Μακριά φαίνεται πως είναι η συμφωνία στο Eurogroup της 5ης Δεκεμβρίου με τα σημερινά δεδομένα και φαίνεται ότι όλα θα παραπεμφθούν σε νέο έκτακτο Eurogroup στις 19 του μήνα.
Συμφωνία ΔΝΤ και ΕΕ για την είσοδο του Ταμείου στο ελληνικό πρόγραμμα, με χρήματα για την επόμενη διετία, έχει κλειστεί στο ανώτατο πολιτικό επίπεδο, μεταξύ της ίδιας της Κριστίν Λαγκάρντ που εκτιμά ότι ελέγχει το διοικητικό της συμβούλιο και των βασικών κυβερνήσεων της ευρωζώνης.
Τελεί δε εν γνώση του προέδρου του Εurogroup, του προέδρου της Κομισιον
Αυτό που μένει είναι η κυβέρνηση να συμφωνήσει στα ελάχιστα ανοιχτά σημεία του «staff level agreement – συμφωνία σε επίπεδο προσωπικού» για την ολοκλήρωση της 2ης αξιολόγησης.
τα κείμενα που έχει δημοσιεύσει η WSJ επιβεβαιώνουν τις πληροφορίες της Realnews που δημοσιεύθηκαν τις τρεις περασμένες Κυριακές για μείωση της ονομαστικής αξίας του χρέους κατά 20 μονάδες βάσης με το σύνολο βραχυπρόθεσμων, μεσοπρόθεσμων και μακροπρόθεσμών μέτρων. Παρομοίως το MNI επιβεβαιώνει επίσης τις πληροφορίες που έχει δημοσιεύσει η Realnews, ήδη από τον Αύγουστο, πως η συμμετοχή του ΔΝΤ θα φτάνει μόλις τα έξι διs. ευρώ (εκ των οποίων μάλλον στο τέλος δεν θα εκταμιευθούν καν όλα).
Για να μπει όμως η Ελλάδα στην κανονικότητα των παραπάνω σχεδιασμών, πρέπει να κάνει πρώτα το βασικό βήμα και να τα βρει με την τρόικα στις απολύσεις και τα μέτρα του 2018. Αν αυτό δεν συμβεί σε επίπεδο τρόικας, θα επιχειρηθεί να γίνει σε ανώτερο πολιτικό επίπεδο. Κανείς δε συζητά αυτή τη στιγμή για μέτρα του 2019 και του 2020, όμως πρέπει να θεωρείται δεδομένο ότι προς στιγμή η μόνη απόφαση που υπάρχει για τα πρωτογενή πλεονάσματα είναι αυτή που μιλάει για 3,5% στο μεσοπρόθεσμο διάστημα. Άρα δεν μπορεί να είναι ούτε 1 με 2 χρόνια, διότι αυτό είναι βραχυπρόθεσμο, αλλά ούτε και 20 με 30, διότι αυτό είναι μακροπρόθεσμο. Από εκεί και πέρα το πως θα επιτευχθούν είναι επίσης δεδομένο: με περιορισμό δαπανών.
Η μείωση του αφορολόγητου δεν είναι περικοπή δαπανών και αποτελεί απάντηση στην τάση της κυβέρνησης να επιθυμεί τη διατήρηση των δημοσίων δαπανών στο ίδιο επίπεδο, ή να επιζητά ακόμα και αυξήσεις σε κάποια χρόνια. Δυστυχώς αυτό είναι στο χέρι της κυβέρνησης και μόνο και αν αυτή αποφασίσει να κινηθεί έτσι, τότε θα πρέπει να βρει τα λεφτά από άλλες πηγές.
Στις δε Βρυξέλλες εκτιμούν ότι κακώς γίνεται τόσος ντόρος για το ζήτημα των απολύσεων, το οποίο είναι προσδιορισμένο από το καλοκαίρι του 2015 και το βασικό πρόγραμμα, επαναλαμβάνεται δε και στη συμφωνία του καλοκαιριού του 2016. Η μπάλα είναι συνεπώς στο ελληνικό έδαφος και η κυβέρνηση θα πρέπει να σταθμίσει πολιτικά τι τη συμφέρει και τι όχι.
