Αντιμέτωπος με πρόστιμα δισεκατομμυρίων είναι πλέον ο γερμανικός κολοσσός της Volkswagen, έπειτα από την αποκάλυψη πως παραποιούσε τα στοιχεία των μετρήσεων για τις εκπομπές ρύπων πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων, εξαπατώντας τις περιβαλλοντικές αρχές των ΗΠΑ.
Το σκάνδαλο ξέσπασε αφού η αμερικανική αρχή περιβαλλοντικής προστασίας ανακοίνωσε την Παρασκευή ότι η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία είχε χρησιμοποιήσει λογισμικό για πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα που παραποιούσε τις μετρήσεις για τις εκπομπές ρύπων.
Η αποκάλυψη και η παραδοχή
Η Volkswagen παραδέχθηκε ότι εφάρμοζε λογισμικό στα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα για την αμερικανική αγορά, το οποίο λειτουργούσε μόνο όταν τα αυτοκίνητα περνούσαν από επίσημους ελέγχους για εκπομπές ρύπων, όπως δήλωσε την Παρασκευή η αμερικανική Αρχή Προστασίας του Περιβάλλοντος (Environmental Protection Agency, EPA). Κατά τη διάρκεια της κανονικής οδήγησης, τα αυτοκίνητα με το λογισμικό μολύνουν 10 έως 40 φορές περισσότερο από τα επιτρεπόμενα όρια, σύμφωνα με υπολογισμούς της EPA.
H διαφορά αυτή διαπιστώθηκε όταν το Διεθνές Συμβούλιο για Καθαρές Μεταφορές ζήτησε να γίνουν έλεγχοι σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων, μεταξύ των οποίων των Jetta και Passat, και κατόπιν έκανε τη σύγκριση με τους εργαστηριακούς ελέγχους. Η VW βασιζόταν πολύ στα καθαρά και με μεγάλη ισχύ πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα για την αύξηση των πωλήσεων της στις ΗΠΑ.
Ο γερμανικός κολοσσός ανακοίνωσε ότι σταμάτησε ήδη τις πωλήσεις των μοντέλων της που εμπλέκονται στην έρευνα, ωστόσο, οι παραβιάσεις αφορούν σχεδόν μισό εκατομμύριο αυτοκίνητα και μπορεί να οδηγήσουν σε πρόστιμα ύψους 16 δισ. ευρώ.Είναι πιθανή επίσης μία ποινική δίωξη κατά της εταιρείας.
«Εάν το αποτέλεσμα είναι ότι πρόκειται για δομική απάτη, η διοίκηση στο Βόλφσμπουργκ (που είναι η έδρα της VW) θα πρέπει πιθανόν να αναλάβει τις ευθύνες», δήλωσε αναλυτής της τράπεζας Commerzbank που αναθεωρεί την αξιολόγηση της μετοχής της γερμανικής εταιρείας. Η Volkswagen δεν αντιμετωπίζει μόνο μία βραχυπρόθεσμη μείωση των πωλήσεων της και ένα πλήγμα της φήμης της, αλλά και τον πιο μακροπρόθεσμο κίνδυνο δικαστικής διαμάχης στις ΗΠΑ, ανέφεραν αναλυτές σε σημερινό σημείωμά τους.
Βούλιαξε η μετοχή
Το πρακτορείο Bloomberg, μάλιστα, μεταδίδει ότι η μετοχή της εταιρείας βούλιαξε 22% και καταγράφει απώλειες 32% από την αρχή του έτους.
Η πτώση της μετοχής είχε ως αποτέλεσμα να μειωθεί κατά περίπου 16 δισ. ευρώ η χρηματιστηριακή αξία της εταιρείας στα 60,4 δισ. ευρώ.
Ο αντίκτυπος στη Γερμανία
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Volkswagen Μάρτιν Βίντερκορν δήλωσε χθες ότι η εταιρεία συνεργάζεται στο πλαίσιο της έρευνας (που διεξάγουν οι αμερικανικές Αρχές) και παρήγγειλε μία δική της εξωτερική έρευνα για το θέμα. Ο Βίντερκορν είπε ότι «λυπάται βαθύτατα» για την παραβίαση της εμπιστοσύνης του κοινού και ότι η VW θα κάνει «οτιδήποτε είναι αναγκαίο για να αντιστρέψει τη ζημιά που προκάλεσε».
Η γερμανική κυβέρνηση ανακοίνωσε σήμερα ότι αναμένει οι εταιρίες αυτοκινήτων να επιδώσουν σχετικές πληροφορίες στην Ομοσπονδιακή Αρχή Οδικής Κυκλοφορίας προκειμένου οι αρμόδιοι να αξιολογήσουν εάν τα στοιχεία για τις εκπομπές ρύπων παραποιήθηκαν στην Γερμανία και την Ευρώπη.
«Αναμένουμε τις εταιρίες αυτοκινήτων να δώσουν αξιόπιστες πληροφορίες προκειμένου η Ομοσπονδιακή Αρχή Οδικής Κυκλοφορίας (Kraftfahrt-Bundesamt, KBA), η αρμόδια αρχή σε αυτή την περίπτωση, να μπορέσει να διερευνήσει εάν έγιναν αντίστοιχες παραποιήσεις με τα συστήματα εκπομπών στη Γερμανία και την Ευρώπη», δήλωσε ο εκπρόσωπος του υπουργείου Περιβάλλοντος Αντρέας Κίμπλερ, σε τακτική ενημέρωση των δημοσιογράφων, εκτιμώντας ότι για την ώρα δεν υπάρχει «ένδειξη» προς αυτή την κατεύθυνση.
Ο εκπρόσωπος της Γερμανίδας Καγκελαρίου Άνγκελα Μέρκελ, ο Στέφεν Ζάιμπερτ, αρνήθηκε να σχολιάσει, επιβεβαίωσε, ωστόσο, ότι η Μέρκελ παρακολουθεί το θέμα στενά.
Την ίδια ώρα, ο επικεφαλής του συμβουλίου εργασιών της Volkswagen Μπερντ Όστερλοχ ζήτησε οι υπεύθυνοι για τη φερόμενη παραποίηση των στοιχείων να παραπεμφθούν στη δικαιοσύνη, σύμφωνα με γερμανικό περιοδικό.
«Ως εκπρόσωποι των εργαζομένων, θα πιέσουμε για την ενδελεχή διερεύνηση και θα διασφαλίσουμε ότι οι υπεύθυνοι θα λογοδοτήσουν» δήλωσε ο Όστερλοχ σύμφωνα με το περιοδικό Stern.
Εκπρόσωπος της Volkswagen επιβεβαίωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο δημοσιεύματα σύμφωνα με τα οποία η εταιρία σταματά μέχρι νεωτέρας τις πωλήσεις των πετρελαιοκίνητων, τετρακύλινδρων μοντέλων VW και Audi στις ΗΠΑ. Αυτά τα πετρελαιοκίνητα μοντέλα αντιστοιχούσαν τον Αύγουστο στο 23% των συνολικών πωλήσεων του εμπορικού σήματος της Volkswagen στις ΗΠΑ.