Η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος δέχτηκε δεκάδες καταγγελίες από πολίτες που ανέφεραν πως δέχτηκαν στα κινητά τους τηλέφωνα κλήσεις από άγνωστο αριθμό στις οποίες ακουγόταν ένα ηχογραφημένο μήνυμα να τους ενημερώνει πως εμπλέκονται σε σοβαρά αδικήματα
Τεράστιες διαστάσεις έχουν λάβει τα τελευταία χρόνια τα φαινόμενα τηλεφωνικής απάτης, με αποτέλεσμα πολίτες να πέφτουν θύματα κακοποιών και να βλέπουν τους τραπεζικούς τους λογαριασμούς να αδειάζουν.
Χθες Πέμπτη (15/9), η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος δέχτηκε δεκάδες καταγγελίες από πολίτες που ανέφεραν πως δέχτηκαν στα κινητά τους τηλέφωνα κλήσεις από άγνωστο αριθμό στις οποίες ακουγόταν ένα ηχογραφημένο μήνυμα στην αγγλική γλώσσα να τους ενημερώνει πως εμπλέκονται σε σοβαρά αδικήματα, όπως υποθέσεις ναρκωτικών και trafficking.
Στο τέλος η άγνωστη φωνή τους καλούσε να πατήσουν τον αριθμό «1» προκειμένου να ενημερωθούν εκτενέστερα για τα εν λόγω αδικήματα και την εμπλοκή τους.
Πώς δρα το κύκλωμα
Στελέχη της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, μιλώντας στο kathimerini.gr, εξήγησαν πως δεν είναι η πρώτη φορά που έρχονται αντιμέτωποι με τέτοιου είδους τηλεφωνικές απάτες. Όπως σημείωσαν συγκεκριμένα, πρόκειται για απάτη που κατά καιρούς τίθεται σε εφαρμογή για κάποιο χρονικό διάστημα και στη συνέχεια σταματά… μέχρι την επανεμφάνισή της.
«Δεχθήκαμε αρκετές καταγγελίες που σχετίζονται με την ιστορία αυτή. Ευτυχώς πλέον οι πολίτες είναι ενημερωμένοι και δύσκολα πέφτουν στην παγίδα. Και πέρσι είχαμε αντιμετωπίσει μία παρόμοια απάτη, πιθανόν από το ίδιο κύκλωμα, που και πάλι αφορούσε σε σοβαρά αδικήματα στα οποία υποτίθεται πως εμπλεκόταν ο πολίτης που σήκωνε το τηλέφωνο. Πάντως σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να κάνουμε αυτό που μας λέει το μήνυμα. Δηλαδή να πατήσουμε τον αριθμό 1. Και αυτό γιατί στη συνέχεια γίνεται προσπάθεια απόσπασης προσωπικών στοιχείων. Είναι πιθανό μετά το μήνυμα να ακούσουμε ένα φυσικό πρόσωπο το οποίο να προσπαθήσει να μας χειραγωγήσει και να μας ζητήσει να πληρώσουμε ένα ποσό στον τάδε λογαριασμό λόγω του αδικήματος που υποτίθεται πως έχουμε διαπράξει. Θέλει πολύ προσοχή».
«Πρόκειται για παγκόσμιο φαινόμενο. Οι απάτες αυτές γίνονται μέσω ειδικών πλατφορμών και σέρβερ τρίτων χωρών με αποτέλεσμα να είναι ιδιαίτερα δύσκολος ο εντοπισμός τους. Χρησιμοποιούν τηλέφωνα ανάλογα με τη χώρα-στόχο τα οποία όμως ουσιαστικά δεν αντιστοιχούν πουθενά ή αντιστοιχούν σε πολίτες που δεν έχουν καμία σχέση με τους απατεώνες» τόνισαν οι ίδιες πηγές ενημέρωσης.
Ανάμεσα στα θύματα συγκαταλέγονται και αρκετοί δημοσιογράφοι που έσπευσαν να δημοσιοποιήσουν το περιστατικό στα social media. Ένας από τους δημοσιογράφους-θύματα, ο κ. Νίκος Σβέρκος, έγραψε στο Twitter σχετικά: «Λαμβάνω κλήση από αυτόν τον αριθμό. Ακούω ηχογραφημένο μήνυμα στα αγγλικά. Σχετίζομαι, λέει, με υπόθεση ναρκωτικών και τράφικινγκ. Μου ζητά να πατήσω το 1 για να ενημερωθώ. Προφανώς το κλείνω».
Για την υπόθεση εξέδωσε σχετική ανακοίνωση η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος στην οποία αναφέρει:
Το τελευταίο χρονικό διάστημα στη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος καταγγέλλονται περιπτώσεις προσπαθειών εξαπάτησης πολιτών μέσω τηλεφωνικών κλήσεων με σκοπό να τους αποσπάσουν ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα, οικονομικά στοιχεία ή και κωδικούς ασφαλείας.
Οι τηλεφωνικές κλήσεις πραγματοποιούνται από σταθερά ή κινητά τηλέφωνα με χρήση ηχογραφημένου μηνύματος στην αγγλική ή την ελληνική γλώσσα. Οι δράστες στις κλήσεις αυτές, προσποιούμενοι αστυνομικές Αρχές, προτρέπουν τους πολίτες να ακολουθήσουν συγκεκριμένα βήματα προκειμένου να ενημερωθούν για ποινικές εκκρεμότητες που δήθεν εκκρεμούν σε βάρος τους.
Κατόπιν των ανωτέρω η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος συνιστά στους πολίτες:
- να είναι προσεκτικοί με τέτοιου είδους τηλεφωνικές κλήσεις,
- να κρατούν τον αριθμό τηλεφώνου από τον οποίο τους έχουν καλέσει,
- να μην καλούν πίσω έναν αριθμό που τους γνωστοποιήθηκε μέσω φωνητικού μηνύματος,
- να είναι επιφυλακτικοί – να μην συζητάνε με οποιονδήποτε τους καλεί και ζητάει ευαίσθητες πληροφορίες,
- να μην αποκαλύπτουν τους κωδικούς της ηλεκτρονικής τραπεζικής, τα στοιχεία της κάρτας τους ή άλλα ευαίσθητα στοιχεία µέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή τηλεφώνου.
- να μην δίνουν, σε καμία περίπτωση, τον κωδικό “PIN” της πιστωτικής ή χρεωστικής κάρτας ή τον κωδικό πρόσβασης του τραπεζικού τους λογαριασμού μέσω e-banking.