Οδός… ιστορικής μνήμης! Πρόταση προς τους Πολίτες της Λαμίας (φώτο)

Lamianow.gr
By Lamianow.gr 2 comments
5 Min Read

Η Λαμία, ιστορικά, έχει τέσσερις οδικές αρτηρίες εισόδου και εξόδου, προς και από, το ιστορικό της κέντρο.

Η ανατολική είσοδος, η βόρεια είσοδος από Π.Ε.Ο. Λαμίας-Δομοκού (οδός Υψηλάντου), η νότια είσοδος (οδός Αθηνών) και η δυτική είσοδος (Λεωφόρος Καλυβίων) από την περιοχή του Καρπενησίου. 

Είναι σαφές ότι με τους νέους οδικούς άξονες υπάρχουν μικρότερες ή μεγαλύτερες διαφοροποιήσεις περί τον ιστό της Πόλης.

Σπύρος Σαρρής* & Κωνσταντίνος Τσαμαδιάς**

Όμως, οι τέσσερις βασικές κατευθύνσεις-είσοδοι-έξοδοι με αναφορά το ιστορικό κέντρο της πόλης παραμένουν.

Θεωρούμε ότι αυτές οι αρτηρίες χρειάζονται αναβάθμιση.

Αποσαφηνίζουμε εισαγωγικά ότι γενικώς είμαστε κατά των αποσπασματικών μικρών έργων-παρεμβάσεων. 

Προκρίνουμε ενιαίο όραμα, σχεδιασμό και ενδεχομένως λόγω ζητημάτων στη χρηματοδότηση τη σταδιακή υλοποίηση των μεγάλων έργων ή παρεμβάσεων στην πόλη μας, αλλά στη βάση του ενιαίου σχεδίου.

Αυτά τα έργα, αυτές οι παρεμβάσεις θα της προσδώσουν προοπτικά χαρακτηριστικά και συνεπώς συνολική ταυτότητα σημαντικού αστικού κέντρου, το οποίο θα αποτελεί καθολικής αποδοχής έδρα Περιφέρειας.

Μεταξύ αυτών, η πρώτη πρότασή μας αφορά τον ενιαίο σχεδιασμό για ανάπλαση-αναβάθμιση της «επίσημης» ανατολικής, εισόδου-εξόδου από-προς τον  αυτοκινητόδρομο της ΠΑΘΕ (που διέρχεται στις παρυφές του οικιστικού ιστού) και συγκεκριμένα από τον ανισόπεδο κόμβο Ξηριώτισσας, μέσω των οδών Παπαποστόλου, Καποδιστρίου, Καραγιαννοπούλου και Δυοβουνιώτη, που βρίσκονται σε σχεδόν ευθεία γραμμή. η οποία περνά από το ιστορικό κέντρο και φθάνει στο πάρκο του Αγίου  Λουκά.

Κατά την πεποίθησή μας η σειρά αυτών των οδών με τις πλατείες Πάρκου, Διάκου καθώς και του πάρκου Αγίου Λουκά χρειάζονται ενιαία αντιμετώπιση. 

Θεωρούμε ότι θα μπορούσε να αποκτήσει χαρακτηριστικά ενιαίας «Λεωφόρου» με μία ονομασία, μέχρι το πάρκο του Αγίου Λουκά. Η περιοχή του οποίου θεωρούμε ότι πρέπει πολλαπλά να αξιοποιηθεί με ενσωμάτωσή της στον ιστό της πόλης. 

Ειδικότερα, στο πλαίσιο αυτής της λογικής προτείνονται:

1. Εγκατάσταση συστήματος κυλιόμενων κλιμάκων (πρωτίστως μετά την πλατεία Διάκου και μέχρι το πάρκο του Αγίου Λουκά, ενδεχομένως αν εκτιμηθεί και μεταξύ των πλατειών Πάρκου και Διάκου), πλήρως εναρμονισμένων με το περιβάλλον, προκειμένου να εξασφαλιστεί η εύκολη πρόσβαση σε όλους στον Άγιο Λουκά και σε όσα σημαντικά μπορεί να γίνουν εκεί.

2. Δημιουργία ενιαίας, σύγχρονης και τεχνικά ορθής πεζοδρόμησης με κατάλληλη δένδρο-φύτευση (στο προς το οδόστρωμα άκρο του πεζοδρομίου), ενιαίο οδόστρωμα για διέλευση οχημάτων με χαμηλή ταχύτητα.

3. Δημιουργία σύγχρονα οργανωμένων χώρων στάθμευσης αυτοκινήτων σε κομβικά σημεία της διαδρομής. Προτείνεται η αξιοποίηση του δημοτικού parking στην περιοχή του στρατοπέδου «Τσαλτάκη» με κατασκευή υπόγειου-πολυώροφου κατάλληλου κτιρίου, ίσως με σύμπραξη δημοτικού/δημόσιου – ιδιωτικού τομέα. Φυσικά, και σε παρακείμενες οδούς κατά μήκος του άξονα, όπως ο δημοτικός υπόγειος χώρος στάθμευσης επί της οδού Λεωνίδου και όπου αλλού ο ιδιωτικός τομέας έχει λόγους να αναλάβει σχετικές συμπληρωματικές πρωτοβουλίες. Στόχος της πόλης πρέπει να είναι η εύκολη, απροβλημάτιστη και εγγύτερη ως προς το κέντρο της στάθμευση αυτοκινήτων επισκεπτών της αλλά και των δημοτών της

