Συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης παραχώρησε ο πρόεδρος του ΚΤΕΛ Φθιώτιδας Δημήτρης Παπαναγιώτου στο lamianow.gr. Αφορμή το ράλι αυξήσεων σε καύσιμα και ενέργεια τα οποία επηρέασαν ραγδαία την κατάσταση στο Υπεραστικό ΚΤΕΛ Φθιώτιδας και γενικότερα στις μεταφορές. Ο κ. Παπαναγιώτου κρούει τον κώδωνα του κινδύνου ενόψει της επόμενης μέρας μιλώντας ακόμη και για το ενδεχόμενο να υπάρξει αναστολή δρομολογίων σε περίπτωση που δεν βρεθεί κάποια λύση. Ταυτόχρονα μας περιγράφει τις καθημερινές αντικειμενικές δυσκολίες που καθιστούν το κοινωνικό έργο του ΚΤΕΛ ακόμη πιο δύσκολο υποσημειώνοντας πως η κατάσταση είναι πλέον πολύ πιο δύσκολη από ότι και στα 2 χρόνια πανδημίας.
- Lamianow: κύριε πρόεδρε είναι η πρώτη μας επαφή από κοντά για το 2022 και με την ευκαιρία θα ήθελα να σας ευχηθώ καλή χρονιά και να σας ευχαριστήσω που παρά το βεβαρημένο πρόγραμμά σας δεχτήκατε να κάνουμε αυτή την συνάντηση, αυτή την συνέντευξη.
-Δ.Π (Δημήτρης Παπαναγιώτου): κύριε Κατσώνη καλή χρονιά, με υγεία τόσο σε εσάς όσο και στους αναγνώστες σας. Το κακό είναι πως η χρονιά δεν ξεκίνησε καλά και το χειρότερο είναι ότι μας βρίσκει ήδη «πληγωμένους».
- Lamianow: βλέπω ότι μπήκατε κατ’ ευθείαν στο θέμα, επομένως θα το πάω ένα βήμα πιο πέρα και θα σας ζητήσω την άποψή σας για όλα αυτά που συμβαίνουν στις μέρες μας.
-Δ.Π: κύριε Κατσώνη γνωρίζετε ότι ήμουν ανώτερος αξιωματικός του Ελληνικού Στρατού και με αυτή την ιδιότητά μου έχω βρεθεί σε καταστάσεις δύσκολες πολλές φορές. Έχω βρεθεί σε πυρκαγιές, έχω βρεθεί σε θερμά επεισόδια με τους εξ ανατολών γείτονές μας αλλά τολμώ να πω ότι τα τελευταία δύο χρόνια υπερτερούν κατά πολύ σε βαθμό δυσκολίας όλων των προηγουμένων. Δύο χρόνια με πανδημία, με lockdown, με αγωνία για το τι θα συμβεί από την μια στιγμή στην άλλη και τώρα πόλεμος! Ένας πόλεμος Ανατολής-Δύσης, γιατί σε καμία περίπτωση δεν είναι πόλεμος Ουκρανίας-Ρωσίας, ένας πόλεμος στην ευρύτερη Ευρωπαϊκή μας γειτονιά. Ένας πόλεμος που ήδη μας αγγίζει όλους!
- Lamianow: είπατε ότι αυτός ο πόλεμος μας αγγίζει όλους. Αναφέρεστε πιθανολογώ στο οικονομικό κομμάτι. Θα θέλατε να μας πείτε δυο λόγια;
-Δ.Π: φυσικά και αναφέρομαι στο οικονομικό κομμάτι. Έχω την τιμή αλλά και την ευθύνη να ηγούμαι μαζί με τα υπόλοιπα μέλη του ΔΣ μιας μεγάλης επιχείρησης και δεν σας κρύβω ότι καθημερινά όλοι μαζί προσπαθούμε να αποκρυπτογραφήσουμε την επόμενη μέρα. Προσπαθούμε να δούμε τι μπορούμε να κάνουμε ώστε η επόμενη μέρα να μας βρει πίσω από το τιμόνι του λεωφορείου μεταφέροντας με ασφάλεια τους επιβάτες μας στον προορισμό τους. Δυστυχώς όμως αυτή την στιγμή δεν ξέρω πως θα είναι η αυριανή μέρα. Σας είπα και πριν λίγο ότι η φετινή χρονιά μας βρίσκει ήδη «πληγωμένους».
