Τεκμήρια διαβίωσης δύο «ταχυτήτων» στα αυτοκίνητα εξετάζει να υιοθετήσει το οικονομικό επιτελείο σε μια προσπάθεια να διορθώσει τα λάθη των προηγούμενων κυβερνήσεων αλλά και να προσεγγίσει τα πραγματικά ποσά που δαπανά κάποιος ιδιοκτήτης ΙΧ κατά την διάρκεια όλου του χρόνου για το όχημά του.
Ειδικότερα σύμφωνα με πληροφορίες της «Αγοράς» ο τρόπος υπολογισμού των τεκμηρίων διαβίωσης στα αυτοκίνητα θεωρείται από τα κυβερνητικά στελέχη «απαρχαιωμένος» καθώς υπολογίζονται με βάση τον κυβισμό του κινητήρα με αποτέλεσμα να απορρέουν υπέρογκα ποσά στα ετήσια τεκμήρια διαβίωσης των αυτοκινήτων.
Υπό αυτό το πρίσμα το οικονομικό επιτελείο εξετάζει την υιοθέτηση τεκμηρίων δύο ταχυτήτων εκ των οποίων η πρώτη θα αφορά τα αυτοκίνητα με 1η Άδεια Κυκλοφορίας από την 1/1/2007 και μετά ενώ η δεύτερη «ταχύτητα» θα αφορά αυτοκίνητα με πρώτη Άδεια Κυκλοφορίας από 31/12/2006 και πριν.
Ουσιαστικά το οικονομικό επιτελείο θα διαχωρίσει τα αυτοκίνητα 10ετίας από τα παλαιότερα με στόχο την διόρθωση των υπέρογκων τεκμηρίων.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Αγοράς» τα τεκμήρια διαβίωσης των αυτοκινήτων με 1η Άδεια Κυκλοφορίας από την 1/1/2007 δεν θα υπολογίζονται με βάση τον κυβισμό του κινητήρα αλλά με ένα ποσοστό το οποίο θα κυμαίνεται μεταξύ 5% έως και 20% επί της Αξίας Λιανικής προ Φόρων.
Για παράδειγμα σε ένα αυτοκίνητο με κινητήρα έως 1.200 κ.εκ. το τεκμήριο διαβίωσης με το παλαιό σύστημα ορίζονταν στις 4.000 ευρώ ενώ με το νέο σύστημα δεν θα υπερβαίνει τα 1.400 ευρώ. Δηλαδή η μείωση στα τεκμήρια ενός αυτοκινήτου πόλης θα ανέρχεται σε 60%.
Σε ένα αυτοκίνητο με κινητήρα 1.600 κ.εκ. το τεκμήριο διαβίωσης με το σύστημα που ισχύει σήμερα ανέρχεται σε 6.400 ευρώ. Με το νέο τρόπο υπολογισμού το τεκμήριο σε ένα αντίστοιχο αυτοκίνητο με ηλικία μικρότερη από 10 έτη δεν θα ξεπερνά τις 2.000 ευρώ. Δηλαδή το ποσοστό μείωσης του τεκμηρίου διαβίωσης υπολογίζεται σε 68,75%.
Αντίστοιχα σε ένα αυτοκίνητο με κινητήρα 2.000 κ.εκ. το τεκμήριο διαβίωσης με το ισχύον καθεστώς ανέρχεται σε 8.800 ευρώ ενώ επίσης επιβάλλεται και Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης. Με το νέο σύστημα το τεκμήριο διαβίωσης στα 2λιτρα οχήματα με ηλικία κάτω των 10 ετών θα κυμαίνεται μεταξύ 3.000 και 3.500 ευρώ. Δηλαδή το ποσοστό μείωσης υπολογίζεται σε 60,22%.
Στα ακριβότερα αυτοκίνητα και ειδικότερα σε ένα όχημα με κινητήρα 3.500 κ.εκ. το τεκμήριο διαβίωσης με το σημερινό καθεστώς ανέρχεται στο υπέρογκο ποσό των 23.800 ευρώ ενώ επίσης επιβάλλεται Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης. Με το νέο καθεστώς που εξετάζεται το τεκμήριο στο συγκεκριμένο αυτοκίνητο δεν θα ξεπερνά τις 6.000 ευρώ. Δηλαδή το ποσοστό μείωσης υπολογίζεται σε πάνω από 74%.
«Αγκάθι» τα τεκμήρια στα ΙΧ με ηλικία άνω των 10 ετών
Ο νέος τρόπος υπολογισμού των τεκμηρίων διαβίωσης στα αυτοκίνητα με ηλικία κάτω των 10 ετών είναι εύκολο να υπολογιστεί καθώς όλες οι εισαγωγικές εταιρείες μέχρι τον Σεπτέμβριο θα έχουν καταθέσει στις αρμόδιες τελωνειακές αρχές τους τιμοκαταλόγους με τις Αξίες Λιανικής προ Φόρων για όλα τα μοντέλα τους με ηλικία έως και 10 έτη.
