Η σκιά ενός Αμερικανού δισεκατομμυριούχου πλανάται πάνω από την ψήφο υπέρ του Brexit; Ο ζάπλουτος ιδιοκτήτης του επενδυτικού χαρτοφυλακίου Renaissance Technologies και συνιδιοκτήτης του ακροδεξιού αμερικανού σάιτ Breitbart, Robert Mercer, έβαλε στη διάθεση του φίλου του Νάιτζελ Φάρατζ όλον τον τεχνολογικό εξοπλισμό της εταιρείας του, με στόχο να κερδίσει το Οχι στο δημοψήφισμα του Ηνωμένου Βασιλείου, τον Ιούνιο του 2016.
Τις αποκαλύψεις έκανε η βρετανική εφημερίδα The Guardian, την Κυριακή 26 Φεβρουαρίου. Ο Robert Mercer, σύμφωνα με την εφημερίδα, έπαιξε τον ρόλο «του σκοτεινού ανθρώπου που κράτησε τις μαριονέτες στα χέρια του», σε δύο πολιτικά παιχνίδια κομβικής σημασίας, την εκλογή Τραμπ και το Brexit.
Πρόκειται για έναν 70χρονο δισεκατομμυριούχο, ο οποίος έμεινε στη σκιά και δεν έδωσε ποτέ το στίγμα των ενεργειών του. Επίσημα, είναι ο 18ος πλουσιότερος επενδυτής, σύμφωνα με το περιοδικό Forbes, και ένας από τους καλύτερα πληρωμένους ανθρώπους στον κόσμο, με 150 εκατομμύρια δολάρια ετήσιο μισθό για το 2016.
Ο Robert Mercer είναι από τους πρώτους που ξεκίνησε την έρευνα για την τεχνητή νοημοσύνη. Ξεκίνησε την καριέρα του στην δεκαετία του 1980 στην ΙΒΜ και διακρίθηκε ως προγραμματιστής. Το 1993 μπήκε στο hedge fund Renaissance Technologies, ειδικευμένος στη χρήση των big data για την οριοθέτηση στρατηγικής επενδύσεων.
Το 2016, κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας, βρήκε ξαφνικά από το παρασκήνιο και έγινε ένας από τους βασικούς χορηγούς του Ρεπουμπλικανικού κόμματος. Αρχικά στήριξε τον Τεντ Κρουζ ενώ στη συνέχεια «έριξε» 11 εκατομμύρια δολάρια στον Ντόναλντ Τραμπ. Επέτρεψε, επίσης, σε έναν δικό του άνθρωπο, τον Στέφεν Μπάνον (σύμβουλος στρατηγικής σήμερα στον Λευκό Οίκο) να εκτοξεύσει το ακροδεξιό σάιτ Breitbart στην κορυφή του επικοινωνιακού παιχνιδιού. Για το ακροδεξιό σάιτ ο Mercer «έριξε» 11 εκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με το σάιτ theconservativetreehouse.com. Επίσης, ο Mercer είναι αυτός που «έριξε» την Κελυάν Κονγουέη στο επιτελείο του Τραμπ, εξειδικευμένη στην ανάλυση δημοσκοπήσεων και δεδομένων.
Η Κελυάν Κονγουέη, μετά τις εκλογές και την νίκη Τραμπ, βρέθηκε μαζί με τον νέο πρόεδρο σε πάρτι των Μercer, όπως γράφει:
Τεντ Κρουζ, Ντόναλντ Τραμπ και Brexit
Για να βοηθήσει τα πουλέν του Ντόναλντ Τραμπ και Νάιτζελ Φάρατζ να κερδίσουν, ο Mercer χρησιμοποίησε ένα μαζικό όπλο προπαγάνδας: την εταιρεία αναλύσεων δεδομένων Cambridge Analytica, της οποίας είναι βασικός μέτοχος. Αυτή η εταιρεία εξειδικεύεται στην συλλογή δεδομένων από τα social media, την υψηλή ανάλυση των προφίλ των χρηστών καθώς και στις εκστρατείες μάρκετινγκ και πολιτικής επιρροής.
