Καθώς εισερχόμαστε στην χρηματοδοτική περίοδο του Νέου ΕΣΠΑ 2014-2020, τα νέα έργα που θα υλοποιηθούν μέσα από αυτό μας απασχολούν όλο και περισσότερο.
Στην περίπτωση της Κεντρικής Οδού Ε65, υπάρχει το δεδομένο ενδιαφέρον για την προώθηση προς κατασκευή του νότιου τμήματος του αυτοκινητόδρομου Λαμία-Ξυνιάδα.
Σύμφωνα με πολύ καλά πληροφορημένες πηγές του ypodomes.com το έργο στο τμήμα αυτό “κλειδώνει” το αμέσως επόμενο διάστημα με χρηματοδότηση από το Νέο ΕΣΠΑ. Το έργο είναι ενταγμένο στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα ΥΜΕ-ΠΕΡΑΑ (Υποδομές-Περιβάλλον) ήδη από τα τέλη του 2014 με κόστος 310εκ.ευρώ. To Υπουργείο έχει ξεκινήσει τις διαδικασίες ένταξης με τη σύνταξη του σχετικού φακέλου και πιθανότατα μέχρι το καλοκαίρι να έχουμε την πλήρη ένταξη του έργου και την εκκίνηση των εργασιών αφού προηγουμένως έχουν ολοκληρωθεί όλες οι διαδικασίες ενεργοποίησης τοου προγράμματος (του ΥΜΕ-ΠΕΡΑΑ) από την Ενδιάμεση Διαχειριστική Αρχή.
Πλέον με την ολοκλήρωση των εκκρεμοτήτων στα υπάρχοντα έργα των αυτοκινητόδρομων ανοίγει η πόρτα για την υλοποίηση της νέας γενιάς έργων. Το Λαμία-Ξυνιάδα όμως είναι μία ιδιαίτερη περίπτωση καθώς δεν θα υπάρξει δημοπράτηση για την υλοποίηση της αλλά θα προστεθεί στο φυσικό αντικείμενο του έργου κατασκευής του αυτοκινητόδρομου Ε65.
Αυτό είχε προβλεφθεί στην σύμβαση που υπεγράφη στα τέλη του 2013 και που έδινε διορία 3 χρόνια για την ενεργοποίηση αυτού του τμήματος. Με την έγκριση ένταξης στο ΕΣΠΑ το έργο θα ξεκινήσει να κατασκευάζεται από την παραχωρησιούχο και χρονικά εφόσον αυτό γίνει μέχρι το καλοκαίρι εκτιμάται πως θα ολοκληρωθεί μέχρι το 2020.
Το έργο θα ξεκινά από την περιοχή της Λαμίας (που θα συνδέεται με ανισόπεδο κόμβο με τον Αυτοκινητόδρομο Αθήνας-Θεσσαλονίκης λίγο πριν την είσοδο στην πόλη) μέχρι την περιοχή της Ξυνιάδας μήκους 32,5 χιλιομέτρων όπου θα συναντά τον υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομο. Στο αντικείμενο περιλαμβάνεται και η μεγάλη Σήραγγα Δομοκού μήκους περίπου 3χλμ.
ΤΟ ΒΟΡΕΙΟ ΤΜΗΜΑ ..ΨΑΧΝΕΤΑΙ
Την ίδια ώρα στο Υπουργείο Υποδομών αναζητούν εναγωνίως χρηματοδότηση για την υλοποίηση του ζωτικού βόρειου τμήματος του Ε65 από τα Τρίκαλα μέχρι την Εγνατία. Στο τμήμα των περίπου 62χλμ το κόστος είναι αρκετά μεγάλο (υπολογίζεται σε περίπου 400εκ.ευρώ) και σαν τμήμα δεν είναι ενταγμένο στο ΕΣΠΑ 2014-2020 και λόγω κόστους δείχνει δύσκολο να μπει ακόμα και με αναθεώρηση.
Ένα από τα ισχυρότερα σενάρια είναι η υλοποίηση του έργου αυτού μέσω του Πακέτου Γιουνκέρ καθώς ο όρος της ανταποδοτικότητας καλύπτεται με μελλοντικά διόδια. Προς το παρόν στο Υπουργείο Υποδομών δεν ανοίγουν τα χαρτιά τους, κάτι που δεν θα αργήσει να γίνει.
Χρονικό περιθώριο υπάρχει καθώς σύμφωνα με τη σύμβαση του 2013 το συγκεκριμένο τμήμα θα πρέπει να ξεκινήσει να υλοποιείται εντός πενταετίας από την νέα σύμβαση δηλαδή μέχρι τα τέλη του 2018.
Ερώτημα αποτελεί η κατάληξη του δρόμου καθώς όπως φαίνεται η επιλογή του Κηπουρειού επανεξετάζεται και τα σενάρια είναι αρκετά με τη φημολογία να δείχνει “φαβορί” την περιοχή της Καλλιθέας. Οριστικές αποφάσεις όμως και εδώ δεν έχουν ληφθεί και η σύνδεση του Ε65 με το βόρειο οδικό δίκτυο της χώρας προς το παρόν αποτελεί αίνιγμα για δυνατούς λύτες.