Μείγμα από μαγειρικά έλαια και ζωικά λίπη χρησιμοποίησε ως καύσιμο αεροσκάφος της Virgin Atlantic για να διασχίσει τον Ατλαντικό, σε μία δοκιμαστική πτήση από το Χίθροου του Λονδίνου με προορισμό τη Νέα Υόρκη.
Η πτήση, η οποία πραγματοποιήθηκε με Boeing 787 και κινητήρες Rolls-Royce Trent 1000 ήταν η πρώτη με 100% βιώσιμα καύσιμα (SAF) και μετέφερε τον δισεκατομμυριούχο ιδρυτή της Virgin Atlantic Ρίτσαρντ Μπράνσον, τον διευθύνοντα σύμβουλο της Virgin Atlantic Σάι Βάις και τον υπουργό Εξωτερικών του Ηνωμένου Βασιλείου Μαρκ Χάρπερ.
«Η σημερινή πτήση με καύσιμο 100% SAF δείχνει πώς μπορούμε να απαλλαγούμε από τον άνθρακα στις μεταφορές τόσο τώρα όσο και στο μέλλον, μειώνοντας τις εκπομπές κατά 70% και δίνοντας έμπνευση στη νέα γενιά για εύρεση λύσεων», δήλωσε ο υπουργός.
Το εγχείρημα που μέρος του χρηματοδότησε η βρετανική κυβέρνηση, χαιρετίστηκε από την αεροπορική βιομηχανία ως απόδειξη της δυνατότητας μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τις πτήσεις, αν και επιστήμονες και περιβαλλοντικές ομάδες εκφράζουν επιφυλάξεις σχετικά με την πραγματικά βιώσιμη φύση αυτών των εναλλακτικών και τονίζουν πως ο μόνος τρόπος για να ελαττωθούν πραγματικά οι ρύποι είναι η μείωση των πτήσεων.
Όπως αναφέρει το Reuters οι αερομεταφορές είναι ένας κλάδος που δεν μπορεί να απαλλαγεί εύκολα από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα σε σύγκριση με τις οδικές μετακινήσεις.
Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας, τα αεροπορικά ταξίδια ευθύνονται για το 2% των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα το 2022.
Οι κινητήρες αεροσκαφών για εμπορικές πτήσεις δεν έχει ακόμα πιστοποιηθεί ότι μπορούν να λειτουργούν με περισσότερο από 50% SAF και η συντριπτική πλειονότητα των πτήσεων αναμειγνύει πολύ μικρότερη ποσότητα SAF με τα «κλασικά» καύσιμα αεροσκαφών.
Ο σερ Ρίτσαρντ Μπράνσον από την άλλη, πριν την πτήση είχε δηλώσει ότι ενώ θεωρείτο αδύνατο ένα αεροσκάφος να πετάξει πάνω από τον Ατλαντικό με βιώσιμα καύσιμα «σήμερα ελπίζουμε να αποδείξουμε ότι αυτό είναι λάθος. Θα χρειαστεί λίγος χρόνος μέχρι να υπάρξουν αρκετά καύσιμα για όλους. Αλλά από κάπου πρέπει να ξεκινήσουμε».
Σύμφωνα με το ABC ο Βάις τόνισε ότι η πτήση αυτή αποδεικνύει ότι τα βιώσιμα καύσιμα είναι ασφαλή και μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως «υποκατάστατο καυσίμων αεριωθουμένων που προέρχονται από ορυκτά καύσιμα και είναι η μόνη βιώσιμη λύση για την απαλλαγή από την εξάρτηση άνθρακα στις αερομεταφορές μεγάλων αποστάσεων».
Πρόσθεσε, μάλιστα, πως χρειάστηκε «ριζοσπαστική συνεργασία για να φτάσουμε εδώ και είμαστε περήφανοι που φτάσαμε σε αυτό το σημαντικό ορόσημο, αλλά πρέπει να προχωρήσουμε περαιτέρω».
«Ο κόσμος πάντα θα υποθέτει ότι κάτι δεν μπορεί να γίνει, μέχρι να το κάνεις εσύ. Το πνεύμα της καινοτομίας είναι να τολμάμε και να προσπαθούμε να αποδείξουμε ότι μπορούμε να κάνουμε τα πράγματα καλύτερα προς όφελος όλων», τόνισε ο Μπράνσον.
Το υπουργείο Μεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου, το οποίο διέθεσε 1 εκατομμύριο λίρες (1,27 εκατομμύρια δολάρια) για το σχεδιασμό και τη διεξαγωγή της πτήσης, χαρακτήρισε τη δοκιμή «τεράστιο βήμα προς το jet zero» για να γίνουν τα αεροπορικά ταξίδια πιο φιλικά προς το περιβάλλον.
newmoney.gr