Υπήρξε μετατόπιση φορτίου; Τί θα μπορούσε να έχει γίνει για να αποτραπεί η τραγωδία;
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι έρευνες για τον εντοπισμό και τη διάσωση αγνοουμένων στη θαλάσσια περιοχή του ναυαγίου ανοιχτά της Πύλου.
Μέχρι στιγμής έχουν εντοπιστεί 78 σοροί και έχουν διασωθεί 104 άνθρωποι. Όσο περνούν όμως οι ώρες εξανεμίζονται οι ελπίδες να εντοπιστούν ζωντανοί ενώ ακόμα οι αρχές δεν έχουν διευκρινίσει τον αριθμό των αγνοουμένων, με τους πρόσφυγες να κάνουν λόγο για 700 άτομα, ανάμεσά τους γυναίκες και παιδιά.
Την ίδια στιγμή, αναπάντητα παραμένουν τα ερωτήματα για το πώς βυθίστηκε αυτό το «πλωτό φέρετρο». Υπήρξε μετατόπιση φορτίου, όπως ειπώθηκε; Τί θα μπορούσε να έχει γίνει για να αποτραπεί η τραγωδία;
«Ένας κυματισμός μπορεί να το ανατρέψει»
«Το σκάφος ήταν γεμάτο. Δεν υπάρχει θέμα μετατόπισης φορτίου υποθέτοντας ότι και στα αμπάρια ο κόσμος θα ήταν στοιβαγμένος κατά τον ίδιο τρόπο», δήλωσε μιλώντας στην ΕΡΤ ο καθηγητής του ΕΜΠ στο Τμήμα Ναυπηγών, Γρηγόρης Γρηγορόπουλος.
Ο ίδιος εκτίμησε ότι ο τρόπος που έγινε η φόρτωση οδήγησε σε οριακή ευστάθεια του σκάφους που βυθίστηκε και εξήγησε ότι η πλειονότητα των άτυχων μεταναστών βρίσκονταν πάνω από το κύριο κατάστρωμα.
«Το σκάφος όσο ταξίδευε, έχοντας τη μηχανή, ο καπετάνιος φρόντιζε με τον τιμονιέρη έτσι ώστε να μην έχει πλευρικούς κυματισμούς. Προφανώς είχε καύσιμα, είχε κάποια νερά, κάποιες προμήθειες οι οποίες έπαιξαν οριακό πιθανόν ρόλο στην ευστάθεια και οι οποίες εξαντλήθηκαν στην πορεία», ανέφερε.
Σύμφωνα με τον κ. Γρηγορόπουλο, οι διακινητές φαίνεται να νόμιζαν ότι μπορούσαν να επιδιορθώσουν τη ζημιά κάτι που δεν κατάφεραν και το σκάφος πήρε κλίση.
«Αυτή την στιγμή που είναι χωρίς μηχανή το σκάφος δεν μπορεί να την τιμονευθεί. Επομένως, αν δεχτεί κάποια κύματα στην πλευρά, τα οποία όταν το σκάφος είναι καθοδόν μπορεί να τα αποφύγει, ένας κυματισμός που θα οδηγήσει σε ένα συντονισμό, μπορεί να το ανατρέψει», υπογράμμισε.
Ερωτώμενος γιατί δεν έλαβε βοήθεια ο κυβερνήτης του σκάφους, ο κ. Γρηγορόπουλος απάντησε ότι δεν μπορεί να υπάρξει νόμιμη παρέμβαση τρίτου και ο μόνος υπεύθυνος είναι ο καπετάνιος.
Οι επίσημοι «αριθμοί» του Λιμενικού
Σύμφωνα με πληροφορίες του Λιμενικού ο επίσημος αριθμός των νεκρών είναι 78 και όχι 79 όπως είχε αναφερθεί αρχικά. Από τους διασωθέντες, οι 47 είναι Σύροι, οι 43 Αιγύπτιοι, οι 12 Πακιστανοί και οι 2 Παλαιστίνιοι. Ανάμεσά τους υπάρχουν και 10 ανήλικοι, 5 Αιγύπτιοι και 5 Σύροι.
Δεν έχει ακόμα διευκρινιστεί εάν ο οδηγός του σκάφους βρίσκεται μεταξύ των αγνοούμενων, καθώς οι πληροφορίες είναι συγκεχυμένες. Ωστόσο σύμφωνα με την μαρτυρία της ακτιβίστριας που πρώτη επικοινώνησε με τους πρόσφυγες πριν το ναυάγιο, φαίνεται πως οι επιβάτες της είπαν ότι ο οδηγός του σκάφους το είχε εγκαταλείψει και έτσι δεν μπορούσαν να κατευθυνθούν προς την Ιταλία καθώς δεν ήξεραν προς τα πού να κινηθούν.
Έρευνες στους διασωθέντες
Ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες κάνουν λόγο για έρευνα των αρχών προκειμένου να εντοπίσουν τους διακινητές ανάμεσα στους διασωθέντες, χωρίς να έχει προκύψει μέχρι στιγμής κάποια σύλληψη. Εξάλλου είναι συνήθης τακτική των λιμενικών αρχών μετά από ναυάγια να ερευνούν για διακινητές ανάμεσα σε όσους έχουν διασωθεί, ενώ συνήθως προχωρούν και σε συλλήψεις.
Την ίδια στιγμή ο αντιεισαγγελέας του Αρείου Πάγου, Γιώργος Οικονόμου αναλαμβάνει την εποπτεία των ερευνών και ανακριτικών πράξεων που διενεργούνται για το πολύνεκρο ναυάγιο ανοικτά της Πύλου, με εντολή του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Ισίδωρου Ντογιάκου.
Στην Καλαμάτα, στο σημείο που διενεργούνται οι έρευνες βρίσκεται και εποπτεύει όλων των διαδικασιών η προϊσταμένη της Εισαγγελίας Καλαμάτας Πολυξένη Τσούλη.
in.gr