Μέσα από την ανάλυση των “likes” ή άλλων τεχνολογικών συνηθειών (όπως π.χ. πόσες φορές αλλάζει κάποιος το προφίλ του, πόσο γρήγορα απαντάει σε μια κλήση) η εταιρεία μπορεί να μάθει τα πάντα για έναν χρήστη του διαδικτύου.
Η εταιρεία Cambridge Analytica δούλεψε στις ΗΠΑ για δύο από τα φαβορί του Robert Mercer : αρχικά για τον Τεντ Κρουζ και μετά για τον Ντόναλντ Τραμπ.
Ο Guardian αναφέρει ότι μερικούς μήνες πριν το Brexit, ο Robert Mercer πήγε στην Αγγλία και συνάντησε τον ακροδεξιό Νάιτζελ Φάρατζ και του πρότεινε να δουλέψει με την μητρική της Cambridge Analytica, Strategic Communication Laboratories (SCL Group) που βρίσκεται στη Μεγάλη Βρετανία.
Μάλιστα, ο πρώην διευθυντής επικοινωνίας του κινήματος Leave.eu (Εγκαταλείψτε την ΕΕ), Andy Wigmore, δήλωσε στην βρετανική εφημερίδα ότι η θυγατρική SCL «ήταν ευτυχής να δουλέψει δωρεάν για την εκστρατεία του Νάιτζελ Φάρατζ, ο οποίος είναι καλός φίλος των Mercer».
Πληροφορίες για 220 εκατομμύρια αμερικανούς
Ποιο είναι το πλεονέκτημα της Cambridge Analytica σε σχέση με άλλες δομές ανάλυσης δεδομένων;
Πρώτον, η πλούσια βάση δεδομένων. Ο Alexander Nix, διευθυντής της, καυχήθηκε πολλές φορές ότι είχε πληροφορίες για 220 εκατομμύρια ενήλικες Αμερικανούς.
Δεύτερον, η μέθοδος ανάλυσης δεν επικεντρώνεται στα κλασικά κριτήρια, όπως είναι η γεωγραφική τοποθεσία, η ηλικία ή το επάγγελμα.
Αυτή η εταιρεία φτιάχνει το ψυχομετρικό προφίλ του καθενός. Στόχος της είναι να αξιολογήσει την ευφυία και την συμπεριφορά μέσα από διάφορα τεστ. Υπολογίζει έτσι όχι μόνο τα αντικειμενικά δεδομένα, όπως ο τόπος κατοικίας ή οι μουσικές προτιμήσεις, αλλά και τα συναισθήματα. Πρόκειται για μια τεχνική που επιτρέπει, σύμφωνα με τον Alexander Nix, διευθυντή της Cambridge Analytica, να καταλάβεις σε ποιό πολιτικό στρατόπεδο κινείται ένα άτομο, αν είναι πολιτικά αναποφάσιστος, αν είναι κοινωνικός, αν εκνευρίζεται εύκολα, ποιές είναι οι σεξουαλικές του προτιμήσεις, αν θέλει να πάρει διαζύγιο ή ακόμη αν είναι από τη φύση του αγχωτικός τύπος.
Αρκεί λοιπόν να στέλνεις προσωποποιημένα πολιτικά βίντεο ή μηνύματα στο Facebook ενός ψηφοφόρου για να προσπαθήσεις να τον επηρεάσεις. Αφρο-αμερικανοί χρήστες σε ορισμένες Πολιτείες των ΗΠΑ είδαν, για παράδειγμα, να καταφθάνουν στο προσωπικό τους προφίλ βίντεο στα οποία εμφανιζόταν η Χίλαρι Κλίντον να λέει ότι όλοι οι Μαύροι «είναι σεξουαλικά κτήνη», όπως αποκάλυψε το σάιτ Motherboard.
«Ολα τα μηνύματα του Ντόναλντ Τραμπ είχαν γραφεί λαμβάνοντας υπόψιν αυτή τη βάση δεδομένων», έχει δηλώσει ο Alexander Nix.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, οι υπεύθυνοι της εκστρατείας για το Οχι στο δημοψήφισμα, μπόρεσαν, σύμφωνα με τον Guardian, να στείλουν δεκάδες διαφορετικές διαφημίσεις, ανάλογα με τα προφίλ που τους είχαν δώσει από την βάση δεδομένων της εταιρείας SCL Group.