Μπορεί σε μερικά χρόνια από τώρα το χειροκίνητο κιβώτιο και ο συμπλέκτης να… περάσουν οριστικά στο μουσείο της αυτοκίνησης, μέχρι τότε όμως και εφόσον είναι μέρος τη καθημερινότητάς μας, θα πρέπει να τα μεταχειριζόμαστε σωστά.
Στην πράξη πάντως και ειδικά με το κιβώτο ταχυτήτων, όπως φαίνεται και στο βίντεο που ακολουθεί, έχουμε υιοθετήσει μερικές συνήθειες και κάνουμε κάποιες κινήσεις που δεν μας περνά καν από το μυαλό πως μπορούν να έχουν αρνητικές συνέπειες.
Η νούμερο ένα συνήθεια είναι η ξεκούραση του χεριού του οδηγού ακουμπώντας το πάνω στον επιλογέα. Ο μοχλός ταχυτήτων δηλαδή παίζει το ρόλο του υποβραχιονίου και οι συνέπειες αυτής της συνήθειας έχουν σχέση με την ασφάλεια, καθώς από τη στιγμή και δεν βρίσκονται και τα δύο χέρια στο τιμόνι τα αντανακλαστικά μας είναι μειωμένα, αλλά και με τη φθορά της βάσης του επιλογέα από το επιπλέον βάρος που δέχεται.
Μια άλλη δημοφιλής κακή συνήθεια είναι να μην βάζουμε τον επιλογέα στο νεκρό όταν είμαστε σταματημένοι για λίγο. Σε ένα φανάρι π.χ. ή σε ένα μικρό μποτιλιάρισμα. Κάνοντας αυτό αφενός δεν ενεργοποιείται το σύστημα start stop στα πιο σύγχρονα μοντέλα με αποτέλεσμα να πηγαίνει περίπατο η όποια οικονομία καυσίμου εξασφαλίζει και κυρίως η ησυχία που θα μπορούσε να απολαμβάνει κανείς με τον κινητήρα εκτός λειτουργίας έστω και για μικρό χρονικό διάστημα. Ταυτόχρονα όταν πατά κανείς το συμπλέκτη κάποια στιγμή κουράζεται, περιορίζει έστω και για λίγο την πίεση και ο δίσκος αρχίζει να συμπλέκει ελαφρά και να φθείρεται.
Καταστροφική για το συμπλέκτη είναι και η προσπάθεια ισορροπίας του αυτοκινήτου στην ανηφόρα με το γκάζι και τη χρήση του. Το να τραβηχτεί το χειρόφρενο και να γίνει στη συνέχεια προσπάθεια για μια ομαλή εκκίνηση και πιο απλό είναι και λιγότερες φθορές προκαλεί.
Ο συμπλέκτης κατά κύριο λόγο και ο επιλογέας ταχυτήτων κατά δεύτερο παρουσιάζουν συγκριτικά μεγάλες φθορές, οι οποίες μπορούν να περιοριστούν αν ο οδηγός προσέχει κάποιες κινήσεις και συνήθειές του.
Άλλη μια λάθος εντύπωση είναι πως το αυτοκίνητο επιβραδύνει πιο αποτελεσματικά όταν ο οδηγός κατεβάζει και ταχύτητες. Στην πράξη αυτό που γίνεται είναι να ταλαιπωρείται το σύνολο δίσκου- πλατό και τίποτα περισσότερο, ενώ το ίδιο θα γίνει αν χωρίς λόγο μένει το αριστερό πόδι πάνω στο πεντάλ του συμπλέκτη.
Η σωστή θέση είναι λίγο πιο αριστερά, ενώ τέλος υπάρχει και κάτι άλλο που δεν υπάρχει κανένας μα κανένας λόγος να γίνετε: η επιλογή της νεκράς στις κατηφόρες. Σε περίπτωση που γίνεται και ο οδηγός πρέπει κάποια στιγμή να αντιδράσει γρήγορα θα χάσει πολύτιμα δεύτερα μέχρι να πατήσει συμπλέκτη και να επιλέξει ταχύτητα, ενώ ταυτόχρονα δεν υπάρχει και κάποιο κέρδος από πλευράς οικονομίας, μιας και στα σύγχρονα μοντέλα το cut off έχει διακόψει έτσι κι αλλιώς την τροφοδοσία μόλις σηκωθεί το πόδι από το γκάζι.