Όλοι μας σχεδόν κουβαλάμε στην τσέπη σούπερ-υπολογιστές μέσω των κινητών τηλεφώνων, των τάμπλετ και των laptop, αλλά καμία φορά η «αρχαία» τεχνολογία είναι αυτή που κάνει τη δουλειά.
Για του λόγου το ασφαλές, απλώς να αναφέρουμε ότι ένα laptop 20 ετών, ένα Compaq Compaq LTE 5280 είναι αυτό που παίζει ζωτικό ρόλο στη συντήρηση της McLaren F1 που η αξία της αποτιμάται σε πολλά εκατομμύρια.
Το Jalopnik έκανε μια βόλτα στο τμήμα των McLaren Special Operations και στο εργαστήριό τους, όπου τα laptop της Compaq εξακολουθούν να υπηρετούν, όπως ακριβώς έκαναν τη δεκαετία του ’90, εποχή κατά την οποία η διαστημικής τεχνολογίας McLaren F1 ήταν ακόμη στην παραγωγή. Κάπου 100 από τα 106 αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν υφίστανται εν λειτουργία και με τη σκέψη ότι καθένα από αυτά στοιχίζει πάνω κάτωπέντε εκατομμύρια ευρώ, η λεπτομέρεια στη συντήρησή τους αποτελεί υψηλή προτεραιότητα.
Αλλά καθώς τα περισσότερα από τα μηχανικά εξαρτήματα είναι ήδη γερασμένα, τα ηλεκτρονικά που χρησιμοποιούντα για τη διαχείριση όλων αυτών των εξαρτημάτων είναι τεχνολογίας του ’90. Ως τέτοια λοιπόν χρειάζονται χείρα βοηθείας από υπολογιστές εκείνης της περιόδου, όπως ο Compaq LTE 5280 –που επικοινωνούν με RAM μόλις 8 ή 16 MB.
Ένας από τους εργαζομένους στο εργαστήριο των Special Operations εξήγησε στο Jalopnik:
«Ο λόγος που χρειαζόμαστε ειδικά αυτά τα Compaq είναι ότι τρέχουν σε μια ειδικά σχεδιασμένη κάρτα CA που είναι εγκατεστημένη σε αυτά. Η κάρτα CA δημιουργεί ένα interface μεταξύ του λογισμικού του laptop, το οποίο ειρήσθω εν παρόδω βασίζεται σε DOS, και του αυτοκινήτου. Βέβαια, ήδη εργαζόμαστε πάνω σε ένα νέοinterface, το οποίο θα είναι συμβατό με μοντέρνα laptop, καθώς τα παλιά Compaq γίνονται ολοένα και λιγότεροαξιόπιστα, χώρια που είναι δύσκολο να τα βρούμε».
Προφανώς και δεν επρόκειτο για την πιο εμπεριστατωμένη εξήγηση, αλλά το γενικότερο περίγραμμα του προβλήματος είναι όπως το ανέφερε. Μερικές τεχνολογίες εξελίσσονται ραγδαία, τη στιγμή που άλλες κολλάνε. Σε μια τέτοια περίπτωση, η γέφυρα που θα της ενώσει γίνεται ολοένα και πιο δύσβατη. Πάρτε για παράδειγμα το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ, που πληρώνει εκατομμύρια δολάρια στη Microsoft με την προϋπόθεση ναπαραμείνει στα Windows XP, διότι το μεγαλύτερο μέρος του λογισμικού του είναι ειδικά σχεδιασμένο γι’ αυτό και θα ήταν εφιάλτης η αναβάθμισή του. Έτσι και της McLaren το πρόβλημα, σαφώς σε μικρότερη κλίμακα, είναι εν πολλοίς το ίδιο.
Και το πρόβλημα γίνεται ακόμη χειρότερο όταν υπεισέρχεται στην εξίσωση συγκεκριμένο και ειδικά σχεδιασμένο για την περίπτωση hardware. Μπορείς να φιλοξενείς «αρχαίο» λογισμικό, αλλά η ίδια η φύση της παραγωγής των μικροτσίπ –το οποίο απαιτεί κάθε λογής ακριβά, ειδικού σχεδιασμού μηχανήματα- καθιστά απολύτως αναξιόπιστη τη συνέχιση της παραγωγής οποιουδήποτε είδους τσιπ, από τη στιγμή που είναιξεπερασμένο και χωρίς υψηλή ζήτηση. Δεν μπορείς να κατασκευάζεις παλιά τσιπ, με την ίδια λογική που δεν μπορείς να κατασκευάζεις πια ατέρμονες, αφού είναι γενικευμένη και σε υψηλή ζήτηση η κρεμαγέρα.
Όσο λοιπόν ξεπερασμένη είναι η McLaren F1, άλλο τόσο παρωχημένος είναι και ο «αρχαίος» Compaq LTE5280. Μόνο που σε αυτόν δεν του αρέσει και να τον χρησιμοποιούν.
Τι να κάνουμε; Πώς θα το έλεγε ο πατέρας σας; «Δεν τα φτιάχνουν τόσο καλά όπως τότε, παιδάκι μου». Χώρια που τα παλιότερα «μηχανήματα» ήταν (και είναι) πιο καπριτσιόζικα. Είναι θέμα προσωπικότητας!
[Πηγή Jalopnik από το Popular Mechanics]