Μετά από δύο χρόνια στασιμότητας, ο κόσμος της μόδας προσπαθεί να ανακάμψει. Οι άνθρωποι έχουν επιστρέψει στην «κανονικότητα» και αυτό τους έχει κάνει να ψάχνουν, να δοκιμάζουν και να ανανεώνουν την γκαρνταρόμπα τους. Αλλά μαζί με τα ηπιότερα μέτρα για τον COVID-19, στις περισσότερες δυτικές χώρες, μια νέα απειλή φαίνεται στον ορίζοντα – ο πληθωρισμός.
Σύμφωνα με τη Eurostat, όλες οι ευρωπαϊκές χώρες κινούνται πλέον επίσημα προς διψήφιο πληθωρισμό. Ακόμη και η Γαλλία, η κάτοχος του ρεκόρ για χαμηλό πληθωρισμό, έφτασε στο νέο υψηλό του 6,08% πριν από λίγες ημέρες. Ο μέσος πληθωρισμός της Ευρώπης είναι 8,6% και οι προβλέψεις της Statista και του ΔΝΤ δείχνουν ότι ένας δυνητικά βαρύς ενεργειακός χειμώνας στην Ευρώπη θα ωθήσει την Ευρωζώνη σε διψήφιο πληθωρισμό
Θα ανέβουν οι τιμές των ρούχων και κατά πόσο;
Η σύντομη απάντηση είναι «όχι λιγότερο από 3%». Αυτά είναι τα στοιχεία για τη διεθνή κατάσταση της μόδας σύμφωνα με την εταιρεία πολυμέσων μόδας «The Business of Fashion» και την ετήσια έκθεσή της. Ενώ η ανάκαμψη στις ΗΠΑ και την Κίνα είναι σχεδόν 100%, η Ευρώπη εξακολουθεί να μένει πίσω. Στη γηραιά ήπειρο, οι αυξήσεις των τιμών στα ρούχα μεσαίας κατηγορίας είναι πάνω από 10%. Επίσης, αυτό είναι το τμήμα που πιέζεται περισσότερο από τη χαμηλή ζήτηση ρούχων που συνόδευσε την πανδημία το 2020 και το 2021. Η νέα τάση είναι η αναζήτηση ρούχων κυρίως με την υψηλότερη ποσοστιαία έκπτωση χωρίς ιδιαίτερη προσοχή στη μάρκα. Αντίθετα, η δεύτερη σημαντική αύξηση της ζήτησης είναι στον τομέα των πολυτελών προϊόντων. Η αύξηση των τιμών εκεί είναι σχεδόν ανεπαίσθητη, ενώ η ζήτηση είναι σημαντική — σε παγκόσμιο επίπεδο 20% και μόνο 5% στην Ευρώπη. Ο λόγος είναι ότι όλο και περισσότεροι άνθρωποι που εργάζονται από το σπίτι επιστρέφουν στο γραφείο και θέλουν να κάνουν εντύπωση
Ωστόσο, όταν κοιτάμε τις ετικέτες των τιμών, έχουμε ένα άλλο σενάριο στο μυαλό μας. Οι τιμές στις οποίες πωλούνται και αγοράζονται ρούχα αυξάνονται περαιτέρω λόγω των ενεργειακών προβλημάτων της Ευρώπης. Οι καταναλωτές στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη ανακαλύπτουν ξανά τα outlet και τα μεταχειρισμένα ρούχα. Η Remix πραγματοποίησε μια επένδυση 20 εκατομμυρίων EUR σε ένα κέντρο logistics στη Βουλγαρία για να καλύψει τη νέα πραγματικότητα στην αγορά της μόδας. Η εταιρεία αναφέρει μια πιθανή ικανότητα επεξεργασίας πάνω από 60.000 προϊόντων σε καθημερινή βάση και αναφέρει χιλιάδες παραγγελίες καθημερινά. Αυτό είναι επίσης σύμφωνο με τις νέες απαιτήσεις της ΕΕ για βιώσιμα υφασμάτινα προϊόντα, οι οποίες στοχεύουν συγκεκριμένα στην παράταση της διάρκειας ζωής των ρούχων.
Δεν είναι σαφές εάν αυτός ο ρυθμός θα συνεχιστεί, αλλά ένα είναι σίγουρο: προκειμένου να διατηρηθούν αμετάβλητες οι μέσες τιμές των προϊόντων για τον τελικό καταναλωτή, μια σειρά από παγκόσμιες μάρκες προσφέρουν ολοένα μεγαλύτερες εκπτώσεις. Αλλά όταν αναφερόμαστε στις εκπτώσεις, οι μεγαλύτερες από αυτές εμφανίζονται και πάλι συχνά σε καταστήματα λιανικής πώλησης κυκλικής μόδας. Πολλές κατηγορίες προϊόντων της Remix, όπως τζιν, μπλούζες, φορέματα, ακόμη και παπούτσια, βρίσκονται συχνά σε προσφορά και αποτελούν ένα αυξανόμενο μέρος της ζωής ενός σύγχρονου ανθρώπου που θέλει όχι μόνο να διατηρήσει την αγοραστική δύναμη του προϋπολογισμού του, αλλά και να προστατέψει το περιβάλλον – βασική στρατηγική της ίδιας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.