Κορυφώνονται σήμερα οι κινητοποιήσεις των αγροτών, με τα τρακτέρ να έχουν σχεδιάσει να «αλώσουν» την Αθήνα, αν και η κάθοδός τους γίνεται συνοδεία περιπολικών της αστυνομίας.
Αυτή τη στιγμή τρακτέρ από όλα τα μπλόκα της κεντρικής και βόρειας Ελλάδας βρίσκονται συγκεντρωμένα στο Κάστρο της Βοιωτίας, για να ξεκινήσουν για την πρωτεύουα. Στόχος είναι να βρίσκονται στις 17:30 στην πλατεία Ομονοίας και από εκεί στις 18:30 να πραγματοποιήσουν μηχανοκίνητη πορεία έως το Σύνταγμα.
Επιπλέον, αγρότες, κτηνοτρόφοι και μελισσοκόμοι από όλη τη χώρα θα μεταβούν στην Αθήνα με δικά τους οχήματα αλλά και με λεωφορεία, με τις πρώτες εκτιμήσεις να κάνουν λόγω για για 60 λεωφορεία από τη Θεσσαλία και περί τις 5.000 συμμετοχές αγροτών.
Οι αγρότες από την Δυτική Ελλάδα και από τα μπλόκα της Πελοποννήσου αναμένεται να συναντηθούν στην περιοχή των Μεγάρων, πριν κατευθυνθούν προς το κέντρο της πρωτεύουσας.
Τα αιτήματα των αγροτών
Όπως γράφει σήμερα στη Ναυτεμπορική η Δανάη Αλεξάκη ο απολογισμός των κυβερνητικών μέτρων που έχουν εξαγγελθεί διά στόματος πρωθυπουργού δεν ικανοποίησε την πλειονότητα του αγροτικού κόσμου, συνεπώς η απόφαση για υπαναχώρηση θα μεταφραστεί σε σπουδαία νίκη για την κυβέρνηση, οι χειρισμοί της οποίας σε ό,τι αφορά το αγροτικό μέτωπο ήταν σημαντικά πιο «αποστασιοποιημένοι» και «υπολογισμένοι» σε σχέση π.χ. με την αντίδραση της Γαλλίας που προχώρησε σε γενναίο πακέτο παροχών στους παραγωγούς.
Σαφώς και στη σύγκριση σημαντικό ρόλο παίζουν και τα περιθώρια ευελιξίας των κρατικών ταμείων, ωστόσο η ρητορική της ανοιχτής πόρτας για διάλογο, χωρίς ωστόσο πρόθεση για περαιτέρω παρεμβάσεις, θέτει στον άξονα της αστικής ευγένειας τα σαφή όρια στις διαπραγματεύσεις.
Οι μεγάλοι πρωταγωνιστές στις φετινές κινητοποιήσεις είναι οι Θεσσαλοί γεωργοί και κτηνοτρόφοι, μερίδα των οποίων, ακόμα και όταν θα πέσει η σκόνη της σημερινής κινητοποίησης, δεν μπορεί να ξεκινήσει τη νέα καλλιεργητική περίοδο εξαιτίας της καταστροφής που έχει προκληθεί στα εδάφη από τις πλημμύρες «Daniel».
Αντίστοιχα, έντονες δυσκολίες στη διατήρηση καλλιέργειας ή συνέχιση της κτηνοτροφικής δραστηριότητας βιώνουν αγρότες σε όλη την επικράτεια, με τη δυναμική του εγχώριου πρωτογενούς τομέα να βαίνει μειούμενη.
Αυτή η μείωση σηματοδοτεί υψηλότερη εξάρτηση από τις εισαγωγές και κατ’ επέκταση ακόμα πιο υψηλά κόστη διατροφής. Η διαδρομή από το χωράφι στο ράφι καθιστά αναγκαιότητα να επιλυθούν με μεσομακροπρόθεσμο ορίζοντα ζητήματα που αφορούν τόσο το κόστος παραγωγής όσο και τον τρόπο προσέγγισης του επαγγελματία αγρότη.
Χωρίς καμία νέα πολιτική στήριξης, η επιστροφή του αγροτικού κόσμου στο χωράφι θα είναι μια μεγάλη πρόκληση και εάν σήμερα η κυβέρνηση «σπείρει» αδιαλλαξία και αδυναμία ελιγμού προς όφελος της αγροτικής οικονομίας, τότε αύριο θα θερίσει «εγκατάλειψη».
