Εν αρχή ην ο λόγος… Γραπτός ή προφορικός δεν έχει τόση σημασία, αν και scripta manent ή για την ακρίβεια Verba volant, scripta manent. (οι προφορικές λέξεις πετούν, τα γραπτά μένουν).
Στο πέρασμα των χρόνων στην ενημέρωση άλλαξαν πολλά πράγματα, όχι όμως και η παραπάνω ρήση, η οποία κατά ένα περίεργο τρόπο βρίσκει πάντα εφαρμογή και ειδικά σε ότι έχει να κάνει στο χώρο της ενημέρωσης.
Κάνοντας σύντομη αναφορά τα παραδοσιακά ΜΜΕ και χωρίς ίχνος κριτικής, μπορούμε να μιλήσουμε για «μονοδιάστατη» ενημέρωση. Όχι «μη αντικειμενική» απαραίτητα, αλλά σίγουρα μονοδιάστατη.
Ο άνθρωπος που αναζητά την ενημέρωση είναι ένας απαθής δέκτης κάτι που συμβαίνει στην εφημερίδα, το περιοδικό ακόμη και στο ραδιόφωνο. Λαμβάνει δηλαδή τις ειδήσεις από τον κάθε «πομπό» χωρίς περιθώρια αντίδρασης ή για την ακρίβεια περιθώρια αντίλογου.
Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και λίγο αργότερα στα λεγόμενα «σύγχρονα» μέσα όπως η τηλεόραση που για δεκαετίες μονοπώλησε την ενημέρωση αλλά και πάλι με μόνοδρομο τρόπο. Μόνο περιθώριο αντίδρασης το τηλεκοντρόλ, αλλά κάτι τέτοιο δεν είναι αντίλογος, ούτε καν ενημέρωση.
Και ερχόμαστε πλέον στην καθαρά ψηφιακή εποχή. Facebook, Google, social media και portals. Μέσα όπου ο καθένας έχει λόγο και ο καθένας αντίλογο. Ο καθένας γίνεται πομπός και δέκτης. Μόνο που κάτι τέτοιο όταν προέρχεται από ανθρώπους που έχουν μάθει να «εκπέμπουν» ειδήσεις από τον καναπέ ή το γραφείο τους, τότε στην ουσία δεν μιλάμε για ενημέρωση, δεν μιλάμε για ρεπορτάζ, δεν μιλάμε για επιτόπια καταγραφή είδησης, αλλά για αναπαραγωγή του οτιδήποτε βρίσκουμε στο διαδίκτυο και νομίζουμε ότι θα «αρέσει» στον κόσμο για να πάρουμε μερικά «κλικ» επιπλέον από τους αναγνώστες μας.
Πόσες φορές για παράδειγμα… πεταχτήκατε όρθιοι όταν διαβάσατε σε κάποιο (ενδεχομένως τοπικό) portal, για έναν αδίστακτο παιδοκτόνο… και όταν πειστήκατε να κάνετε το συγκεκριμένο κλικ στην είδηση τελικά διαπιστώσατε ότι ο παιδοκτόνος δεν ήταν από τη Μαγνησία ή τα Καλύβια αλλά από το Μεξικό;
Πόσες φορές δεν διαβάσατε… Συμβαίνει τώρα !!! Μεγάλη πυρκαγιά στο εργοστάσιο…. Και όταν ξαναπατήσατε για να διαβάσετε, είδατε τελικά ένα εργοστάσιο κάπου στη Βενεζουέλα. Φυσικά οι «μάχιμοι δημοσιογράφοι του καναπέ» φτάνουν πολλές φορές μέχρι και σε fake news. Ίσως χωρίς την θέλησή τους αλλά με υπαιτιότητα… μιας και το ρεπορτάζ σε θέλει εκεί ακριβώς που συμβαίνει η είδηση.
Στην αντίπερα όχθη, στον αναγνώστη δηλαδή, μιλάμε για ένα εντελώς αμφίδρομο μέσο, αυτό των σύγχρονων portals. Ο καθένας μπορεί να έχει άποψη, να σχολιάζει κάτω από μια είδηση, στο facebook όπου αναρτάται ή ακόμη και μέσα στο ίδιο το website. Στο LamiaNow εξαιρώντας υβριστικά σχόλια που άλλωστε δεν φέρουν και καμία άποψη, όλα τα σχόλιά σας επιτρέπονται ακόμη και όταν αυτά μας βρίσκουν αντίθετους. Άλλωστε αυτή είναι και η μαγεία του αμφίδρομου μέσου. Η διαφωνία… Και όχι οποιαδήποτε διαφωνία αλλά η διαφωνία με τον ίδιο τον αναγνώστη.
Μένοντας λίγο στον δικό μας ρόλο και την δική μας γραμμή να αναφέρω ενδεικτικά ότι σε κάθε είδηση, αφήνουμε ορατά προς το κοινό και τα λεγόμενα «shares». Δηλαδή το πόσο απήχηση έχει ενδεικτικά η ειδήση που δημοσιεύσαμε με βάση τον αριθμό του διαμοιρασμού της από όλους εσάς.
