Ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν προσπαθώντας να κάνει μια σύνδεση με το παρελθόν της Κωνσταντινούπολης, παρήγγειλε και προλόγισε ένα τρίτομο σύγγραμμα για την Άλωση της Πόλης και την Αγία Σοφία.
Με την ευκαιρία της 571ης επετείου της κατάκτησης της Κωνσταντινούπολης, η διεύθυνση επικοινωνίας της Προεδρίας της Τουρκίας ετοίμασε ένα τρίτομο σύγγραμμα με τίτλο «Στα βήματα της ευλογημένης κλήσης: Η κατάκτηση της Κωνσταντινούπολης στον τουρκικό Τύπο, Μεχμέτ (Μωάμεθ ο Β’ για εμάς) ο κατακτητής, Αγία Σοφία».
Ο πρώτος τόμος του έργου, ο οποίος τιτλοφορείται «Ακολουθώντας το ιερό κάλεσμα: Η κατάκτηση της Κωνσταντινούπολης στον τουρκικό τύπο», περιγράφει την κατάκτηση της Κωνσταντινούπολης σε όλες τις πτυχές της. Ο τόμος αυτός, που συγκεντρώθηκε από άρθρα εφημερίδων και περιοδικών, εισάγει τον αναγνώστη στην ιστορική διαδικασία της κατάκτησης και στις υπηρεσίες του σουλτάνου Μεχμέτ του Κατακτητή στην Κωνσταντινούπολη. Χωρίς κατά πάσα πιθανότητα να προσεγγίζει την αλήθεια, όπως θα συνέβαινε σε ιστορική έρευνα.
Ο δεύτερος τόμος τιτλοφορείται «Ακολουθώντας το ιερό κάλεσμα: Ο Μωάμεθ ο Πορθητής στον τουρκικό τύπο», αποκαλύπτει τη ζωή του σουλτάνου Μωάμεθ του Πορθητή, «ο οποίος έκλεισε και άνοιξε μια εποχή, το αίσθημα δικαιοσύνης του και την ανώτερη ιδιοφυΐα του στην επιστήμη».
Ο τρίτος τόμος τιτλοφορείται «Ακολουθώντας το ευλογημένο κάλεσμα: Το τζαμί της Αγίας Σοφίας στον τουρκικό τύπο, εξηγεί την «ιστορική και πολιτιστική σημασία της Αγίας Σοφίας μέσα από τα γραπτά σημαντικών ονομάτων της τέχνης, της λογοτεχνίας και της ιστορίας του Τύπου μας». Αυτός ο τόμος περιλαμβάνει επίσης την ιστορία το «πώς η Αγία Σοφία άνοιξε ξανά για λατρεία». Ουσιαστικά πρόκειται για το «success story» που «πουλάει» ο Ερντογάν στην γείτονα χώρα σε αντίθεση με τις προτροπές της UNESCO.
Οι δύο όψεις των τόμων που παρήγγειλε και προλόγισε ο πρόεδρος Ερντογάν, από το γραφείο Τύπου της Τουρκικής Προεδρίας.
Το σύγγραμμα δεν μπορεί να σταθεί σε ιστορική ανάλυση
Όπως είναι κατανοητό, ένα σύγγραμμα-συρραφή δημοσιευμάτων του τουρκικού τύπου ανά τις πρόσφατες δεκαετίες, δεν μπορεί να σταθεί ως επιστημονικό. Παρόλα αυτά ενδιαφέρον έχουν οι δηλώσεις που αποδίδονται στον πρόεδρο της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στον πρόλογο. Το έργο καθαυτό αναλώνεται σε στήλες, άρθρα και ποιήματα για τις τρεις θεματικές του από Τούρκους δημοσιογράφους, χωρίς ιδιαίτερη ιστορική αξία. Αλλά με επικοινωνιακή αξία.
