Με την συμπλήρωση 25 χρόνων από το ξεκίνημα της Premier η αλήθεια είναι πως δύσκολα κάποιος φαντάζεται σήμερα πως ήταν τα πράγματα τότε και τι συνέβη και άλλαξαν όλα στο αγγλικό ποδόσφαιρο.
Σήμερα η συνδρομητική τηλεόραση είναι παγκόσμιο φαινόμενο και από τα λεφτά της συντηρούνται τα σπορ σε κάθε γωνία της γης! Όμως εκεί στα τέλη της δεκαετίας του ´80, το κανάλι SKY ΟΝΕ στη Βρετανία προσπαθούσε με πολύ κόπο να πείσει τον κόσμο πως άξιζε να γίνει καποιος συνδρομητής. Η καινούργια τηλεοπτική εποχή όπου χρειαζόσουν ένα τεράστιο πιάτο στην οροφή του σπιτιού για να έχεις την επιλογή το πολύ 15 προγραμμάτων από όλο τον κόσμο, στην Ελλάδα ακουγόταν πολύ…εξωτικό, αλλά στην εσωστρεφή βρετανική κοινωνία αντιμετωπιζόταν με σκεπτικισμό.
Όταν το κανάλι έφτασε τους 1000 συνδρομητές, τον Ιανουάριο του 1990 ο τυχερός έμεινε εμβρόντητος όταν ανοίγοντας το σπίτι του, είδε αυτοπροσώπως τον ιδιοκτήτη της πλατφόρμας, τον Αυστραλό πολυεκατομμυριούχο Ρούπερτ Μέρντοκ να του παραδίδει το πακέτο! Ο Μέρντοκ τότε δεν ήταν όνομα εξαιρετικά οικείο στο αγγλικό κοινό. Οι σύμβουλοι επιχειρήσεων που διέθετε του έλεγαν πως πετούσε τα λεφτά του χωρίς λόγο και πως θα έπρεπε να κλείσει το κανάλι και να επικεντρωθεί στις εφημερίδες που του έδιναν χρήματα και επιρροή! Τότε μεγιστάνας του Τύπου στην Βρετανία ήταν ο Ρόμπερτ Μάξγουελ που επίσης έκανε ανάλογες τηλεοπτικές κινήσεις, διαθέτοντας ολόκληρη ναυαρχίδα από έντυπα. Ταυτόχρονα είχε μπει δυνατά στο ποδόσφαιρο αποκτώντας τη Ντέρμπι Κάουντι και την Οξφορντ και ήθελε να πάρει και τη Γουότφορντ από τον Ελτον Τζον κίνηση που μπλοκαρίστηκε από την επιτροπή ανταγωνισμού. Ο μυστηριώδης θάνατος του Μάξουελ στην Τενερίφη τον Οκτώβριο του 1990 άνοιξε τον δρόμο για τον Μέρντοκ που επεκτάθηκε –με τη Θάτσερ να τον στηρίζει απλόχερα- αγοράζοντας πολλές εφημερίδες μεταξύ των οποίων τους ιστορικούς TIMES.
Ωστόσο το SKY δεν περπατούσε. Τον χειμώνα του 1992 το BBC που σκεφτόταν να επεκταθεί στο δορυφορικό πρόγραμμα και να εξαπλωθεί συνδρομητικά, αναδιπλώθηκε και έτσι ο Μέρντοκ είδε την ευκαιρία μπροστά του. Αγόρασε τον εξοπλισμό και προσέλαβε μερικούς ανθρώπους που έμεναν χωρίς δουλειά ανάμεσα τους τον (παλιό φορ της Γουλβς, της Εβερτον και της Αστον Βίλα) Αντι Γκρέι καθώς και τον παρουσιαστή Ρίτσαρντ Κις που είχε γίνει γνωστός από τα πρωινά προγράμματα! Η εισήγηση τους ήταν να κάνει πρόταση με πολλά λεφτά για να πάρει το ποδόσφαιρο, της καινούργιας τότε Πρέμιερ Λιγκ, από τα χέρια του ITV και του BBC, των ανοιχτών καναλιών που μονοπωλούσαν τα αθλητικά.Εχοντας βοήθεια εκ των έσω αφού ο τότε ιδιοκτήτης της Τοτεναμ Άλαν Σούγκαρ του “σφύριξε” την τελική προσφορά της ITV μπλοκαροντας την απόφαση μέχρι να έρθει η αντιπρόταση, εξασφάλισε τον πρώτο συμβόλαιο! Τι κέρδος είχε ο Σούγκαρ; Μα ήταν αυτος που με την εταιρεία του τη Armstrad Προμήθευε στην αγορά αποκλειστικά τα δορυφορικά πιάτα! Συνεπώς είχε συμφέρον να δοθεί σε συνδρομητικό κανάλι και οχι σε ανοιχτό το αποκλειστικό δικαίωμα μετάδοσης.
Η κίνηση αποδείχτηκε χρυσοφόρα και καταγράφηκε από τα οικονομικά έντυπα ως μία από τις εξυπνότερες επιχειρηματικές κινήσεις του 20ου αιώνα. Η συγκυρία της εποχής με τα γήπεδα να αναμορφώνονται στην Αγγλία μετά την τραγωδία του Χίλσμπορο, η δραστική καταπολέμηση του χουλιγκανισμού και η επιστροφή των ομάδων στα ευρωπαικά κύπελλα μετά την πενταετή «εξορία» λόγω Χέιζελ, βοήθησε να αλλάξει target group το προιόν και να εκτιναχτεί στα ύψη.