Πέρασαν δύο χρόνια πανδημίας με μηδενική κίνηση, μηδενική δουλειά, μηδενικά εισοδήματα. Θεωρούσαμε ότι το 2022 θα ήταν η χρονιά της ανάκαμψης, θα ήταν η χρόνια που θα γυρνούσαμε σελίδα, θα ήταν η χρονιά που θα αρχίζαμε να κλείνουμε τις πληγές του κορονοϊού. Δυστυχώς όμως άλλη μέρα μας ξημέρωσε.
- Lamianow: άλλη μέρα ξημέρωσε για όλους μας. Εσείς γιατί είστε τόσο απαισιόδοξος;
-Δ.Π: κύριε Κατσώνη σε καμία περίπτωση δεν θέλω να υποβαθμίσω τις δυσκολίες που περνά κάθε επιχείρηση, κάθε νοικοκυριό. Αλλά κακά τα ψέματα ο κάθε νοικοκύρης το δικό του σπίτι σκέφτεται πρώτα. Εκτός αυτού μη παραβλέπετε ακόμα έναν σημαντικό παράγοντα που λέγεται καύσιμο. Η επιχείρησή μας εξαρτάται για την ομαλή λειτουργία της στην τιμή των καυσίμων. Όταν μόλις πριν 3 μήνες αγοράζαμε πετρέλαιο στο 1,30 και σήμερα αγοράζουμε με 2,00 ευρώ και αύριο δεν ξέρουμε με πόσο αντιλαμβάνεστε ότι πλέον δεν μπορούμε να είμαστε βιώσιμοι! Όταν μόλις πριν 3 μήνες πληρώναμε λογαριασμό ρεύματος 7000 ευρώ και αυτόν τον μήνα ο λογαριασμός ήρθε 17.000 ευρώ, αντιλαμβάνεστε ότι δεν μπορούμε να ανταπεξέλθουμε. Είναι ανελαστικές δαπάνες οι οποίες εκτοξεύθηκαν πραγματικά σε ύψη που ούτε στον χειρότερο εφιάλτη μας δεν μπορούσαμε να φανταστούμε.
- Lamianow:: σκέφτεστε να αυξήσετε τις τιμές των εισιτηρίων;
-Δ.Π :ευχαριστώ για την ερώτηση, γιατί εδώ πρέπει να αποκατασταθεί μια αλήθεια. Οι όποιες μεταβολές στις τιμές των εισιτηρίων προέρχονται από το υπουργείο μεταφορών και όχι από εμάς. Κανένα ΚΤΕΛ στην Ελλάδα δεν μπορεί να αυξήσει τις τιμές των εισιτηρίων από μόνο του. Πέραν αυτού η αύξηση της τιμής του εισιτηρίου στην παρούσα φάση θα ήταν μάλλον κάτι προς την λάθος κατεύθυνση. Το θέμα δεν είναι μόνο το εισιτήριο. Σίγουρα είναι κάτι το οποίο θα βοηθούσε αλλά το μεγάλο πρόβλημα λέγεται πληρότητα. Τα λεωφορεία μας, όπως και γενικότερα όλος ο κλάδος των επιβατικών μεταφορών δεν έχει πληρότητες. Να σας δώσω ένα παράδειγμα: έχουμε δρομολόγιο που κάνει τον κύκλο των παραλίμνιων χωριών στην περιοχή του Δομοκού.10 χωριά. Οι επιβάτες που μεταφέρουμε είναι από 1 έως 4! Η γραμμή της Αθήνας εμφανίζει πληρότητες 10-15 ανθρώπων ανά δρομολόγιο. Με απλά λόγια δεν υπάρχει δουλειά. Από την άλλη πλευρά είμαστε αυτοί που συνδέουμε το χωριό με την πόλη, την Λαμία με την Αθήνα και την Θεσσαλονίκη. Είμαστε αυτοί που μεταφέρουμε τους γερόντους στα αστικά κέντρα, τους εργαζομένους στις δουλειές τους, τα παιδιά στα σχολεία. Εκτελούμε κοινωνικό έργο και αυτό ακριβώς κάνει την λύση του προβλήματος ακόμα πιο δύσκολη αν όχι αδύνατη.
