Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας που πρόκειται να εισαχθεί σε δημόσια διαβούλευση σύντομα περιλαμβάνει μια σειρά αλλαγών σχετικά με την κυκλοφορία των οχημάτων στις πόλεις.
Συγκεκριμένα, προβλέπει τη μείωση του ορίου ταχύτητας από τα σημερινά 50 χλμ/ώρα στα 30 χλμ/ώρα για την κίνηση εντός των πόλεων, με μείωση στα 20 χλμ/ώρα έξω από τα σχολεία. Επιπλέον, προβλέπονται ποινές που θα αντιστοιχούν στη σοβαρότητα των τροχαίων παραβάσεων και 24ωρη επιτήρηση των κεντρικών οδών με χρήση drones.
Οι συντάκτες του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας επιδιώκουν τη θέσπιση μιας ολοκληρωμένης πολιτικής για τις τροχαίες παραβάσεις, που θα βασίζεται στη σοβαρότητα και την επικινδυνότητά τους.
Ταυτόχρονα, προγραμματίζουν την επέκταση της χρήσης της τεχνολογίας για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, καθώς και την αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης και άλλων «έξυπνων» συστημάτων για την ενίσχυση της παρακολούθησης των οδών και την εφαρμογή του νόμου.
Επιπλέον, προωθείται η ενοποίηση των μητρώων καταγραφής των ποινών του ΚΟΚ που διαχειρίζονται από τα σχετικά υπουργεία Μεταφορών και Προστασίας του Πολίτη, με σκοπό να διευκολυνθεί η εργασία της Αστυνομίας και των οδηγών.
Μεταξύ άλλων, η πρακτική του «σβήσιμου» των κλήσεων καταργείται, καθώς οι παραβάσεις θα καταχωρίζονται άμεσα από τα αρμόδια όργανα σε μια νέα ψηφιακή πλατφόρμα στο διαδίκτυο. Ο οδηγός που έχει παραβεί θα λαμβάνει αμέσως ειδοποίηση στο κινητό του τηλέφωνο μέσω SMS, χωρίς κανένα ενδιάμεσο στάδιο να αφήνει «χρόνο» για την ακύρωση της παράβασης.
Ειδικότερα, οι αστυνομικοί της Τροχαίας θα εξοπλιστούν με ειδικές συσκευές (tablets ή ειδικά κινητά τηλέφωνα), προκειμένου να καταχωρούν ηλεκτρονικά στο σύστημα τις παραβάσεις και τους αντίστοιχους πόντους ποινής στο σύστημα βαθμολόγησης. Ένας οδηγός θα χάνει το δίπλωμα οδήγησής του αυτόματα με την επιβολή 25 πόντων ποινής.
Οι οδηγοί που παραβαίνουν τους κανόνες θα έχουν ένα χρονικό παράθυρο, κυμαίνοντας από 7 έως 10 ημέρες, για να υποβάλουν ενστάσεις τους. Εάν αυτές θεωρηθούν βάσιμες, τότε οι παραβάσεις και τα πρόστιμα ή οι πόντοι που τις συνοδεύουν θα διαγράφονται.
Σε αντίθετη περίπτωση, το πρόστιμο θα επιβάλλεται αυτόματα στον λογαριασμό Taxisnet του παραβάτη οδηγού. Εάν ο οδηγός δεν το εξοφλεί εντός του προθεσμιακού διαστήματος, τότε η οφειλή θα καταχωρείται ως επίσημη οφειλή προς το Δημόσιο. Μια επιπλέον καινοτομία του νέου ΚΟΚ είναι η τιμωρία του οδηγού αντί του οχήματος, καθώς καταργείται η αφαίρεση των πινακίδων κυκλοφορίας. Με αυτόν τον τρόπο, τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας δεν θα πλήττονται από την κύρωση.
Μία από τις πιο σημαντικές αλλαγές που προτείνονται αφορά τα νέα όρια ταχύτητας εντός των πόλεων, καθώς η αύξηση των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων που καταγράφονται στην αστική περιοχή γίνεται όλο και πιο εμφανής.
Ωστόσο, τόσο στελέχη της Τροχαίας όσο και συγκοινωνιολόγοι εκφράζουν ανησυχία για το νέο όριο ταχύτητας των 30 χλμ/ώρα που προτείνει να εφαρμόσει το Υπουργείο Μεταφορών. Παράλληλα, εξετάζεται η μείωση του ορίου αυτού στα 20 χλμ/ώρα σε δρόμους εκτός σχολείων και άλλες περιοχές.
Με την εφαρμογή του νέου ορίου ταχύτητας στις αστικές περιοχές και την συνεχή αυτόματη παρακολούθησή του μέσω καμερών ή drones, εκτιμάται ότι σε πολύ σύντομο διάστημα εκατοντάδες χιλιάδες οδηγοί θα βρεθούν σε κίνδυνο να αφαιρέσουν το δίπλωμα οδήγησής τους για τουλάχιστον δύο μήνες.
Σήμερα, αυτό συμβαίνει όταν κάποιος οδηγός υπερβαίνει ταχύτητα μεγαλύτερη των 60 χιλιομέτρων ανά ώρα, με αποτέλεσμα να επιβάλλεται και διοικητικό πρόστιμο ύψους 175 ευρώ.
Πηγή: ieidiseis.gr