Οι δε Βρυξέλλες και το Βερολίνο παρακολουθούν με ψυχραιμία τα ελληνικά “spin” και τις διαρροές στον Τύπο για τις “απαιτήσεις” και τη “σκληρή στάση” των Ευρωπαίων κτλ, δεν κατανοούν όμως γιατί συντηρούνται συζητήσεις που στη διαπραγματευτική σφαίρα έχουν λήξει από τον Απρίλιο.
Χρειάζεται απαραίτητα το «πράσινο φως» του ΔΝΤ για να κλείσει η αξιολόγηση διαφέρει σε σχέση με άλλες αξιολογήσεις στο παρελθόν, στις οποίες το ΔΝΤ διατηρούσε τις δικές του διαφωνίες και επιφυλάξεις· χωρίς όμως να είναι σε απόλυτη συμφωνία με τους Ευρωπαίους εταίρους.
Σύμφωνα με Ευρωπαίο αξιωματούχο, παρά τη μεγάλη πρόοδο που έχει επιτευχθεί στις διαπραγματεύσεις με την ελληνική πλευρά, οι οποίες γίνονται σε πολύ θετική ατμόσφαιρα, «ακόμα δεν βρισκόμαστε σε συμφωνία, καθώς υπάρχουν μία σειρά από θέματα ανοικτά», όπως ανέφερε. Συγχρόνως, εκτίμησε ότι οι μεταρρυθμίσεις στα εργασιακά θα συμφωνηθούν σε πολιτικό επίπεδο τελικά και όχι σε τεχνικό. Ο ίδιος δήλωσε αισιόδοξος ότι θα υπάρξει συμφωνία μέσα στο 2016, «αν όλοι είναι πρόθυμοι για συμφωνία». Για το κατά πόσο θα μπορούσε να υπάρξει ένα δεύτερο έκτακτο Eurogroup μέσα στον Δεκέμβριο σε περίπτωση που δεν υπάρξει συμφωνία τη Δευτέρα, ο αξιωματούχος είπε ότι δεν έχει προγραμματιστεί κάτι, αλλά ότι η Ευρωζώνη είναι πάντα ευέλικτη. Επιβεβαίωσε, εξάλλου, πως η επικεφαλής του ΔΝΤ Κ. Λαγκάρντ δεν θα συμμετάσχει στο Eurogroup της Δευτέρας.
Τα μέτρα για το κλείσιμο της αξιολόγησης
Για το 2017: Ελληνική κυβέρνηση και θεσμοί έχουν έρθει σε συμφωνία για τα δημοσιονομικά της επόμενης χρονιάς και ήδη έχει κατατεθεί ο προϋπολογισμός που προβλέπει πρωτογενές πλεόνασμα 2% έναντι μνημονιακού στόχου 1,75%.
Νέα μέτρα θα επιβληθούν ούτως ή άλλως. Αυτά που έχουν προγραμματιστεί από τον Μάιο. Έτσι, από τον Γενάρη θα ενεργοποιηθούν οι αυξήσεις των έμμεσων φόρων (καπνικά προϊόντα, ηλεκτρονικά τσιγάρα, καφές, ΦΠΑ και στα υπόλοιπα νησιά του Αιγαίου) αλλά και σειρά πρόσθετων φόρων όπως η ενεργοποίηση των αυξημένων συντελεστών στα ενοίκια, η εφαρμογή της νέας κλίμακας υπολογισμού της εισφοράς αλληλεγγύης, η νέα κλίμακα υπολογισμού του φόρου εισοδήματος, η αύξηση του συντελεστή για τις ομόρρυθμες και ετερρόρυθμες εταιρείες κλπ.
Η κυβέρνηση δεν έχει ανοίξει τα χαρτιά της σχετικά με το αν προχωρήσει από φέτος στην αλλαγή των κριτηρίων χορήγησης των κοινωνικών επιδομάτων (οικογενειακά επιδόματα, αναπηρικά επιδόματα κλπ) ή αν θα καταργήσει φοροαπαλλαγές όπως αυτή για τις ιατρικές δαπάνες, την έκπτωση φόρου σε μισθωτούς και συνταξιούχους λόγω προκαταβολής, την έκπτωση των πληρωμάτων του εμπορικού ναυτικού κλπ. Το ζητούμενο είναι να απαντηθεί το πώς έχει χρηματοδοτηθεί το ποσό των 700 εκατ. ευρώ για την ενεργοποίηση από τις αρχές του 2017 του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος.