«Έχοντας ως παράδειγμα την αποφασιστικότητα και την επιμονή του Σουλτάνου Μεχμέτ (Μωάμεθ) του Πορθητή, μετατρέψαμε την αγαπημένη του Κωνσταντινούπολη σε ένα από τα σημαντικότερα οικονομικά, εμπορικά, επιστημονικά, πολιτιστικά και καλλιτεχνικά κέντρα στον κόσμο. Διατηρώντας τους στόχους μας ψηλά, όπως ο πρόγονός μας Φατίχ (σ.σ. το μικρό όνομα του σουλτάνου Μωάμεθ), προσπαθήσαμε να κάνουμε αυτό που έλεγαν ότι είναι αδύνατο και να φτάσουμε αυτό που έλεγαν ότι είναι ανέφικτο«.
Συνέχισε λέγοντας πως «Τώρα, συνεχίζουμε τον αγώνα μας για το έθνος μας σύμφωνα με το όραμα του αιώνα της Τουρκίας και συνεχίζουμε την πορεία μας με αποφασιστικότητα για την υλοποίηση νέων σχεδίων». Ο Ερντογάν τόνισε επίσης ότι «η επαναλειτουργία της Αγίας Σοφίας για λατρεία είναι ένα σύμβολο που δείχνει ότι αυτή η εμπιστοσύνη προστατεύεται».
Συνέχισε μιλώντας στην καρδιά των τούρκων ισλαμιστών
Καθώς ο ίδιος ο Ερντογάν προέρχεται από βαθιά συντηρητική οικογένεια, θρησκευτικό Λύκειο και έχει γνώση της δυναμικής που μπορεί να δημιουργήσει η επιβολή της θρησκείας στις ζωές των πολιτών, όλες τις δεκαετίες που βρίσκεται στο προσκήνιο, βασικός του στόχος ήταν η μετατροπή της κοσμικής Τουρκίας του Κεμάλ, στην ισλαμική Τουρκία του Ερντογάν. Κάτι που το κατάφερε.
«Ο Μωάμεθ ο Πορθητής, ο οποίος ξεκίνησε με στόχο να κατακτήσει καρδιές και όχι εδάφη, κατέκτησε όχι μόνο μια πόλη αλλά και καρδιές με την ανεκτικότητα και τη δίκαιη διακυβέρνησή του και μετέτρεψε την Κωνσταντινούπολη σε κέντρο πολιτισμού, τέχνης και επιστήμης. Δεν ήταν ένα κομμάτι γης που κατακτήθηκε εκείνη την ημέρα, αλλά εκατομμύρια καρδιές» αναφέρει χαρακτηριστικά μιλώντας συναισθηματικά παρά ιστορικά.
«Η πίστη, η αποφασιστικότητα και η επιμονή του Μωάμεθ του Πορθητή και των ευλογημένων στρατιωτών του κατά την κατάκτηση της Κωνσταντινούπολης μας εμπνέουν να υπηρετήσουμε το έθνος μας και να μεταφέρουμε την Τουρκία στο 2053 (σ.σ. η επέτειος των 600 ετών από την Άλωση της Πόλης) και το 2071 (σ.σ. 1.000 χρόνια από τη Μάχη του Ματζιγκέρτ)».
Στην εισαγωγή του συγγράμματος «Το τζαμί της Αγίας Σοφίας στον τουρκικό Τύπο», ο Τούρκος πρόεδρος αναφέρει χαρακτηριστικά ότι «η αποκατάσταση της Αγίας Σοφίας στην αρχική της ταυτότητα δεν είναι μόνο το σπάσιμο των αλυσίδων στις πόρτες αυτού του ιερού τόπου, αλλά και το σπάσιμο των δεσμών στις καρδιές και τα πόδια». Νομιμοποιώντας με αυτό τον τρόπο την μετατροπή ενός ιστορικού μνημείου παγκόσμιας κληρονομιάς σε τζαμί.
Ο πρόεδρος Ερντογάν προσπαθεί να παρουσιάσει εαυτόν ως συνεχιστή του Μωάμεθ του Β’, ενώ συνέχισε την τακτική του μη σεβασμού στην πολιτιστική κληρονομιά, που οφείλουν όλοι να διατηρούν αναλλοίωτη, μετατρέποντας σε τζαμί και την Μονή της Χώρας.
in.gr