Εισπρακτική «επίθεση» στα Ι.Χ. με τη νέα αλλαγή στον τρόπο υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας, κάτι που έχει προαναγγελθεί πλέον και επίσημα από το υπουργείο Οικονομικών.

Το επικρατέστερο σενάριο μέχρι στιγμής προβλέπει ότι θα επεκταθεί ο υπολογισμός των τελών βάσει των ρύπων, ακόμη και για τα Ι.Χ. που έχουν κυκλοφορήσει για πρώτη φορά πριν από τον Νοέμβριο του 2010. Κάτι τέτοιο αναμένεται να φέρει επιβαρύνσεις κυρίως σε Ι.Χ. μεσαίου κυβισμού. Και αυτό διότι τα παλαιότερης τεχνολογίας Ι.Χ. εκπέμπουν αυξημένους ρύπους, που θα οδηγήσουν σε υψηλότερα ποσά τελών κυκλοφορίας σε σχέση με αυτά που προκύπτουν βάσει του κυβισμού (από 150 έως 260 ευρώ για τα αυτοκίνητα 1.200-1.400 κυβικών που είναι η δημοφιλέστερη κατηγορία οχημάτων).

Τριπλό “μπλόκο”

Παράλληλα το ΥΠΟΙΚ προετοιμάζεται για τριπλό «μπλόκο» σε εκατομμύρια ΙΧήδες, με στόχο την είσπραξη τουλάχιστον 200 εκατ. ευρώ μέχρι το τέλος του έτους. «Ξεχασμένες» εδώ και μήνες ηλεκτρονικές διασταυρώσεις, οι οποίες θα έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί και να έχουν αποφέρει έσοδα δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ στα κρατικά ταμεία, προγραμματίζεται να ολοκληρωθούν μέσα στον Σεπτέμβριο.

«Θύματα» θα πέσουν όσοι… λησμόνησαν να ασφαλίσουν τα αυτοκίνητά τους καθώς και όσοι δεν πέρασαν τα Ι.Χ. από τα ΚΤΕΟ, παρά τα κίνητρα που δόθηκαν στο τέλος του 2015. Πέρα από τις δύο αυτές μακροσκελείς λίστες με τους «ανασφάλιστους» και τους «ανέλεγκτους» (από πλευράς ΚΤΕΟ) -εκτιμάται ότι θα περιλαμβάνουν αθροιστικά πάνω από ένα εκατομμύριο οδηγούς- η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων ετοιμάζει και μια τρίτη λίστα. Αυτή θα περιλαμβάνει τους οδηγούς που δεν πλήρωσαν τα τέλη κυκλοφορίας κατά τη διάρκεια των τριών τελευταίων ετών. Μετά τη σύνταξη της λίστας θα αποσταλούν ηλεκτρονικά ειδοποιητήρια, ενώ τα τέλη και το πρόστιμο (το ισόποσο των τελών) θα βεβαιωθούν ηλεκτρονικά στους ΑΦΜ των ιδιοκτητών των οχημάτων.

Οι ηλεκτρονικοί έλεγχοι για τον εντοπισμό των παραβατών οδηγών έχουν εξελιχθεί σε φιάσκο για το υπουργείο Οικονομικών αλλά και το υπουργείο Μεταφορών, το οποίο εμπλέκεται τόσο όσον αφορά τα ανασφάλιστα Ι.Χ. όσο και αυτά που δεν έχουν περάσει από ΚΤΕΟ. Δημοσιονομικά, έχει προβλεφθεί – και έχει εγγραφεί στον Προϋπολογισμό του 2016 ότι:

– Θα εισπραχθούν τουλάχιστον 45 εκατ. ευρώ μέσα στη διετία 2015-2016 από την παροχή κινήτρων για την ασφάλιση των ανασφάλιστων αυτοκινήτων (σ.σ. κίνητρο αποτελεί το γεγονός ότι αυτός που θα εντοπιστεί να έχει ανασφάλιστο Ι.Χ. σε κυκλοφορία θα επιβαρυνθεί με παράβολο 250 ευρώ, αλλά θα του δοθεί η δυνατότητα να ασφαλίσει το όχημά του χωρίς περαιτέρω συνέπειες, όπως η αφαίρεση διπλώματος, άδειας κυκλοφορίας, επιβολή βαρύτερων προστίμων κ.λπ.).

– Θα εισπραχθούν περισσότερα από 71 εκατομμύρια ευρώ επίσης στη διετία 2015-16, από την επιβολή προστίμων στα οχήματα που δεν έχουν περάσει από ΚΤΕΟ.

-Advertisement-
=Advertisement=

Και στις δυο περιπτώσεις -ανασφάλιστα και ΚΤΕΟ- η αιτία της καθυστέρησης αποστολής των ειδοποιητηρίων είναι παρόμοια: οι εμπλεκόμενες υπηρεσίες του Δημοσίου αδυνατούν μέχρι στιγμής να ολοκληρώσουν τις λίστες με τα ονόματα των οδηγών που θα πρέπει να κληθούν… για υπόθεσή τους. Βάσει του αρχικού προγραμματισμού, οι οδηγοί θα έπρεπε να έχουν ειδοποιηθεί από τον περασμένο Φεβρουάριο για τον έλεγχο ΚΤΕΟ, ενώ στην περίπτωση των ανασφάλιστων η σχετική υπουργική απόφαση που καθόριζε όλη τη διαδικασία συνεργασίας ανάμεσα στους εμπλεκόμενους φορείς έχει δημοσιευτεί στη «Διαύγεια» από τον περασμένο Μάρτιο. Εχουν περάσει πέντε μήνες απραξίας, το Δημόσιο δεν έχει εισπράξει ούτε ένα ευρώ από τα τουλάχιστον 110 εκατ. ευρώ που είχε προϋπολογίσει και ήδη το υπουργείο Οικονομικών βρίσκεται σε αναζήτηση «ισοδύναμων» για να καλύψει άλλες τρύπες του Προϋπολογισμού (ειδικά μισθολόγια, παροχές για ΕΚΑΣ κ.λπ.). Στα 110 εκατ. ευρώ θα πρέπει να προστεθούν και οι αναμενόμενες εισπράξεις για απλήρωτα τέλη κυκλοφορίας, ανεβάζοντας τον συνολικό λογαριασμό στα 200 εκατ. ευρώ.

Πριν ολοκληρωθούν οι ηλεκτρονικές διασταυρώσεις, αρμόδιοι παράγοντες των εμπλεκόμενων υπουργείων μόνο υποθέσεις μπορούν να κάνουν για τον αριθμό των εμπλεκόμενων οδηγών. Στις αρχές του χρόνου, είχε εκτιμηθεί ότι τα ανασφάλιστα Ι.Χ. ξεπερνούν τις 600.000, ενώ αντίστοιχος εκτιμάται ότι είναι και ο αριθμός των οδηγών που δεν έχουν περάσει τα οχήματά τους από τεχνικό έλεγχο.

Επιφυλάξεις

Σε κάθε περίπτωση, οι επιφυλάξεις είναι πολύ μεγάλες, καθώς τα ηλεκτρονικά αρχεία τόσο του υπουργείου Οικονομικών όσο και του υπουργείου Μεταφορών δεν είναι απολύτως ενημερωμένα. Δεκάδες χιλιάδες αυτοκίνητα εμφανίζονται να εξακολουθούν να βρίσκονται σε κυκλοφορία, ενώ στην πραγματικότητα είτε έχουν καταστραφεί είτε έχουν αποσυρθεί, χωρίς να έχουν ενημερωθεί σωστά οι βάσεις δεδομένων των συναρμόδιων υπουργείων. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο εμφανίζεται ένας τεράστιος αριθμός οδηγών οι οποίοι δεν έχουν καταβάλει τα τέλη κυκλοφορίας τα προηγούμενα χρόνια.

Ειδικά σε ό,τι αφορά στα ανασφάλιστα Ι.Χ., η μεγάλη χρονική καθυστέρηση στην αποστολή των ειδοποιητηρίων έχει προκαλέσει κινητοποίηση των οδηγών, οι οποίοι έσπευσαν να συνάψουν έστω και τη βασική ασφάλιση υπό την απειλή των προστίμων. Σε αυτό βοήθησε και η συνεχιζόμενη μείωση του κόστους ασφάλισης. Υπάρχουν δε αυτοκίνητα τα οποία έχουν περάσει από ΚΤΕΟ χωρίς ωστόσο αυτή η πληροφορία να έχει φτάσει στην κεντρική βάση δεδομένων του υπουργείου Μεταφορών.

Οι «ποινές» για κάθε περίπτωση

Η αποστολή των ειδοποιητηρίων για τις τρεις κατηγορίες παραβατών (ανασφάλιστα, ΚΤΕΟ, απλήρωτα τέλη κυκλοφορίας) αναμένεται να ξεκινήσει μέσα στον Σεπτέμβριο, αρχής γενομένης από τους οδηγούς με τα απλήρωτα τέλη. Οι οδηγοί με τα ανασφάλιστα αντιμετωπίζουν το παράβολο των 250 ευρώ και το κόστος της ασφάλισης του οχήματος, ενώ στους οδηγούς που δεν έχουν περάσει το όχημά τους από τεχνικό έλεγχο θα επιβληθεί πρόστιμο 265 ευρώ, αντί των 80 ευρώ περίπου που καλούνταν να καταβάλουν εάν έκαναν χρήση των ευεργετικών διατάξεων του περασμένου φθινοπώρου.