Το SKY πλήρωσε το τεράστιο ποσό των 191 εκατομμυρίων λιρών για την εποχή, που όμως σήμερα είναι… ψίχουλα! Η πενταετής συμφωνία εκτίναξε το ποδόσφαιρο – με τις ομάδες να μπορούν πλέον να αποκτήσουν Γκούλιτ, Καντονά, Μπέργκαμπ- αλλά πρώτιστα έφερε τους πολυπόθητους συνδρομητές στο κανάλι. Δυόμιση δεκαετίες αργότερα με 17 εκατομμύρια συνδρομητές σήμερα, σε κάθε γωνία του πλανήτη, το SKY είναι σημείο αναφοράς έχοντας βοηθήσει με τα λεφτά του να μετατραπεί η Premier league στο κορυφαίο θέαμα σε συλλογικό επίπεδο αφού το παρακολουθούν 200 χώρες.
Ο όμιλος του BSKYB με ναυαρχίδα τα αθλητικά πακέτα έχει τεράστια κέρδη αφού σε αυτό το διάστημα και σε άλλα αγαπημένα σπορ των Βρετανών το κρίκετ, το σνούκερ, το μποξ και το ράγκμπι. Προσθέστε πως το 24ωρο κανάλι SKYSPORTS NEWS το βλέπουν περίπου 30 εκατομμύρια τηλεθεατές παγκοσμίως σε καθημερινή βάση συν το ειδησεογραφικό SKY NEWS με δεκάδες εκατομμύρια ανθρώπων να έχουν πρόσβαση σε αυτό αφού υπάρχει σχεδόν σε κάθε καλό ξενοδοχείο του πλανήτη και αντιλαμβάνεστε το μέγεθος της δυναμικής.
Οι νέες τεχνολογίες, η ψηφιακή, το pay per view, αλλά και οι υπόλοιπες παροχές με δεκάδες προγράμματα ταινίες, ντοκιμαντερ και πάνω από 100 θεματικά κανάλια το συγκεκριμένο πακέτο αποτελεί ότι πιο σπουδαίο υπάρχει στην Ευρώπη από ανάλογες υπηρεσίες. Με σχεδόν 1,8 δισεκατομμύρια λίρες να μπαίνουν στα ταμεία του κάθε μήνα, ο Ρούπερ Μέρντοκ κατάφερε να αλλάξει για πάντα το αγγλικό ποδόσφαιρο και μαζί του να σύρει τον χορό των υπόλοιπων αλλαγών.
Τα 670 εκατομμύρια λίρες που κόστιζε το 1997-98 το αγγλικό πρωτάθλημα έγιναν 1,2 δισεκατομμύρια από το 2004, αλλά όταν ανανεώθηκε το συμβόλαιο για το 2010- 2013 τα ποσά απογειώθηκαν με 1,6 δις λίρες ετησίως το 2016 τριπλασιάστηκαν και πια με την παρουσία και της BT sport δεν είναι μόνο το BSKYB που φέρνει τα λεφτά στα ταμεία!
Το ποσο εκτοξεύεται αν αναλογιστούμε πως προστίθενται χρήματα από τα άλλα κανάλια, συν την χρήση του ίντερνετ, τα δικαιώματα από το εξωτερικό, και αυτά από τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας που επιθυμούν να δείχνουν τα γκολ από τα παιχνίδια στους συνδρομητές τους! Κοιτάξτε απλά το πως ήδη τα δικαιώματα για το 2019 αρχίζουν να “κλειδώνουν” κάτι που όπως αντιλαμβάνεστε συνεχίζει να διαψεύδει όσους ισχυρίζονται πως είναι φούσκα αυτό που συμβαίνει!
Ο Μέρντοκ υπήρξε (σε μία σπάνια συνέντευξη του) σαφέστατος. «Το ποδόσφαιρο είναι ο πολιορκητικός κριός για να μπει η συνδρομητική τηλεόραση στα σπίτια». Χωρίς αυτή την κίνηση το 1992 σήμερα μπορεί η αυτοκρατορία του να μην υπήρχε. Από την άλλη χωρίς τα δικά του λεφτά το ποδόσφαιρο στην Βρετανία σήμερα θα ήταν πολύ διαφορετικό. Και αν υπολογίσει κανείς πως ο όμιλος του SKY δεν δραστηριοποιείται πια μόνο στην Βρετανία, αλλά και στην Ιταλία και τη Γερμανία αφού έχει αγοράσει τις συνδρομητικες πλατφορμες σε αυτες τις χωρες, δίνοντας πάνω από 9 δις ευρώ στην ΟΥΕΦΑ για το Τσάμπιονς Λιγκ και το Γιουρόπα Λιγκ! Είναι βέβαιο πως χωρίς τη διορατικότητα να δει ακριβως το μέλλον ο Μέρντοκ θα ήταν ένα άλλο ποδόσφαιρο σε όλη την Ευρώπη, αφού επέλεξε να στηρίξει το προιόν του και να μην κατεβάσει ρολά… όπως τον συμβούλευαν οι ειδικοί οικονομολόγοι και αναλυτές!