Αλλαγή στον τρόπο εξέτασης του μαθήματος των Αρχαίων στο Λύκειο προωθεί το υπουργείο Παιδείας τέσσερις μήνες πριν από τις εξετάσεις, σύμφωνα με τον “Ελεύθερο Τύπο”, με βαθμολογική υποβάθμιση ερωτήσεων γραμματικής και συντακτικού και ταυτόχρονη «ενίσχυση» των ερμηνευτικών ερωτήσεων.
Το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα με τις αλλαγές στον τρόπο εξέτασης εκδόθηκε πρόσφατα, όμως οι εκπαιδευτικοί έχουν λάβει σχετικές οδηγίες από την αρχή της σχολικής χρονιάς. Σύμφωνα με τα όσα λένε στον “Ελεύθερο Τύπο”, στελέχη του υπουργείου Παιδείας, στο πλαίσιο του εξορθολογισμού της ύλης που έγινε φέτος δόθηκε κατεύθυνση για το μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών κυρίως ως προς το περιεχόμενο και όχι ως προς τη διδασκαλία της γραμματικής και του συντακτικού. Βάσει λοιπόν του σχετικού Π.Δ. οι μονάδες που αφορούν το γλωσσικό περιεχόμενο ψαλιδίζονται και προστίθενται στις ερμηνευτικές ερωτήσεις.
Ειδικότερα:
-Η μετάφραση βαθμολογείται με 30 μονάδες και στη συνέχεια τίθενται επτά ερωτήσεις, από 10 μονάδες το καθένα.
-Στην Α’ και τη Β’ Λυκείου προτείνεται στον εκπαιδευτικό, εκτός από τα προβλεπόμενα (μία ερώτηση για τη γραμματική και μία για το συντακτικό), να προσθέσει και μία ερώτηση κλειστού τύπου (σωστό/λάθος, πολλαπλής επιλογής) στο γραμματειακό είδος του κειμένου, στο συγγραφέα ή στο έργο του.
Στην περίπτωση που δεν τεθεί σχετικό ερώτημα, τα 10 μόρια που υπολείπονται θα μοιραστούν στις ερμηνευτικές ερωτήσεις που από 10 μόρια θα πάνε 15 μόρια.
Στην Γ’ Λυκείου (απολυτήριες εξετάσεις) προτείνεται και μία επιπλέον ερώτηση κατανόησης, πέραν των δύο ερωτήσεων για γραμματική και συντακτικό αντίστοιχα. Αν δεν τεθεί η ερώτηση, τα 10 μόρια επιμερίζονται και πάλι στις ερμηνευτικές ερωτήσεις, που πλέον βαθμολογούνται με 15 μόρια.
Σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Παιδείας, οι οδηγίες που δόθηκαν αφορούσαν κειμενοκεντρική προσέγγιση του κειμένου, επομένως ο πήχυς δυσκολίας στα γλωσσολογικά ερωτήματα θα είναι πεσμένος φέτος.
Ένα ακόμα ζήτημα που τέθηκε για τη φετινή χρονιά είναι η αφαίρεση της «κλασικής» ερώτησης από την εισαγωγή του σχολικού εγχειριδίου των Αρχαίων. Το σκεπτικό είναι η απομάκρυνση της εξεταστικής διαδικασίας από την αποστήθιση με στόχο τη σύνθεση ερωτημάτων που θα είναι συνδυαστικά και δεν θα αφορούν την αναπαραγωγή αυτούσιων αποσπασμάτων από το σχολικό εγχειρίδιο.
Βέβαια, όπως σημειώνουν από το υπουργείο, η αφαίρεση της συγκεκριμένης ερώτησης σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει ότι η διδακτέα ύλη δεν περιλαμβάνει το κομμάτι της εισαγωγής του έργου που μελετούν οι μαθητές.