Πιστή αντιγραφή προηγούμενης αναγγελίας η μοιραία εντολή του 59χρονου σταθμάρχη Λάρισας που οδήγησε στην πολύνεκρη τραγωδία στα Τέμπη – «Περνάτε κόκκινο φωτόσημο εξόδου έως φωτόσημο εισόδου νέων Πόρων»
Copy paste προηγούμενη αναγγελία συναδέλφου του για άλλη αμαξοστοιχία φέρεται να έκανε ο 59χρονος σταθμάρχης Λάρισας όταν έδωσε τη μοιραία εντολή διέλευσης του Intercity 62 που οδήγησε στην πολύνεκρη τραγωδία με τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη. Σύμφωνα με την εκπομπή Live News του Mega, από το βιβλίο στο οποίο οι σταθμάρχες γράφουν τις εντολές που δίνουν στους μηχανοδηγούς, φαίνεται ότι ο προφυλακισμένος σιδηροδρομικός αντέγραψε προηγούμενη αναγγελία άλλου σταθμάρχη.
«23.04: Περνάτε κόκκινο φωτόσημο εξόδου έως φωτόσημο εισόδου Νέων Πόρων», είχε πει ο σταθμάρχης στον μηχανοδηγό του Intercity 62, ξεχνώντας ωστόσο ότι δεν έχει γυρίσει το κλειδί στη σωστή θέση. Στο ίδιο βιβλίο, στις 21.50, ο προηγούμενος συνάδελφός του είχε γράψει: «Περνάτε κόκκινο φωτόσημο εξόδου έως φωτόσημο εισόδου νέων Πόρων», για άλλη αμαξοστοιχία, μόνο που τότε το κλειδί ήταν γυρισμένο στη σωστή θέση.
Επιπλέον, από τα ηχητικά ντοκουμέντα που έχουν έρθει στο φως της δημοσιότητας, φαίνεται η απειρία του 59χρονου. Μάλιστα, ο σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλων διόρθωσε τον άπειρο συνάδελφό του για τη διέλευση άλλης αμαξοστοιχίας.
- Σταθμάρχης Λάρισας: Με 41 νούμερο, αμαξοστοιχία 63, αγγέλλω.
- Σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλων: 63 αγγέλλεις.
- Σταθμάρχης Λάρισας: Ναι, 63 αγγέλλω, ναι 22:13.
- Σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλων: Αφικνούμενης 62.
- Σταθμάρχης Λάρισας: Όχι ρε, ναι αμαξοστοιχία 63 και την αγγέλλω 22:13.
- Σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλων: Βασίλη, αγγέλλεις αμάξι 63, αφικνούμενης 62.
- Σταθμάρχης Λάρισας: Αφικνούμενης, ναι, δεν τη δήλωσα. Χα, γι’ αυτό.
- Σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλων: Εντάξει;
- Σταθμάρχης Λάρισας: Έγινε.
- Σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλων: Θα διώξω εγώ μετά, μόλις θα ‘ρθει το 63 εδώ, θα διώξω από την κάθοδο το 62. Να ξέρεις.
- Σταθμάρχης Λάρισας: Ναι. 41 ποιο δίνεις;
- Σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλων: Στην κάθοδο να ξέρεις.
- Σταθμάρχης Λάρισας: Ναι, ναι, ναι.
- Σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλων: 602.
- Σταθμάρχης Λάρισας: Έγινε.
Δεν ήξερε να χειριστεί το σύστημα
Την ίδια ώρα, όπως αποκαλύπτει δημοσίευμα της «Καθημερινής της Κυριακής», ο προφυλακισμένος σταθμάρχης Λάρισας δεν γνώριζε ή επέλεξε να μη χρησιμοποιήσει το σύστημα τηλεδιοίκησης που υπήρχε στο σταθμό, ενώ οι δύο εμπειρότεροι συνάδελφοι του εγκατέλειψαν -νωρίτερα από το προβλεπόμενο ωράριο- το πόστο τους, αφήνοντάς τον μόνο. Αυτό αποτυπώνεται στον πίνακα καταγραφής συμβάντων, όπου και φαίνονται όλες οι εντολές που έχουν δώσει οι 2 σταθμάρχες -λίγο πριν τις 10 το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου- στο αυτοματοποιημένο σύστημα ηλεκτρονικής χάραξης διαδρομής.
Ωστόσο, μετά τις 10, αμφότεροι αποχώρησαν από τη θέση τους, αφήνοντας μόνο του τον 59χρονο σταθμάρχη, ο οποίος και χρησιμοποίησε τον παλιό πίνακα ελέγχου, με αποτέλεσμα το σύστημα να είναι «νεκρό» μετά τις 10.12 μμ. Μια ώρα περίπου μετά, τα τρένα συγκρούονται. Στο δημοσίευμα αναφέρεται ότι η Λάρισα είναι ένας από τους συνολικά 36 σταθμούς, όπου ήδη λειτουργεί το σύστημα τηλεδιοίκησης. Μάλιστα, το σύστημα στην περιοχή έχει εμβέλεια 5,5 χιλιομέτρων από τον σταθμό προς το σημείο της τραγωδίας, απόσταση εντός της οποίας το σύστημα προειδοποιεί στην περίπτωση λάθους.
Τους φακέλους για τα δυστυχήματα τα τελευταία 15 χρόνια ζητά ο Ντογιάκος
Από την πλευρά του, ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, Ισίδωρος Ντογιάκος, ζήτησε από τον σημερινό διοικητή του ΟΣΕ τους φακέλους που αφορούν όλα τα θανατηφόρα σιδηροδρομικά δυστυχήματα που έγιναν την τελευταία δεκαπενταετία σε όλο το δίκτυο. Συγκεκριμένα, στο σχετικό έγγραφο που απέστειλε ο κ. Ντογιάκος αναφέρεται πως ο ΟΣΕ υποχρεούται να ενημερώσει την εισαγγελική αρχή, πόσα θανατηφόρα σιδηροδρομικά δυστυχήματα έγιναν τα τελευταία 15 χρόνια, που έγιναν, πόσα θύματα είχαν και τι έγινε όσον αφορά στην αναζήτηση ποινικών ευθυνών για τους υπαίτιους.
Στόχος της εντολής του κ. Ντογιάκου είναι, σύμφωνα με πληροφορίες, να ελεγχθεί, αν οι ευθύνες που αποδόθηκαν ήταν οι πραγματικές, ή ενδεχομένως εκτός από εκείνους που πιθανά διώχθηκαν ποινικά ή καταδικάστηκαν, υπήρχαν και άλλοι, τους οποίους οι έρευνες δεν «ακούμπησαν».
reader.gr