Ήδη ο μέσος ρυθμός εγκατάλειψης τόσο σε αριθμό παραγωγών όσο και σε καλλιεργήσιμες εκτάσεις διαμορφώνεται στο 13%, ποσοστό ιδιαίτερα ανησυχητικό για την εξέλιξη της εγχώριας οικονομίας, που μολονότι έχει εστιάσει στην παροχή υπηρεσιών πρέπει να εξασφαλίσει επισιτιστική επάρκεια προσβάσιμη σε όλους.
«Δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα παραπάνω»
Σε πολλά από τα αιτήματα των αγροτών η κυβέρνηση έχει ανταποκριθεί, αναγνωρίζοντας ότι είναι δικαιολογημένα, δήλωσε ο πρωθυπουργός σε τηλεοπτική του συνέντευξη ενώ για το ενδεχόμενο να δώσει η κυβέρνηση κάτι επιπλέον δήλωσε: «Εμείς δεν έχουμε να δώσουμε κάτι παραπάνω. Και νομίζω ότι και οι αγρότες αυτό το αναγνωρίζουν και ξέρουν πολύ καλά ότι ήδη η κυβέρνηση μάλλον ξεπέρασε και τα όρια των προσδοκιών τους, ειδικά στο ζήτημα του ρεύματος. Κατά συνέπεια, νομίζω ότι θα είναι μία κινητοποίηση η οποία θα έχει ένα χαρακτήρα, θα έλεγα, κλιμάκωσης των κινητοποιήσεων και πιστεύω ότι μετά τα πράγματα θα ξαναμπούν στο ρυθμό τους».
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης, από την πλευρά του υπογράμμισε πως «ο πρωθυπουργός έχει αποφασίσει να συζητήσει τη μόνιμη χορήγηση της επιδότησης στα αγροτικά καύσιμα από το 2025, όπως γινόταν έως το 2016 όταν κόπηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση».
Ανέφερε ότι εντός του σχεδίου Νόμου που κατατέθηκε στη Βουλή για την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας στις παραθαλάσσιες περιοχές, περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων οι ρυθμίσεις αναφορικά με την επιστροφή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης για το αγροτικό πετρέλαιο.
Οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις
Τόσο από το Κάστρο Βοιωτίας όσο και από τα Μέγαρα Αττικής, όπου αναμένεται να συγκεντρωθούν πριν τη μετάβαση στην Αθήνα, η κάθοδος των τρακτέρ θα γίνει συνοδεία αστυνομίας.
Σύμφωνα με την ελληνική αστυνομία, προκειμένου να μην υπάρξει επιπλέον επιβάρυνση της κυκλοφορίας έχει προγραμματισθεί τα λεωφορεία που θα μεταφέρουν αγρότες να σταθμεύσουν στο Ολυμπιακό Στάδιο. Λόγω των μέτρων, αναμένεται να πραγματοποιηθούν τροποποιήσεις και στα δρομολόγια και τις στάσεις των συγκοινωνιακών μέσων (Λεωφορεία – Τρόλεϊ).
Συγκεκριμένα, οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που θα εφαρμοστούν είναι οι εξής:
- Προσωρινή διακοπή της κυκλοφορίας κατά μήκος του δρομολογίου που θα ακολουθήσουν τα αγροτικά οχήματα: Λεωφόρος Αθηνών, Αχιλλέως, πλατεία Καραϊσκάκη. Θα κινηθούν αντίθετα στην οδό Αγίου Κωνσταντίνου, την πλατεία Ομονοίας και την οδό Πανεπιστημίου, προκειμένου να φθάσουν στο Σύνταγμα. Θα υπάρξει προσωρινή διακοπή της κυκλοφορίας πέριξ της πλατείας Ομονοίας.
- Θα διακοπεί η κυκλοφορία των οχημάτων στη Λεωφόρο Αμαλίας, την οδό Πανεπιστημίου, τη Λεωφόρο Βασιλίσσης Σοφίας και σε όλες τις κάθετες σε αυτές οδούς.
- Η Βασιλίσσης Σοφίας θα διακοπεί από το ύψος της Βουλής και η κυκλοφορία στην κάθοδο θα γίνεται μέχρι και την οδό Σέκερη.
- Τα οχήματα που θα κινούνται στην οδό Ακαδημίας θα κατευθύνονται μόνο προς την άνοδο της Βασιλίσσης Σοφίας.