Εν μέσω πανδημίας και αύξησης των κρουσμάτων παγκοσμίως, η συζήτηση που αφορά τους κανόνες για την τήρηση των αποστάσεων στις σχολικές τάξεις και τον αριθμό των παιδιών που θα πρέπει να βρίσκονται μέσα σε αυτές, είναι πιο επίκαιρη από ποτέ.
Πάντα ήταν, δεδομένου ότι στη χώρα μας, οι υπεράριθμες αίθουσες και οι ελλιπείς υποδομές ήταν ανέκαθεν πρόβλημα. Πλέον, όμως, η ανάγκη γα την εξεύρεση μιας λύσης που θα διασφαλίζει την υγεία μαθητών και εκπαιδευτικών είναι επιτακτική. Το ίδιο ισχύει και για τις χώρες της υπόλοιπης Ευρώπης αλλά και του κόσμου ολόκληρου.
Το άνοιγμα των σχολείων συμπίπτει με μια περίοδο που παρατηρείται αύξηση των κρουσμάτων του κορονοϊού, γεγονός που προκαλεί ανησυχία για την πιθανότητα ενός νέου ξεσπάσματος με δεδομένο μάλιστα ότι το φθινόπωρο υπάρχει έξαρση της γρίπης. Στο πλαίσιο αυτό, η κάθε χώρα έχει λάβει διαφορετικά μέτρα για την προσέλευση των παιδιών στις αίθουσες.
Αξίζει να δώσουμε ιδιαίτερη προσοχή στην περίπτωση της Ελλάδας, η οποία εμφανίζεται να καταγράφει μία από τις καλύτερες αναλογίες. Δεν μπορούμε να αρνηθούμε το γεγονός πως τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η υπηρεσία, εκ πρώτης όψεως, μας προκάλεσαν εντύπωση, καθώς το ζήτημα με την έλλειψη προσωπικού και τον μεγάλο αριθμό μαθητών στις τάξεις των σχολείων είναι σε όλους γνωστό και δεν είναι ένα πρόβλημα που δημιουργήθηκε χθες, ούτε που -κατά πάσα πιθανότητα- θα λυθεί αύριο, παρά τις συνεχείς εκκλήσεις των ανθρώπων που εργάζονται στην εκπαίδευση.
Σε κάθε περίπτωση παρουσιάζουμε τα δεδομένα. Σύμφωνα με αυτά, τα οποία είναι βασισμένα στο έτος 2018, στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η πρωτοβάθμια εκπαίδευση (νηπιαγωγεία και δημοτικά) μετρά 24,5 εκατομμύρια μαθητές και απασχολεί 1,8 εκατομμύρια εκπαιδευτικούς.
Σε γενικές γραμμές οι μαθητές εγγράφονται στο στάδιο της εκπαίδευσης αυτής στην ηλικία των 5-7 ετών. Σε ολόκληρη την Ε.Ε., ο μέσος αριθμός των μαθητών ανά δάσκαλο στο δημοτικό επίπεδο μειώθηκε από 14,3 το 2017 σε 13,6 το 2018, αν και τα αριθμητικά στοιχεία ποικίλλουν μεταξύ των κρατών μελών. Είναι χαρακτηριστικό πως οι υψηλότερες αναλογίες μαθητών-δασκάλων το 2018 αναφέρθηκαν στη Ρουμανία (19,5), στην Τσεχία και στη Γαλλία (και οι δύο 19,2).
Στην Ελλάδα, η αναλογία είναι 9,2 μαθητές ανά δάσκαλο. Η χώρα μας, με άλλα λόγια, βρίσκεται στη δεύτερη καλύτερη θέση μετά το Λουξεμβούργο, όπου 9 μαθητές αναλογούν σε ένα δάσκαλο. Κοντά μας βρίσκεται και η Πολωνία με 9,6 μαθητές.
Στην χειρότερη θέση φαίνεται να βρίσκεται η Ρουμανία, η Τσεχία, η Γαλλία με 19 περίπου μαθητές ανά δάσκαλο και το Ηνωμένο Βασίλειο με 20 περίπου μαθητές. Στη συνέχεια μπορείτε να δείτε αναλυτικά το σχετικό γράφημα της Eurostat που αφορά όλες τις χώρες.
Η αναλογία μαθητή-δασκάλου υπολογίζεται διαιρώντας τον αριθμό των μαθητών με τον αριθμό εκπαιδευτικών πλήρους απασχόλησης που διδάσκουν σε αυτό το επίπεδο. Η εν λόγω αναλογία δεν πρέπει να συγχέεται με το μέγεθος της τάξης, καθώς δεν λαμβάνει υπόψιν τις ειδικές περιπτώσεις, όπως το μικρό μέγεθος των ομάδων των μαθητών στα ειδικά σχολεία, τη διαφορά μεταξύ του αριθμού των ωρών διδασκαλίας που παρέχονται από τους εκπαιδευτικούς και του αριθμού των ωρών διδασκαλίας που καθορίζονται για τους μαθητές.
huffpost