Το Ελληνικό Δημόσιο προτίθεται να προχωρήσει στην κατασκευή του νότιου και βόρειου τμήματος του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας, γνωστότερου ως Ε65.
Αυτό έγινε γνωστό από έγγραφη απάντηση του Υπουργείου Υποδομών στην ερώτηση των βουλευτών της Ν.Δ. Όλγας Κεφαλογιάννη και Κωνσταντίνου Καραμανλή σχετικά με το έργο του αυτοκινητόδρομου αλλά και των “ορφανών” τμημάτων του.
Σύμφωνα με την απάντηση που έχει στη διάθεση του το ypodomes.com για το τμήμα ΠΑΘΕ (Λαμία)- Ξυνιάδα και Τρίκαλα-Γρεβενά-Εγνατία, η πρόθεση του Υπουργείου που φέρει την υπογραφή του Υπουργού Χρήστου Σπίρτζη (α/6/00/01/01/4336 και 4341 17.8.2015)συνοδεύθηκε από όρους και προϋποθέσεις προς τον παραχωρησιούχο.
Από την πλευρά του ο παραχωρησιούψος 2 μήνες αργότερα αρχικά και στις αρχές του 2016 (8.10.15 και 12.1.2016) σε επιστολές προς το Υπουργείου αποδέχεται την ολοκλήρωη των αναβαλλομένων τμημάτων.
Ειδικότερα για το νότιο (και πιο κρίσιμο για την λειτουργία και εμπορικότητα του άξονα) τμήμα Λαμία-Ξυνιάδα μήκους 32,27χλμ έχουν προβλεφθεί 310εκ.ερώ μέσω του ΕΣΠΑ 2014-2020 (μέσω του Ε.Π. ΥΜΕ-ΠΕΡΑΑ) και έχουν ξεκινήσει οι απαιτούμενες διαδικασίες προς την Ε.Ε για την ένταξη του.
Για το βόρειο τμήμα (Τρίκαλα-Εγνατία) έχει υποβληθεί σχετική μελέτη εναλλακτικής χάραξης στο τμήμα Α/Κ Γρεβενών-Α/Κ Εγνατίας μήκους 30,61χλμ και εξετάζεται περιβαλλοντικά από την αρμόδια Υπηρεσία Περιβάλλοντος. Η χάραξη παραμένει ίδια στο τμήμα Α/Κ Τρικάλων-Α/Κ Γρεβενών μήκους 32,45χλμ.
Να θυμίσουμε πως σύμφωνα με την τροποποιημένη σύμβαση του Δεκεμβρίου του 2013, η κατασκευή του Λαμία-Ξυνιάδα πρέπει να ξεκινήσει εντός 3 ετών (μέχρι τον Δεκέμβριο του 2016) ενώ η κατασκευή των τμημάτων Τρίκαλα-Α/Κ Γρεβενών και Α/Κ Γρεβενών-Εγνατίας εντός 5 ετών (μέχρι τον Δεκέμβριο του 2018).
Αυτό που είναι εξαιρετικής σημασίας αυτή τη χρονική στιγμή είναι το γεγονός πως κλειδώνει η κατασκευή του νότιου τμήματος μέσω του ΕΣΠΑ και με διαδικασίες απευθείας ανάθεσης, όπως άλλωστε προβλέπει η τροποποιημένη σύμβαση. Αυτό είναι και το δύσκολο σημείο, δηλαδή η έγκριση από τις Υπηρεσίες της Ε.Ε ενός έργου που δεν θα δημοπρατηθεί αλλά θα ανατεθεί. Θεωρητικά αυτό μπορεί να ξεπεραστεί εφόσον η σύμβαση του 2013 που το προβλέπει αυτό έχει ήδη εγκριθεί από την Ε.Ε. και τη Βουλή των Ελλήνων.
Επίσης σπουδαίας σημασίας είναι και το γεγονός πως το βόρειο τμήμα δεν οδεύει στις καλένδες, αλλά συνεχίζεται η προσπάθεια τόσο της εύρεσης της κατάλληλης χάραξης όσο και η εύρεση χρηματοδότησης που αποτελεί και το μεγαλύτερο πρόβλημα καθώς το κόστος του Τρίκαλα-Εγνατία προσεγγίζει τα 500εκ.ευρώ λόγω των γεωλογικών συνθηκών στην περιοχή που απαιτεί μεγάλα τεχνικά έργα.
Το επόμενο διάστημα και εφόσον εγκριθεί το ποσό των 310εκ.ευρώ από το ΕΣΠΑ, θα βοηθήσει στο να εκκινήσουν οι εργασίες στο Λαμία-Ξυνιάδα που θα καλύψει το ήμισυ του στόχου της πλήρης λειτουργίας.
Ο Αυτοκινητόδρομος Ε65 λειτουργώντας από τη Λαμία μέχρι την Εγνατία γίνεται αυτόματα η εναλλακτική διαδρομή προς τη Νότια Ελλάδα από Ήπειρο και Δυτική Μακεδονία, φέρνει κατά 2 τουλάχιστον ώρες όλα τα μεγάλα αστικά κέντρα της Δ.Μακεδονίας (Γρεβενά, Κοζάνη, Καστοριά, Φλώρινα) αλλά και τα Σκόπια.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι θα μπορέσει να ενεργοποιηθεί ένας εναλλακτικός οδικός άξονας που υπήρχε στα χαρτιά του Υπουργείου τη δεκαετία του 1990 και που ενώνει το λιμάνι της Ηγουμενίτσας με το λιμάνι του Βόλου με τη χρήση 4 αυτοκινητόδρομων (Ηγουμενίτσα-Γρεβενά με Εγνατία, Γρεβενά-Τρίκαλα με Ε65, Τρίκαλα-Λάρισα και Λάρισα-Βόλος με Αιγαίου) δημιουργώντας ένα νέο οδικό ρεύμα που θα μπορούσε να αποτελέσει ισχυρό κίνητρο για τη μεταφορά εμπορευμάτων από την Νότια και Κεντρική Τουρκία προς την Ευρώπη.