Ωστόσο ο μεγάλος γρίφος που πρέπει να λύσει το οικονομικό επιτελείο έχει να κάνει με τα παλαιότερα αυτοκίνητα (με ηλικία άνω των 10 ετών) στα οποία δεν μπορεί να εφαρμοστεί το νέο σύστημα καθώς δεν υπάρχουν Αξίες Λιανικής προ Φόρων.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Αγοράς» το οικονομικό επιτελείο εξετάζει να διατηρήσει το ισχύον καθεστώς στα παλαιά αυτοκίνητα με μεγαλύτερες όμως εκπτώσεις, από το 50% που ισχύει σήμερα, ενώ στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων έχει πέσει και η πρόταση για μείωση και των ποσών.
Να υπενθυμίσουμε πως η ετήσια αντικειμενική δαπάνη των αυτοκινήτων ορίζεται σήμερα ως εξής:
– Για αυτοκίνητα μέχρι 1.200 κ.εκ. σε 4.000 ευρώ.
– Για αυτοκίνητα άνω των 1.200 κ.εκ. προστίθενται 600 ευρώ ανά 100 κ.εκ. μέχρι και τα 2.000 κ.ε.
– Για αυτοκίνητα άνω των 2.000 κ.ε. προστίθενται 900 ευρώ ανά 100 κ. εκ. και μέχρι 3.000 κ.ε.
– Για αυτοκίνητα άνω από 3.000 κ.εκ. προστίθενται 1.200 ευρώ ανά 100 κ.εκ.
Τα παραπάνω ποσά της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης μειώνονται ανάλογα με την παλαιότητα του αυτοκινήτου, η οποία υπολογίζεται από το έτος πρώτης κυκλοφορίας του στην Ελλάδα ή σε χώρα της Ε.Ε./ΕΟΧ κατά 30% για χρονικό διάστημα πάνω από 5 και μέχρι 10 έτη και κατά 50% για χρονικό διάστημα πάνω από 10 έτη.
Να σημειωθεί ότι σε περίπτωση που ο κυβισμός του αυτοκινήτου δεν καταλήγει σε πλήρη εκατοντάδα (π.χ. 1240, 1290κ.εκ.) τότε θα γίνεται στρογγυλοποίηση προς την πλησιέστερη εκατοντάδα (Μέχρι 50 κ.εκ. προς την αμέσως προηγούμενη και πάνω από 50 κ.εκ. προς την αμέσως επόμενη).
Αλλάζει και ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης
Ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης είναι άμεσα συνδεδεμένος με τον κυβισμό αλλά και το τεκμήριο διαβίωσης στα αυτοκίνητα.
Με το νέο τρόπο υπολογισμού ουσιαστικά καταργείται ο συγκεκριμένος φόρος αλλά το οικονομικό επιτελείο εξετάζει να τον εφαρμόσει στα αυτοκίνητα με Αξία Λιανικής προ Φόρων άνω των 20.000 ή 25.000 ευρώ με διπλό στόχο.
Ο πρώτος αφορά στα εκατοντάδες χιλιάδες «ακινητοποιημένα» αυτοκίνητα με κινητήρες από 2 λίτρα και άνω από τα οποία το κράτος καταγράφει απώλειες από τα Τέλη Κυκλοφορίας, από τους φόρους στα καύσιμα και στα ασφαλιστήρια συμβόλαια.
Ο δεύτερος στόχος έχει να κάνει με την φορολόγηση των πραγματικά ακριβών αυτοκινήτων τα οποία μέχρι σήμερα έτυχαν φορολογικής ασυλίας καθώς διέθεταν μικρό κυβισμό.
Ειδικότερα αν κάποιος ιδιοκτήτης οχήματος έχει ακινητοποιημένο ένα 2λιτρο όχημα αν δεν του επιβληθεί Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης και μειωθούν τα Τέλη Κυκλοφορίας και το τεκμήριο είναι πολύ πιθανό να το επαναφέρει στην κυκλοφορία.
Από την άλλη μεριά αν κάποιος έχει αποκτήσει ένα καινούριο αυτοκίνητο με Αξία Λιανικής άνω των 30.000 ευρώ δύσκολα θα το θέσει σε φορολογική ακινησία.
Με αυτό τον τρόπο το οικονομικό επιτελείο θα επαναφέρει στην κυκλοφορία εκατοντάδες χιλιάδες «ακινητοποιημένα» αυτοκίνητα ενώ από την άλλη μεριά θα φορολογήσει τα πραγματικά ακριβά αυτοκίνητα.