Για το 2018: Όταν αποχώρησαν οι θεσμοί από την Αθήνα, είχε εντοπιστεί δημοσιονομικό κενό της τάξεως των 600 εκατ. ευρώ. Τη Δευτέρα, ο υπουργός Οικονομικών ανακοίνωσε από το βήμα του Συνεδρίου του Ελληνοαμερικανικού επιμελητηρίου ότι το κενό έχει περιοριστεί στο 0,1% του ΑΕΠ. Δεν είπε πώς έκλεισε αυτό το κενό. Θα υπάρξουν νέα μέτρα και για το 2018 ή όχι; Θα γίνουν ακόμη περισσότερες παρεμβάσεις από αυτές που ζητάει η Παγκόσμια Τράπεζα σε φορολογικές απαλλαγές και κοινωνικά επιδόματα ή όχι;
Επίσης εγείρεται και ένα δεύτερο θέμα: η συμφωνία για το δημοσιονομικό κενό του 2018 αφορά μόνο στους ευρωπαϊκούς θεσμούς και όχι στο ΔΝΤ; Και αν κληθεί η Ελλάδα να υπογράψει καινούργιο μνημόνιο με το ΔΝΤ καθώς προς αυτή την κατεύθυνση πιέζουν οι ευρωπαϊκοί θεσμοί (σ.σ ο κ. Μοσκοβισί ήταν σαφέστατος) αυτό θα προβλέπει περισσότερα μέτρα από αυτά που ζητούν οι Ευρωπαίοι;
Για το 2019 και για το 2020: Μπορεί να φαίνεται να νωρίς αλλά από τώρα παίζεται το μέλλον των φορολογουμένων για ολόκληρη την επόμενη 4ετία. Αν η Ελλάδα υποχρεωθεί να εμφανίσει πρωτογενή πλεονάσματα της τάξεως του 3,5% για το 2019 και για το 2020, θα βρει απέναντί της το ΔΝΤ που θα ζητάει επιτακτικά μέτρα της τάξεως του 3-4% του ΑΕΠ για τη συγκεκριμένη διετία ήτοι κοντά στα 6 δισ. ευρώ.
Πρόκειται για άλλο ένα μνημόνιο το οποίο θα περιλαμβάνει τα βασικά αιτήματα του ΔΝΤ: μείωση του αφορολογήτου στις 5.000 ευρώ και κατάργηση της προσωπικής διαφορά των συνταξιούχων η οποία αντιστοιχεί σε κούρεμα των υφιστάμενων συντάξεων κατά τουλάχιστον 10% κατά μέσο όρο.
Για να αποφύγει τα μέτρα το 2019 και το 2020 η Ελλάδα, ή θα πρέπει να πειστεί η Γερμανία να ρίξει τα ελληνικά πλεονάσματα στο 1,5%, ή να πειστεί το ΔΝΤ ότι η ελληνική οικονομία μπορεί να δημιουργήσει πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% μέσα στην συγκεκριμένη διετία χωρίς νέα μέτρα.
Ακόμη και στη μέση να βρεθεί η χρυσή τομή, και πάλι θα ζητηθούν από την Ελλάδα μέτρα της τάξεως των 3-4 δις. ευρώ. Υπάρχει βεβαίως και το σενάριο της ενδιάμεσης λύσης: να μην κατονομαστούν τα μέτρα αλλά να επέλθει συμβιβασμός με τη λογική της «παράτασης εφαρμογής του δημοσιονομικού κόφτη».
Νέο πρόγραμμα για την Ελλάδα
Το γερμανικό πρακτορείο ειδήσεων MNΙ, αν και η συμμετοχή του ΔΝΤ δεν έχει ακόμη ξεκαθαριστεί,επικαλείται διαβαθμισμένα έγγραφα του Ταμείου που περιγράφουν είτε ένα νέο τετραετές ή ένα νέο διετές πρόγραμμα με την Ελλάδα.