4. Ενιαία αξιοποίηση των αγαλμάτων που βρίσκονται στον άξονα. Προτείνεται η αλλαγή θέσης στο άγαλμα του Αχιλλέα και η τοποθέτησή του επί του πάρκου του Αγίου Λουκά στο άκρο του αναφερόμενου άξονα. Έτσι, κατά μήκος του θα διαμορφωθεί άτυπη ευθυγράμμιση των εξαιρετικών αγαλμάτων και μνημείων. Από το μνημείο των Κυπρίων Αγωνιστών (στη συμβολή των οδών Καποδιστρίου-Όθωνος-Παπαποστόλου), το άγαλμα του Εύζωνα στην πλατεία Πάρκου, το άγαλμα του Εθνικού αλλά και τοπικού μας ήρωα Αθανασίου Διάκου και του Αχιλλέα. Έτσι, δημιουργείται μια νοητή ευθεία που όχι μόνο έχει κοινά χαρακτηριστικά στη διαδρομή της, αλλά παράλληλα και χρονολογική αναφορά σε σημαντικές ιστορικές περιόδους του ελληνισμού (Αχιλλέας-αρχαιότητα, Διάκος-Παλιγγενεσία, Εύζωνας-Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος, Κύπρος).

5. Θεωρούμε ως αναγκαία την ένταξη στον ενιαίο σχεδιασμό του εν λόγω άξονα, την αξιοποίηση του ιστορικού κτιρίου στο οποίο σήμερα στεγάζονται οι υπηρεσίες της Δικαιοσύνης, μετά τη μετεγκατάστασή τους στο νέο Δικαστικό Μέγαρο (περιοχή Τσαλτάκη, μέχρι το 2025). Στόχος η ανακατασκευή και χρήση του ως Μουσείου Ιστορίας Στερεάς Ελλάδας ή Πινακοθήκη Στερεάς Ελλάδας ή οτιδήποτε άλλο προκρίνει η διαβούλευση στο πλαίσιο του προτεινόμενου «Συμβουλίου Στρατηγικού Σχεδιασμού». Άποψή μας είναι ότι η μία εκ των δύο ανωτέρω οντοτήτων να προβλεφθεί για εγκατάσταση στο κτήριο της παλαιάς Νομαρχίας επί της πλατείας Ελευθερίας, μετά την μετεγκατάσταση των εν λειτουργία υπηρεσιών της Περιφέρειας στο νέο Διοικητήριο της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας (περιοχή Τσαλτάκη).

Αυτή η συνολική παρέμβαση μπορεί να ολοκληρωθεί μέχρι το 2028.

Κλείνοντας, σημειώνουμε ότι θα επανέλθουμε καταθέτοντας την πρότασή μας για την αξιοποίηση της περιοχής του Αγίου Λουκά, που αποτελεί πολύτιμο αλλά εν πολλοίς αναξιοποίητο πόρο της Λαμίας.

  • Οικονομολόγος – MSc

** Ομότ. Καθηγητής, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο 

Share This Article
Follow:
Η ανεξάρτητη ηλεκτρονική εφημερίδα ενημέρωσης της Λαμίας και της Στερεάς Ελλάδας. Γιατί η ενημέρωση χρειάζεται άποψη.
2 Comments
  • ΕΞΥΠΝΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΑΡΚΕΙ………
    ………. ΝΑ ΠΕΡΙΕΧΕΙ ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ , ΝΕΕΣ ΙΔΕΕΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΝΑ ΞΗΛΩΣΟΥΜΕ ΤΙΣ ΠΛΑΚΕΣ ΠΟΥ ΕΧΟΥΜΕ ΚΑΙ ΝΑ ΒΑΛΟΥΜΕ ΑΛΛΕΣ ΠΕΤΩΝΤΑΣ ΧΡΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΑΞΙΟΠΟΙΗΘΟΠΥΝ ΕΚΕΙ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ΚΑΘΟΛΟΥ…..!!!!
    ΔΗΛΑΔΗ ΑΝΑΠΛΑΣΗ ΣΤΗΝ ΟΔΟ ΚΑΛΥΒΙΩΝ…..ΘΕΩΡΟΥΜΕ ……ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΩΝ ΠΑΛΙΩΝ ΠΕΖΟΔΡΟΜΙΩΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ …………ΑΛΛΩΝ ……ΝΕΩΝ…..ΥΛΙΚΩΝ…………;
    ΓΙΑΤΙ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΟΜΜΑΤΙΑ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΠΟΥ ΤΑ ΠΕΖΟΔΡΟΜΙΑ ΕΙΝΑΙ ΣΕ ΚΑΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ‘Η ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΟΥΤΕ ΤΣΙΜΕΝΤΟ…….

  • Έλεος με τα αγάλματα τι σας ενοχλούν αφήστε όπως είναι πια!έτσι τα συνηθίσαμε έτσι τα θέλουμε!!!!!!κ αυτό με τα κυλιόμενα κλιμάκια χαχαχα με ξεπερνάει!!!!!!είδαμε κ με τα Τέμπη τι έγινε κατά τα άλλα η τεχνολογία κομμάτι της ζωής μας μόνο ως διακοσμητικό στοιχείο καθόλου λειτουργική……………

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *