Στην ιδια την παγίδα που προσπάθησαν να στήσουν σε μια 30χρονη γυναίκα από την Λαμία έπεσαν δύο αλλοδαποί, ηλικίας 43 και 45 ετών, χρησιμοποιώντας το πρόσχημα του δήθεν τραυματισμού και νοσηλείας συγγενικών τους προσώπων.
Λεπτομέρειες Υπόθεσης
Οι συλληφθέντες εντοπίστηκαν και ακινητοποιήθηκαν από αστυνομικούς του Τμήματος Άμεσης Δράσης Λαμίας κατά τη διάρκεια προκαθορισμένης συνάντησης με μία 30χρονη γυναίκα, στην οποία είχαν απαιτήσει το ποσό των 10.000 ευρώ και τους παγίδευσε . Οι δράστες επικοινώνησαν τηλεφωνικά με το θύμα, υποστηρίζοντας ψευδώς ότι συγγενικό της πρόσωπο νοσηλευόταν λόγω τροχαίου ατυχήματος και απαιτούσαν άμεση καταβολή χρημάτων προκειμένου να χειρουργηθεί, μάλιστα ζήτησαν 40.000 αλλά η κοπέλα τους είπε ότι έχει μόνο 10.000.
Κατά τη σύλληψη, κατασχέθηκαν:
- Τρία κινητά τηλέφωνα.
- Ένα Ι.Χ. αυτοκίνητο, ιδιοκτησίας ενός εκ των δραστών.
Από την έρευνα διαπιστώθηκε ότι οι δράστες εμπλέκονται σε δύο ακόμη παρόμοιες απόπειρες εξαπάτησης, που στόχευαν ηλικιωμένους πολίτες στην περιοχή της Λαμίας την ίδια ημέρα.
Προηγούμενες Υποθέσεις
Η Γενική Περιφερειακή Αστυνομική Διεύθυνση Στερεάς Ελλάδας έχει καταγράψει ανάλογες περιπτώσεις εξαπάτησης πολιτών στις εξής ημερομηνίες:
- 06/12/2024: Εξάρθρωση εγκληματικής συμμορίας που δρούσε στην Εύβοια και Βοιωτία.
- 07/01/2025: Σύλληψη ημεδαπού για απάτες σε περιοχές της Βοιωτίας και της Εύβοιας.
- 20/01/2025: Σύλληψη δύο ημεδαπών για εξαπάτηση ηλικιωμένης στην Εύβοια.
Συμβουλές προς Πολίτες
Οι Αρχές υπενθυμίζουν ότι οι δράστες συχνά επικαλούνται έκτακτες καταστάσεις για να παραπλανήσουν τα θύματα.
Προτείνεται:
- Διατήρηση ψυχραιμίας: Να μη λαμβάνονται βιαστικές αποφάσεις.
- Επιβεβαίωση πληροφοριών: Οι πολίτες να επικοινωνούν απευθείας με τα συγγενικά τους πρόσωπα.
- Καταγραφή στοιχείων: Σε κάθε ύποπτη κατάσταση, να συγκρατούνται τα χαρακτηριστικά των δραστών και των οχημάτων τους.
- Άμεση ενημέρωση της Αστυνομίας: Να αναφέρονται οι υποθέσεις στις Αρχές ακόμη και αν πρόκειται για απόπειρα εξαπάτησης.
Στοχεύοντας στην πρόληψη και αποφυγή παρόμοιων περιστατικών, συνιστάται τους πολίτες:
• να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί όταν άγνωστοι προσπαθήσουν να τους πείσουν για την καταβολή χρηματικού ποσού, με το πρόσχημα επείγουσας ανάγκης συγγενικού – φιλικού προσώπου (π.χ. νοσηλεία σε νοσοκομείο). Το ίδιο μπορεί να προσπαθήσουν και τηλεφωνικά. Για τους ίδιους λόγους να μην ενδίδουν σε προτροπές για συνάντηση (ραντεβού κ.λπ.).
• σε περιπτώσεις που άγνωστοι επικαλούνται έκτακτη ανάγκη γνωστού -συγγενικού τους προσώπου, να επιδιώκουν πάντα να επικοινωνούν οι ίδιοι τηλεφωνικά με το γνωστό – συγγενικό τους πρόσωπο, προς επιβεβαίωση των όσων επικαλούνται. Η επικοινωνία να γίνεται με δικό τους τηλέφωνο και κατόπιν δικής τους πρωτοβουλίας και να μην δέχονται να μιλάνε με άτομο, το οποίο κάλεσαν οι άγνωστοι.
• σε κάθε περίπτωση, να δηλώνουν ότι δεν πρόκειται να παραδώσουν χρήματα, εάν δεν εμφανιστούν οι γνωστοί-συγγενείς τους.
