«ΒΟΑΚ», ένα έγκλημα χωρίς τιμωρία. Ο Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης, ένας αυτοκινητόδρομος που συνδέει τους νομούς του νησιού μεταξύ τους, τον οποίο διασχίζουν καθημερινά χιλιάδες αυτοκίνητα, στην πραγματικότητα έχει μετατραπεί σε τόπο θρήνου για δεκάδες οικογένειες.
Και ενώ η άσφαλτος εξακολουθεί να βάφεται με αίμα, οι αρμόδιοι συνεχίζουν να αδιαφορούν, καθώς οι δεσμεύσεις δεκαετιών για την αναβάθμιση του ΒΟΑΚ πέφτουν στο απόλυτο κενό.
Η κακή κατάσταση του οδοστρώματος, η έλλειψη διαχωριστικών ανάμεσα στις δύο λωρίδες κυκλοφορίας και η ανυπαρξία φωτισμού, οδηγούν δεκάδες πολίτες στον θάνατο.
Στην Κρήτη, όλοι έχουν χάσει, είτε συγγενή τους, είτε φίλο τους, είτε γνωστό τους από τροχαίο στον φονικό Βόρειο Οδικό Άξονα.
Κάθε νέο τροχαίο ξυπνά μνήμες από τα παλαιότερα, τα οποία είναι πολλά, το κάθε ένα με την δική του ιστορία.
Η Κρήτη σήμερα για ακόμη μια φορά θρηνεί τρεις νέους ανθρώπους. Στην λίστα προστέθηκαν μια 45χρονη γυναίκα, η 22χρονη κόρη της και ο 23χρονος αρραβωνιαστικός της. Βρήκαν τραγικό θάνατο, στο ίδιο σημείο, στην περιοχή της Αγίας Πελαγίας, όπου δεκάδες άλλοι έχουν αφήσει την τελευταία τους πνοή.
Η θλίψη είναι απέραντη στην ευρύτερη περιοχή της Χερσονήσου από όπου καταγόταν και διέμενε μόνιμα το ένα θύμα της νέας αυτής τραγωδίας, ο 23χρονος Χρήστος. Οι γονείς και ο αδελφός του -τραγικοί αυτόπτες μάρτυρες του χαμού του παιδιού και της οικογένειας της μέλλουσας νύφης τους- οι φίλοι, οι συμφοιτητές και οι συγχωριανοί, του, θα του απευθύνουν το μεσημέρι το «ύστατο χαίρε».
Η κηδεία θα γίνει στο Κουτουλουφάρι Χερσονήσου στις 2:00 μετά το μεσημέρι και η εξόδιος ακολουθία θα ψαλεί στον Ιερό Ναό του Αγίου Βασιλείου.
Ωστόσο, μόλις λίγες ημέρες πριν, στις 22 Δεκεμβρίου, στην ίδια περιοχή μια 26χρονη κοπέλα έχανε την ζωή της από τροχαίο.
Επικίνδυνα σημεία στον ΒΟΑΚ
Από 108ο χλμ. (πριν την είσοδο για χωματερή Ηρακλείου) έως 110ο χλμ. (γέφυρα Φόδελε)
Από 113ο χλμ. (μετά το βενζινάδικο ΕΚΟ στο Φόδελε) έως το 115ο χλμ. (διασταύρωση Δ.Δ. Αχλάδας)
Από το 116,5ο χλμ. έως το 117,5ο χλμ. (μεταξύ των δύο διασταυρώσεων προς Αγ. Πελαγία)
Ο τραγικός απολογισμός
Από το 2009 μέχρι και τον Νοέμβριο του 2017, σε όλον τον ΒΟΑΚ σημειώθηκαν 296 τροχαία ατυχήματα και δυστυχήματα, 141 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους, 77 άτομα τραυματίστηκαν σοβαρά και 280 άτομα ελαφρά, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τροχαίας του ΒΟΑΚ.
Αναλυτικότερα, το 2009 σημειώθηκαν 62 τροχαία με 25 νεκρούς, 19 σοβαρά τραυματίες και 84 άτομα που τραυματίστηκαν ελαφρά.
Το 2010 σημειώθηκαν 66 τροχαία ατυχήματα και δυστυχήματα, 22 άτομα έχασαν τη ζωή τους, 20 συμπολίτες μας τραυματίστηκαν σοβαρά και 57 πιο ελαφρά.
Την επόμενη χρονιά, καταγράφηκαν 62 τροχαία με 24 νεκρούς, 14 βαριά τραυματίες και 68 άτομα που τραυματίστηκαν ελαφρά.
Το 2012,σημειώθηκαν 18 τροχαία με 12 νεκρούς, 7 βαριά και 13 ελαφρά τραυματίες.
Το 2013, τα τροχαία στον ΒΟΑΚ ήταν 22, οι νεκροί 12, οχτώ οι βαριά τραυματίες και 14 οι ελαφρά τραυματισμένοι.
Την επόμενη χρονιά, καταγράφηκαν 15 τροχαία, 14 άνθρωποι σκοτώθηκαν, τέσσερις τραυματίστηκαν βαριά και οχτώ πιο ελαφρά.
Το 2015 τα τροχαία ατυχήματα ήταν 17, οι νεκροί 13, οι βαριά τραυματίες δύο και 14 άτομα τραυματίστηκαν ελαφρά.
Το 2016, σημειώθηκαν 20 τροχαία ατυχήματα και δυστυχήματα με 12 νεκρούς, δύο σοβαρά τραυματίες και 13 ελαφρύτερα.
Από την αρχή του 2017 μέχρι και το μήνα Νοέμβριο σημειώθηκαν 14 τροχαία, εφτά άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους, ένας τραυματίστηκε σοβαρά και εννέα άτομα ελαφρά.
O διαγωνισμός για τον ΒΟΑΚ
To επόμενο διάστημα αναμένεται να βγει η προκήρυξη του διαγωνισμού παραχώρησης για τον ΒΟΑΚ, ο οποίος στο πρώτο της στάδιο θα περιλαμβάνει την εκδήλωση ενδιαφέροντος.
Το τμήμα το οποίο θα κατασκευαστεί θα είναι από τα Χανιά μέχρι τον Άγιο Νικόλαο, με μήκος περίπου 180χλμ. και αφορά τη δημιουργία κλειστού αυτοκινητόδρομου, με 2 λωρίδες + ΛΕΑ ανά ρεύμα κυκλοφορίας.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, το κόστος του έργου αγγίζει το 1,5δισ. ευρώ, με ένα μεγάλο μέρος του κόστους να αφορά τις απαλλοτριώσεις ενώ το έργο δεν έχει ακόμα πλήρως εξασφαλισμένη χρηματοδότηση.
Η εκκίνηση του διαγωνισμού με την εκδήλωση ενδιαφέροντος, θα είναι το πρώτο βήμα καθώς στην επόμενη φάση θα πρέπει οι ενδιαφερόμενοι να καταθέσουν τις τεχνικές και δεσμευτικές οικονομικές τους προσφορές.
Ο ανάδοχος αναμένεται να αναδειχθεί μέσα στο 2019 ενώ στα τέλη της ίδιας χρονιάς, αναμένεται να ξεκινήσουν και τα πρώτα έργα.
Πηγή: Protothema.gr