Την ίδια στιγμή αυξάνεται δραματικά και η πίεση στην Ελλάδα με διάφορους κοινοτικούς αξιωματούχους να υπογραμμίζουν πως είναι σημαντικό να φτάσει ο Τσακαλώτος στο Eurogroup χωρίς ανοικτά θέματα γιατί έτσι θα δώσει την ευκαιρία στους ΥΠΟΙΚ της ευρωζώνης να φτάσουν σε συμβιβασμό και συμφωνία με το ΔΝΤ. Την οποία θεωρούν ως προαπαιτούμενο για να κλείσει η αξιολόγηση!
Βέβαιο το ΔΝΤ ότι τα μέτρα δεν φτάνουν
Το ΔΝΤ εκτιμά ότι τα μέτρα που έχουν ήδη ληφθεί ,το 2018 μετά βίας το πρωτογενές πλεόνασμα θα φτάσει το 1,5 % του ΑΕΠ ενώ οι προβλέψεις της κυβέρνησης και των ευρωπαίων δανειστών το εκτιμούν στο 3,5%.Και φέρεται να έχει διαμηνύσει στους ευρωπαίους πως για την κάλυψη της «τρύπας» του 2% τα μόνα μέτρα που θεωρεί αποδεκτά είναι η περαιτέρω μείωση της συνταξιοδοτικής δαπάνης ( με απλά λόγια νέα μείωση των συντάξεων) και η μείωση του αφορολόγητου.Αν δεν υπάρξουν νέα μέτρα θεωρεί πως ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος πρέπει να πέσει στο 1,5% για πολλά χρόνια.
Handelsblatt: Συμφώνησε ο Σόιμπλε στην ελάφρυνση του ελληνικού χρέους
Η ευρωζώνη προετοιμάζει «τις πρώτες μικρές διευκολύνσεις για την Ελλάδα», σύμφωνα με τη γερμανική οικονομική εφημερίδα Handelsblatt, η οποία επικαλείται σχετικό έγγραφο του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM), ο οποίος επιδιώκει να απαλλάξει τον Ελλάδα από τον κίνδυνο των υψηλών επιτοκίων.
«Τη Δευτέρα ο επικεφαλής του ESM Κλάους Ρέγκλινγκ θα παρουσιάσει τα σχετικά μέτρα στους υπουργούς Οικονομικών της ευρωζώνης. Το (γερμανικό) υπουργείο Οικονομικών υποστηρίζει τις βραχυπρόθεσμες διευκολύνσεις για το χρέος» γράφει η Handelsblatt και προσθέτει ότι «στο έγγραφο περιέχονται τρία διαφορετικά μέτρα. Η περίοδος αποπληρωμής δανείων από τον παλαιό Μηχανισμό Χρηματοπιστωτικής Σταθεροποίησης (EFSF) παρατείνεται κατά τέσσερα έτη, κατά μέσο όρο. Επιπλέον, θα μπορούσαν να διαγραφούν κάποια τέλη για την Ελλάδα, ώστε η χώρα να εξοικονομήσει τον επόμενο χρόνο 220 εκατομμύρια ευρώ. Αλλά το κεντρικό ζήτημα είναι να προστατευθεί η Αθήνα από τον κίνδυνο των αυξανόμενων επιτοκίων. Για να επιτευχθεί αυτό, ο ESM θα μπορούσε να εκδώσει δάνεια με προθεσμία εξόφλησης 30 ετών ή να αξιοποιήσει τα λεγόμενα swaps επιτοκίων».
Κατά τη Handelsblatt, όλα αυτά τα μέτρα «θα μπορούσαν, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του ESM, να μειώσουν το χρέος κατά 21,8 μονάδες του ΑΕΠ μέχρι το 2060». Μία τέτοια εξέλιξη «είναι σημαντική για το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ), την παραμονή του οποίου στο ελληνικό πρόγραμμα επιθυμούν οι Ευρωπαίοι. Κυβερνητικές πηγές (στο Βερολίνο) αναφέρουν ότι τώρα πλέον το ΔΝΤ θα μπορούσε να συμπεριλάβει τα βραχυπρόθεσμα μέτρα στην ανάλυσή του για τη βιωσιμότητα του χρέους. Ωστόσο το ΔΝΤ επιμένει σε περαιτέρω διευκολύνσεις, κάτι που απορρίπτει ο υπουργός Οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε», σύμφωνα με τη Deutsche Welle.