• να έχουν πάντα διαθέσιμους τους τηλεφωνικούς αριθμούς, με τους οποίους να επικοινωνούν σε περίπτωση ανάγκης (Αστυνομία, Πυροσβεστική, Νοσοκομεία, στενοί συγγενείς κ.α.).
• να συγκρατούν τα χαρακτηριστικά των δραστών, καθώς και τα οχήματα με τα οποία κινούνται (αριθμό κυκλοφορίας, μάρκα οχήματος, χρώμα κ.λπ.), για να βοηθήσουν το έργο των διωκτικών αρχών.
• Να ενημερώνουν πάντα τις αστυνομικές Αρχές, ακόμη και σε περίπτωση απόπειρας απάτης σε βάρος τους.
Απάτη με το πρόσχημα πρόκλησης τροχαίου ατυχήματος
Οι δράστες πραγματοποιούν αιφνιδιαστικές τηλεφωνικές κλήσεις σε πολίτες, προσποιούμενοι άλλοτε τους νοσοκομειακούς γιατρούς και άλλοτε τους αστυνομικούς ή δικηγόρους, υποστηρίζοντας ψευδώς ότι στενό συγγενικό τους πρόσωπο (συνήθως τέκνο τους), έχει προκαλέσει με υπαιτιότητά του τροχαίο ατύχημα, με συνέπεια τον θανάσιμο ή βαρύτατο τραυματισμό συνήθως ανήλικου παιδιού.
Προκειμένου να αποφευχθεί η φυλάκιση του συγγενικού τους προσώπου και να απεμπλακεί από τις επικείμενες ποινικές συνέπειες, απαιτούν την καταβολή σημαντικών χρηματικών ποσών, το ύψος των οποίων ποικίλλει, προσαρμοζόμενα σε κάθε υπόθεση ανάλογα με τη δεκτικότητα και την ευπιστία των θυμάτων.
Για να γίνουν πιο πειστικοί, έτεροι συνεργάτες παρεμβάλλονται στην τηλεφωνική επικοινωνία, αναλόγως του φύλου του συγγενικού τους προσώπου, προσποιούμενοι αυτό, εκλιπαρώντας για βοήθεια και ασκώντας αφόρητη ψυχολογική πίεση στα θύματα.
Στη συνέχεια και εφόσον τα θύματα έχουν πεισθεί, είτε εμφανίζονται στην οικία τους για την παραλαβή των χρημάτων, είτε δίνουν ραντεβού σε προκαθορισμένο από τους δράστες τόπο και χρόνο, πλησίον της οικίας.
Επισημαίνεται ότι στα τροχαία ατυχήματα ακολουθούνται πάντα από τις αστυνομικές Αρχές οι νόμιμες και προβλεπόμενες ενέργειες, υπό την καθοδήγηση των κατά τόπους Εισαγγελικών Αρχών και σε καμία περίπτωση δεν υφίστανται παρέκκλιση από αυτές, με την καταβολή χρηματικών ποσών.
Απάτη με τη μέθοδο νοσηλείας συγγενικού προσώπου
Οι δράστες πραγματοποιούν αιφνιδιαστικές τηλεφωνικές κλήσεις στα υποψήφια θύματα και εκμεταλλευόμενοι την αναστάτωση που προκαλείται, τους αναγγέλλουν ότι ένας στενός συγγενής τους εισήχθη εσπευσμένα σε κάποιο νοσοκομείο, λόγω τροχαίου ατυχήματος ή κάποιου άλλου εκτάκτου λόγου και απαιτούν χρήματα για να γίνει άμεσα κάποια ιατρική πράξη, συνήθως χειρουργική επέμβαση.
Επιπλέον, ζητούν από τα υποψήφια θύματα να μεταβούν αμέσως σε συγκεκριμένο σημείο, όπου τους «αναμένει» άνθρωπος του νοσοκομείου π.χ. ένας νοσηλευτής ή υπάλληλος του ΕΚΑΒ, για να παραλάβει τα χρήματα και να τα παραδώσει το ταχύτερο δυνατό στους γιατρούς.
Τα θύματα χρησιμοποιούν συνήθως την ίδια τηλεφωνική συσκευή στην οποία δέχθηκαν την κλήση για να καλέσουν στο κινητό τηλέφωνο το συγγενικό τους πρόσωπο, που «δήθεν» νοσηλεύεται σε κρίσιμη κατάσταση.
Μέσα στη σύγχυση τους δεν αντιλαμβάνονται ότι η «γραμμή» είναι ακόμη ανοιχτή με τους δράστες, οι οποίοι δεν τερμάτισαν την προηγούμενη κλήση.
Οι δράστες προσποιούνται ότι απαντούν στην κλήση των θυμάτων και «επιβεβαιώνουν» την άσχημη είδηση, παριστάνοντας για παράδειγμα κάποιον τραυματιοφορέα που κρατάει το κινητό του νοσηλευόμενου.