Αν δηλαδή –με απλά λόγια- αγκαλιάσατε το ρεπορτάζ ή το απορρίψατε. Και κάτι τέτοιο σε εμάς τουλάχιστον είναι ΜΟΝΙΜΑ ΟΡΑΤΟ. Στην φιλοσοφία μας ο στρουθοκαμηλισμός δεν έχει καμία απολύτως θέση.
Κάποιοι αναρωτιούνται για το «μυστικό της επιτυχίας» μας, όποια και αν είναι αυτή μέχρι σήμερα. Η απάντηση είναι απλή: Ακριβώς αυτό ! Το γεγονός ότι μαθαίνουμε μέσα από τις επιτυχίες μας αλλά κυρίως μέσα από τις αποτυχίες μας.
Όταν θα πάμε λοιπόν στον αναγνώστη μας και θα μας ρωτήσει για ποιο λόγο πρέπει να μας διαβάζει, θα του απαντήσουμε με αριθμούς… Με νούμερα που όσο ψυχρά και αν είναι, δεν λένε ποτέ ψέμματα. Στο διαδίκτυο τα νούμερα δεν τα ορίζουμε εμείς άλλωστε. Υπάρχει η “μαμά Google” που είναι τόσο αδίστακτη όσο και αντικειμενική. Και εκεί τα πράγματα είναι «ηλίου φαεινότερα».
Ακόμη και όταν θα μας ζητηθεί από κάποιον επιχειρηματία να του πούμε τους λόγους για τους οποίους θα πρέπει να τοποθετήσει διαφήμιση στο LamiaNow, το μόνο που κάνουμε είναι απλά να του δείξουμε live τα επίσημα στοιχεία της Google Analytics, ανά ημέρα, εβδομάδα, μήνα, ηλικία, φύλλο και τόσες ακόμη παραμέτρους που ενδεχομένως να τον αφορούν σε ότι έχει να κάνει με το κοινό του και την ενδεχόμενη απήχηση μιας διαφήμισης.
Η ανταπόκριση του κοινού δίνει… σκυτάλη στην Google να επιλέγει συνεχώς τις ειδήσεις μας ως προτεινόμενες. Μια διαδικασία η οποία κάνει ακόμη πιο αναγνώσιμο το περιεχόμενο μας.
Όλα τα παραπάνω είναι που μας ωθούν και μας δίνουν δύναμη για να βελτιώσουμε τα λάθη μας και να γίνουμε ακόμη καλύτεροι για όλους εσάς, τους δεκάδες χιλιάδες, που μας στηρίζετε και μας δίνετε δύναμη καθημερινά. Η αμφίδρομη αυτή επικοινωνία που στηρίζεται σε πραγματικά στοιχεία. Που στηρίζεται σε αντικειμενικές και αριθμητικές αλήθειες και μάλιστα χωρίς «απόκρυψη» μέσα στο κάθε ρεπορτάζ.
Στο φως και τα σχόλια και οι απαντήσεις, και τα νούμερα… όλα. Και εμείς να συνεχίζουμε να κάνουμε τη δουλειά μας στο πεζοδρόμιο, εκεί που συμβαίνει το γεγονός χωρίς να πρέπει να πείσουμε για όλα τα υπόλοιπα.
Στις μέρες μας είναι η πρώτη φορά που η ενημέρωση και η αντίδραση (θετική η αρνητική δεν έχει σημασία) του αναγνώστη γίνεται σε πραγματικό χρόνο.
Χωρίς περιθώρια για «περαιτέρω επεξεργασία». Οι παλιοί εφημεριδάδες έλεγαν… κάθε εφημερίδα που πουλιέται διαβάζεται κατά μέσο όρο από 4 άτομα. Πούλαγαν δηλαδή 10.000 φύλλα;… Έλεγαν: Σήμερα μας διάβασαν 40.000 άνθρωποι.
Σήμερα τα πράγματα είναι πολύ πιο ακριβή: Έγραψες μια είδηση; Την επόμενη ώρα ξέρεις με ακρίβεια του ενός (εκτός και αν είναι περισσότεροι μπροστά την ίδια οθόνη υπολογιστή ή κινητού) ότι την διάβασαν 12.345 άνθρωποι (παράδειγμα).
Τώρα όσον αφορά το ρόλο μας στην τοπική κοινωνία, κάθε τοπικό portal το οποίο σέβεται τους συμπολίτες – αναγνώστες του, αλλά και το “λειτούργημα” που παράγει, οφείλει να αναδεικνύει, να σχολιάζει, να κριτικάρει και να φέρνει στην επιφάνεια θεατές και αθεατες το πλευρές των γεγονότων, είτε αρέσουν, είτε όχι, με γνώμονα πάντοτε το συμφέρον του πολίτη!
Εμείς λοιπόν θα συνεχίσουμε έτσι… Στο δρόμο, στο ρεπορτάζ, εκεί που υπάρχει είδηση. Αυτή είναι η απόφασή μας, αυτό και το μεράκι μας. Και θα σας μεταφέρουμε με κάθε τρόπο την είδηση κλείνοντας έχοντας πάντα τεταμένα τα αντανακλαστικά.
Και πάντα θα έχετε το δικαίωμα, να σχολιάζετε, να μας κρίνετε, και προπάντων να συνεχίζετε να μας διαβάζετε ή όχι.