Η γερμανική οικονομική εφημερίδα προσθέτει ότι, το Σαββατοκύριακο, υπάρχει πιθανότητα τηλεφωνικής συνδιάσκεψης για το ελληνικό ζήτημα με τη συμμετοχή του Βόλφγκανγκ Σόιμπλε και άλλων υπουργών Οικονομικών της ευρωζώνης με εκπροσώπους της ΕΕ, του ΔΝΤ και της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ).
Το προσχέδιο του επικαιροποιημένου Μνημονίου (με ημερομηνία 22 Νοεμβρίου), το οποίο παεουσιάζει σήμερα η εφημερίδα “ΤΑ ΝΕΑ”προβλέπει μεταξύ άλλων τα εξής:
Αύξηση του ποσοστού των ομαδικών απολύσεων από το 5% στο 10%.
Κατάργηση της διοικητικής έγκρισης των ομαδικών απολύσεων. Η σχετική εξουσία μεταβιβάζεται στο Ανώτατο Συμβούλιο Εργασίας, στο οποίο μετέχουν με ίση εκπροσώπηση κράτος, εργαζόμενοι και εργοδότες. Το Συμβούλιο αυτό όμως δεν θα μπορεί να απορρίπτει ομαδικές απολύσεις, παρά μόνο θα ελέγχει την τήρηση της νομιμότητας. Αν μάλιστα το Συμβούλιο διαπιστώνει ότι τηρήθηκαν οι διαδικασίες ενημέρωσης και διαβούλευσης, οι απολύσεις θα μπορούν να γίνουν νωρίτερα από το προβλεπόμενο τρίμηνο.
Ψήφιση διάταξης με την οποία θα ορίζεται ότι παραμένουν σε αναστολή τόσο η αρχή της ευνοϊκότερης ρύθμισης αναφορικά με τις συλλογικές διαπραγματεύσεις όσο και η επεκτασιμότητα των κλαδικών συμβάσεων.
Αύξηση από τις 24 στις 48 ώρες της περιόδου προειδοποίησης για την πραγματοποίηση απεργίας.
Διαδικασίες εξπρές για την έκδοση δικαστικών αποφάσεων όχι μόνο αναφορικά με τη νομιμότητα της απεργίας αλλά και της απόφασης των εργοδοτών να μην καταβάλλουν αμοιβή στους μη απεργούς, εφόσον εξαιτίας της απεργίας δεν μπορούν να εργαστούν (λοκάουτ).
Συγκρότηση ειδικής ανεξάρτητης γνωμοδοτικής επιτροπής η οποία έως τον Ιούνιο του 2017 θα παραδώσει πόρισμα αναφορικά με έναν ενδεχόμενο επαναπροσδιορισμό του πεδίου εφαρμογής της υποχρεωτικής διαιτησίας με σκοπό την προώθηση ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων.
Άμεση πρόσληψη συμβούλων για τις νέες ιδιωτικοποιήσεις του ΤΑΙΠΕΔ, δηλαδή τη ΔΕΗ, τα ΕΛΠΕ, τη ΔΕΠΑ, την ΕΥΔΑΠ, την ΕΥΑΘ, το 5% του ΟΤΕ και το 30% του διεθνούς αερολιμένα Ελευθέριος Βενιζέλος.
Υποχρέωση για κατασκευή και λειτουργία έξι νέων σταθμών διοδίων στην Εγνατία Οδό (Βενέτικο, Θεσσαλονίκη, Αλιάκμονας, Ασπροβάλτα, Καβάλα, Στρυμονικό).
Το οικονομικό κλείσιμο της συμφωνίας για το Ελληνικό έως τον Ιούνιο του 2017.
Η αλλαγή της νομοθεσίας για την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας.
Η επιλογή του Διοικητικού Συμβουλίου του Υπερταμείου Αποκρατικοποιήσεων, καθώς επίσης η επιλογή έως τον Μάρτιο του 2017 του ΔΣ της ΕΔΗΣ.
Πώληση του 100% του ΑΔΜΗΕ εντός του 2017, εφόσον το σχέδιο για την απόσχισή του από τη ΔΕΗ δεν καταστεί δυνατό να ολοκληρωθεί έως τον προσεχή Μάρτιο.