- Lamianow: πραγματικά η εξίσωση είναι δύσκολη. Αλλά κάτι πρέπει να γίνει. Τι μπορεί να γίνει έτσι όπως έχει διαμορφωθεί η κατάσταση;
-Δ.Π: κοιτάξτε να δείτε: η εξίσωση δεν λύνετε. Δεν μπορεί να λυθεί από εμάς. Πρέπει να καταλάβουμε ότι δεν μιλάμε για κέρδη! Μιλάμε για διατήρηση, για επιβίωση της οντότητας που λέγεται ΚΤΕΛ και των 200 οικογενειών που ζούνε μέσα από εδώ! Η παρούσα κατάσταση είναι πολύ χειρότερη από την πανδημία. Την περίοδο της πανδημίας υπήρξε η βοήθεια του κράτους. Υπήρξε μια συμφωνία κυρίων του τύπου «διατήρησε τις θέσεις εργασίας κι εγώ θα σε βοηθήσω με επιστρεπτέες, φτηνά δάνεια κλπ». Την περίοδο της πανδημίας δεν υπήρχαν έσοδα αλλά και τα έξοδα ήταν μειωμένα στο ελάχιστο. Αυτή την στιγμή «τρέχουν» όλα, φόροι, ασφαλιστικές εισφορές, μισθοδοσίες κλπ με ελάχιστη δουλειά και υπερδιπλάσια λειτουργικά έξοδα.
- Lamianow: εμμέσως μιλάτε για μείωση προσωπικού;
-Δ.Π: σε πρώτη φάση μιλάω για μείωση δρομολογίων προς όλους τους προορισμούς ώστε να μπορέσουμε να συνεχίσουμε να πραγματοποιούμε τα μαθητικά δρομολόγια. Εύχομαι να συμβεί κάτι σύντομα και να μείνουμε εκεί.
- Lamianow: σε διαφορετική περίπτωση;
-Δ.Π: σε διαφορετική περίπτωση ίσως αναγκαστούμε να πάμε σε αναστολή εκτέλεσης όλων των δρομολογίων με ότι αυτό συνεπάγεται για την κοινωνία. Δεν θέλω όμως ούτε να το σκέφτομαι αυτό και ελπίζω ότι δεν θα αναγκαστούμε να το κάνουμε. Ας ελπίσουμε ότι η Ευρώπη θα αντιληφθεί έγκαιρα την οικονομική καταστροφή που βρίσκεται προ των πυλών και θα αντιδράσει. Αν οι όποιες αποφάσεις καθυστερήσουν τότε το Ευρωπαϊκό οικοδόμημα όπως τουλάχιστον το γνωρίζουμε μέχρι σήμερα θα καταρρεύσει συμπαρασύροντας τα πάντα. Μιλώ για την Ευρώπη γιατί η Ελληνική Κυβέρνηση από μόνη της είναι αδύνατον να αντιδράσει με τις δυνατότητες της οικονομίας μας. Στο μόνο σημείο που θα μπορούσε το Ελληνικό Υπουργείο Οικονομικών να βοηθήσει είναι να μειώσει τον ειδικό φόρο κατανάλωσης στα καύσιμα και με αυτόν τον τρόπο να βοηθήσει επιχειρήσεις και νοικοκυριά να ανταπεξέλθουν. Μακάρι να γίνει κάτι σύντομα.
- Lamianow: κύριε πρόεδρε θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για την συνέντευξη και να ευχηθώ σύντομα να βρεθούμε ξανά κάτω από άλλες συνθήκες.
Δ.Π: κύριε Κατσώνη εγώ σας ευχαριστώ και ελπίζω την επόμενη φορά που θα βρεθούμε να μιλήσουμε για τα αυτονόητα. Να μιλήσουμε για σχεδιασμό δρομολογίων, να μιλήσουμε για την Φθιώτιδα και τις προοπτικές ανάπτυξης. Μιας ανάπτυξης που οι επιβατικές μεταφορές έχουν να παίξουν σημαντικό ρόλο. Μέχρι τότε όμως δυστυχώς έχουμε να περάσουμε από Συμπληγάδες.
Πρόεδρε, δεν επιχαιρουμε για τη δύσκολη κατάστασή σας, όμως το εισιτήριό σας είναι ακριβό (πχ Λαμία – Αθήνα, Αθήνα – Λαμία) και οι συνθήκες του ταξιδιού πολλές φορές απαράδεκτες (έλλειψη καθαριότητας οχημάτων, κάπνισμα οδηγών μέσα στο πούλμαν, όρθιοι στο διάδρομο κλπ). Για να μην αναφέρω ότι σπανίως απαντούν οι υπάλληλοι στα τηλέφωνα….
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Σας είπα και πριν λίγο ότι η φετινή χρονιά μας βρίσκει ήδη «πληγωμένους».
Πρόεδρε δεν μας είπες πόσο θα αυξηθούν τα εισητήρια για να πληγωθουμε κι εμεις!!!!