκες του δυστυχήματος αναμένεται να ρίξει η κατάθεση της μοναδικής επιζήσασας από το δυστύχημα.
Η αρχιλοχίας της Αεροπορίας Στρατού, Βασιλική Πλεξίδα, φέρει κάταγμα στη λεκάνη και χτύπημα στον αυχένα. Σύμφωνα με στρατιωτικές πηγές, η αρχιλοχίας εκτιμάται ότι δεν καθόταν στη θέση του μηχανοσυνθέτη, αλλά στις πίσω θέσεις του ελικοπτέρου.
Σύμφωνα με τις ίδιες στρατιωτικές πηγές, υπάρχουν ερωτήματα, στα οποία θα πρέπει να δώσει απαντήσεις η επιτροπή διερεύνησης της τραγωδίας:
– Πότε συντηρήθηκε το ελικόπτερο και ποιο ήταν το υπόλοιπο ωρών λειτουργίας του μέχρι την επόμενη συντήρησή του;
– Πόσες ώρες πτήσεως είχαν στον συγκεκριμένο τύπο ελικοπτέρου ο κυβερνήτης και ο συγκυβερνήτης;
– Τι αναφέρουν τα βιβλία συντηρήσεως του ελικοπτέρου (log book);
– Έφερε το ελικόπτερο τοποθετημένους κόπτες καλωδίων;
Εκτός όμως από τα παραπάνω ερωτήματα, που αφορούν στις συνθήκες κάτω από τις οποίες συνετρίβη το εν λόγω ελικόπτερο, υπάρχουν και άλλα γενικότερα ερωτήματα σχετικά με την χρησιμοποίηση των «γερασμένων» Χιούι και την ανάγκη αντικατάστασής τους με νέα, σύγχρονα και μεγαλύτερης ασφάλειας:
– Μπορούν ακόμη να χρησιμοποιούνται ασφαλώς τα ελικόπτερα για μεταφορά προσωπικού;
– Μπορούν να χρησιμοποιούνται με ασφάλεια για πτήσεις πάνω από θαλάσσιες επιφάνειες, ενώ είναι μονοκινητήρια και παλιά;
– Υπάρχει χρονοδιάγραμμα απόσυρσής τους;
– Μέχρι πότε μπορούν να υποστηρίζονται με ανταλλακτικά;
– Είναι συμφέρουσα οικονομικά η διατήρησή τους, ενώ οι περισσότερες χώρες τα έχουν αποσύρει;
Ο Ιωάννης Τζανιδάκης, υποδιοικητής της Στρατιάς, υποστράτηγος Ιππικού Τεθωρακισμένων, κατάγονταν από την Αρχαία Ελεύθερνα του Ρεθύμνου και ήταν ένας από τους τέσσερις επιβαίνοντες που έχασαν τη ζωή τους.
Ο Κρητικός υποστράτηγος ανέλαβε στις κρίσεις του περασμένου Μαρτίου. Αποφοίτησε από τη Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων το 1984 και ονομάστηκε Ανθυπολοχαγός Τεθωρακισμένων (Ανθυπίλαρχος). Διετέλεσε Υπασπιστής του υφυπουργού Άμυνας κ. Ιωάννη Πλακιωτάκη από τον Σεπτέμβριο 2007 μέχρι τον Οκτώβριο 2009.
Ο ταγματάρχης Δημοσθένης Γούλας, χειριστής του Χιούι, θεωρούνταν πολύ έμπειρος πιλότος με 1.620 ώρες πτήσης στον συγκεκριμένο τύπο ελικοπτέρων. Ο συγκυβερνήτης, υπολοχαγός Κωνσταντίνος Χατζής, είχε συμπληρώσει 420 ώρες πτήσης στα Χιούι.
Το χρονικό της τραγωδίας
Στο χρονικό του δυστυχήματος αναφέρθηκε ο εκπρόσωπος Τύπου του ΓΕΕΘΑ, πλοίαρχος Μπελτσιώτης.
Όπως ανέφερε, το ελικόπτερο απογειώθηκε από το αεροδρόμιο Στεφανοβικείου στις 7:25 πμ.
Στις 07:35 προσγειώθηκε στην 110 πτέρυγα Μάχης στη Λάρισα. Τρία λεπτά αργότερα απογειώθηκε από την 110 ΠΜ.
Στις 7:48 ήταν η τελευταία επικοινωνία του ελικοπτέρου με το σύστημα αεροπορικού ελέγχου.
Στις 7:50 χάθηκε το ίχνος του από τα ραντάρ.
Στις 8:50, οπότε προβλεπόταν η προσγείωση του ελικοπτέρου στο Άργος Ορεστικού, άρχισε η επιχείρηση έρευνας και διάσωσης.
Στις 9:03 δόθηκε εντολή σε δύο F-16 που πετούσαν στην περιοχή να συμμετάσχουν στις έρευνες. Ταυτόχρονα δόθηκε εντολή απογείωσης ενός ελικοπτέρου Σούπερ Πούμα από τη Λάρισα, ενός άλλου από τη Λήμνο, ενός ελικοπτέρου AB-205 από την 111 ΠΜ της Νέας Αγχιάλου και ενός αμφίβιου δασοπυροσβεστικού CL-415 από την 113 ΠΜ της Θεσσαλονίκης.
Στις 10:00 έφθασε η πληροφορία από την ΕΛΑΣ για πτώση ελικοπτέρου στην περιοχή Σαρανταπόρου.
Στις 10:15 συνεργείο της ΔΕΗ που εργαζόταν στην περιοχή ανέφερε το σημείο της πτώσης.
Στις 10:48 έφθασε στην περιοχή του δυστυχήματος ελικόπτερο της πολεμικής Αεροπορίας που προσγειώθηκε άμεσα.
Στις 11:03 υπήρξε η αναφορά του πληρώματος ελικοπτέρου ότι εντοπίστηκε μία γυναίκα τραυματίας και οι σοροί των υπολοίπων τεσσάρων επιβαινόντων, οπότε ξεκίνησε η διαδικασία μεταφοράς της τραυματία στη Θεσσαλονίκη και των σορών στη Λάρισα.
Ο κ. Μπελετσιώτης ανέφερε επίσης, ότι στην περιοχή υπήρχε χαμηλή νέφωση στα 500 πόδια, οι άνεμοι ήταν ασθενείς, με ριπές, ενώ επισήμανε ότι το ελικόπτερο ήταν συντηρημένο με υπόλοιπο ωρών πτήσεως.
Το ελικόπτερο θα εκτελούσε πτήση επιτήρησης κατά μήκος των βορείων συνόρων για την εμπέδωση αισθήματος ασφαλείας στους κατοίκους των ακριτικών περιοχών, δραστηριότητα που επαναλαμβάνεται κατά τακτά διαστήματα.
Με εντολή του υπουργού Άμυνας κηρύχθηκε τριήμερο πένθος στις Ένοπλες Δυνάμεις.
Συλλυπητήρια προς τις οικογένειες των εκλιπόντων στρατιωτικών εξέφρασε η πολιτική και η στρατιωτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας.
Protothema.gr