Στην 8η θέση μεταξύ των μεγαλύτερων εμπορικών λιμανιών της Ευρώπης βρίσκεται ο Πειραιάς, καταγράφοντας ανάπτυξη της τάξης του 167% την τελευταία δεκαετία.
Και θα μπορούσε να βρίσκεται τουλάχιστον μια θέση υψηλότερα, εάν δεν κατέρρεε η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στον προβλήτα Ι του ΟΛΠ που διαχειριζόταν το ελληνικό Δημόσιο το 2015 και 2016, πριν δηλαδή αναλάβει το management η Coscο.
Η κινεζική εταιρεία έχει θέσει ως στόχο να καταστήσει τον Πειραιά το μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου και ένα από τα μεγαλύτερα της Ευρώπης, αλλά όπως δείχνουν τα πανευρωπαϊκά στοιχεία από τη χρήση του 2016, που συγκέντρωσε και επεξεργάστηκε η PortEconomics.eu, ο ανταγωνισμός είναι εντονότατος ειδικά από την Ισπανία και τη Βόρεια Ευρώπη.
Το 2016 αποδεικνύεται ένα «καλό» έτος για τους 15 μεγαλύτερους ευρωπαϊκούς λιμένες εμπορευματοκιβωτίων, καθώς συγκριτικά με το 2015 εμφανίζεται αύξηση του εξυπηρετούμενου φορτίου κατά 2,1%. Μπορεί η αύξηση να μην είναι εντυπωσιακή, αλλά αντιστρέφει τη μείωση του 2015 κατά 1,6% που παρατηρήθηκε το 2014. Για πρώτη φορά μάλιστα πέρυσι κάθε ένας από το σύνολο των 15 μεγαλύτερων ευρωπαϊκών λιμένων εξυπηρέτησε πάνω από 1,5 εκατομμύριο εμπορευματοκιβώτια (teu).
Ο Πειραιάς, εξυπηρετώντας κυρίως μεταφόρτωση, είναι πλέον εδραιωμένος ως ένας από τους 10 μεγαλύτερους λιμένες εμπορευματοκιβωτίων στην Ευρώπη. Τόσο η αύξηση της αποδοτικότητας του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ) ΙΙ και ΙΙΙ που διαχειρίζεται η θυγατρική της Cosco ΣΕΠ όσο και οι συμφωνίες με χρήστες του λιμένα είχαν ως αποτέλεσμα τη συνέχεια της αύξησης των φορτίων που διακινούνται μέσω Πειραιά.
Η σχεδόν διψήφια ποσοστιαία αύξηση (+9,4%) στον ΟΛΠ σημειώθηκε στις δύσκολες συγκριτικά συνθήκες που διαμόρφωσαν οι επιπτώσεις των προσφυγικών ροών για τις σιδηροδρομικές και οδικές ροές στα βόρεια σύνορα της χώρας, οι οποίες δυσκόλεψαν τη μεταφορά φορτίων από τον Πειραιά προς τις βαλκανικές χώρες και την Κεντρική Ευρώπη, αλλά και η στασιμότητα της ελληνικής οικονομίας που δεν επιτρέπει την αύξηση των εγχώριων φορτίων, υπογραμμίζει μιλώντας στην «Κ» ο Θάνος Πάλλης, αναπληρωτής καθηγητής Πανεπιστημίου Αιγαίου, κάτοχος της έδρας Jean Monnet για την Ευρωπαϊκή Λιμενική Πολιτική.
Τροχοπέδη για την ανάπτυξη του Πειραιά αποτέλεσε το ότι το φορτίο που διακινήθηκε το 2016 μέσω του τερματικού σταθμού που διαχειρίσθηκε η ΟΛΠ Α.Ε., δηλαδή του προβλήτα Ι, μειώθηκε σημαντικά, από 598.255 teu το 2014 και 293.353 teu το 2015, σε 203.658 teu το 2016.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η σύγκριση με το 2007 – το τελευταίο έτος πριν από την παγκόσμια χρηματοοικονομική κρίση του 2008. Οι αριθμοί αποκαλύπτουν ότι Βαρκελώνη, Σίνες, Πειραιάς, Αλγεσίρας και Αμβέρσα καταγράφουν τα υψηλότερα ποσοστά ανάπτυξης.
«Οι λιμένες της Νότιας Ευρώπης εμφανίζουν τη μεγαλύτερη ανάπτυξη την τελευταία δεκαετία. Πειραιάς και Σίνες κατατάσσονται πλέον στους 15 μεγαλύτερους λιμένες, ενώ σημαντική είναι η αύξηση σε Μάλτα, Βαλένθια και Αλγεσίρας», επισημαίνει ο Θ. Πάλλης. Τη σημαντικότερη αύξηση κατά την τελευταία δεκαετία καταγράφουν οι λιμένες που εξυπηρετούν τη διακίνηση φορτίου μεταφόρτωσης, η οποία με δεδομένη τη διευρυνόμενη ισχύ των συμμαχιών των ναυτιλιακών εταιρειών τακτικών γραμμών ενισχύεται συνεχώς. Αμβέρσα και Γένοβα κυριαρχούν στους λιμένες με ισχυρότερο προσανατολισμό στη σύνδεση λιμένα-ενδοχώρας.
Πηγή: kathimerini.gr