Στέφανος Γκίκας: Στηρίζουμε την ανάπτυξη των νησιών – μέχρι το 2030 η εικόνα των υποδομών θα είναι κατά πολύ βελτιωμένη

Lamianow Lamianow
By Lamianow Lamianow Add a Comment

Ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Στέφανος Γκίκας, αποδεχόμενος την πρόσκληση των διοργανωτών του ετήσιου τακτικού συνεδρίου της Κ.Ε.Δ.Ε., που πραγματοποιήθηκε στη Ρόδο, τοποθετήθηκε για θέματα νησιωτικότητας στο πλαίσιο της ενότητας: «Ψηφιακός Μετασχηματισμός και Τεχνητή Νοημοσύνη – νησιωτικοί και ορεινοί δήμοι, εργαλεία ενίσχυσης: Ε.ΕΤ.Α.Α. Α.Ε., Π.Ε.Τ.Α. Α.Ε., Μ.Ο.Δ. Α.Ε.».
Ο κ. Γκίκας, απευθυνόμενος στους δημάρχους και στα στελέχη της αυτοδιοίκησης τόνισε ότι: «η έννοια της “νησιωτικότητας” πήρε “σάρκα και οστά” με την ψήφιση από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας του Ν. 4832/2021 και έκτοτε τέθηκαν τα θεμέλια για ουσιαστική ανάπτυξη, καθώς πλέον, η διεκδίκηση και η απορρόφηση των ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών πόρων μπορεί να πραγματοποιηθεί οργανωμένα, μεθοδικά και αξιόπιστα».

-Advertisement-

Και συμπλήρωσε: «Στηρίζουμε την ανάπτυξη των νησιών μας και την ευημερία των πολιτών τους. Οι νησιώτες μας αυτό που ζητούν είναι καλύτερες θαλάσσιες συγκοινωνίες και διασυνδεσιμότητα μεταξύ των νησιών, βελτιωμένα και ασφαλή λιμάνια και καλύτερες βασικές υποδομές όπως ύδρευση, διαχείριση απορριμμάτων κ.λ.π.».

Στο πλαίσιο αυτό, επεσήμανε την εξασφάλιση, με ενέργειες του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστου Στυλιανίδη, 80 εκ. ευρώ, που μπορούν να φθάσουν ακόμα και τα 400 εκ. ευρώ, για τη βελτίωση της διασυνδεσιμότητας των νησιών με νέα “πράσινα πλοία”, μέσω σύμπραξης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα.

Τόνισε δε, όσον αφορά στη θαλάσσια συγκοινωνία, ότι: «το ποσό που διατίθεται σήμερα για τις άγονες γραμμές ανέρχεται στα 150 εκ. ευρώ, κονδύλι σημαντικά αυξημένο, αν αναλογιστεί κανείς ότι το αντίστοιχο ποσό το 2019 ανέρχονταν στα 90 εκ. ευρώ».

- Advertisement -

Για τις λιμενικές υποδομές σημείωσε ότι:

«Aυτή τη στιγμή υπάρχουν διαθέσιμα κονδύλια που ξεπερνούν τα 300 εκ. ευρώ προς αξιοποίηση – 200 από ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις και 100 από το Ταμείο Ανάκαμψης – για βελτιώσεις λιμενικών υποδομών στα νησιά μας και ήδη με απόφαση της κυβέρνησης έχουν ενταχθεί στις στρατηγικές επενδύσεις του ΤΑΙΠΕΔ, με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, 20 λιμενικά έργα σε νησιά σε όλη την Ελλάδα».

Ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής συνέχισε, καλώντας τους δημάρχους και τους αυτοδιοικητικούς να αξιοποιήσουν τα προγράμματα, τα οποία ήδη κατευθύνονται στα νησιά μας μέσω της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής και έφερε ως παράδειγμα τη δράση GReco Islands, με διαθέσιμα ποσά που μπορούν να ξεπεράσουν τα 200 εκ. ευρώ και αφορούν παρεμβάσεις σε όλα τα επίπεδα της καθημερινότητας των μικρών νησιών από θέματα ύδρευσης και ενεργειακής απεξάρτησης, μέχρι διαχείρισης των απορριμμάτων και αλλαγών στα δίκτυα κοινής ωφέλειας.

Για το φλέγον θέμα της λειψυδρίας και των συνεπειών της κλιματικής κρίσης, τόνισε ότι:

«H προσπάθεια που καταβάλλεται είναι μεγάλη και αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός ότι στο πρώτο 10μηνο του 2024 χορηγήθηκαν 27 άδειες προσωρινής λειτουργίας μονάδων αφαλάτωσης σε νησιά, τη στιγμή που από το 2018 έως το 2023 είχαν χορηγηθεί 25».

-Advertisement-
=Advertisement=

Συμπλήρωσε δε ότι: «δίνεται ιδιαίτερο βάρος στην ενεργειακή αυτονομία των μονάδων αφαλάτωσης με χρήση ΑΠΕ» ενώ ιδιαίτερη αναφορά έκανε στην πρόσφατη συνάντησή του με τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Κώστα Τσιάρα, όπου δρομολογείται η περαιτέρω χρηματοδότηση έργων μονάδων αφαλάτωσης για αρδευτικούς σκοπούς στα νησιά.

Ολοκληρώνοντας την τοποθέτησή του, ο κ. Γκίκας τόνισε ότι: «σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων δρομολογείται ένα από τα μεγαλύτερα προγράμματα τεχνικής βοήθειας για έργα, ύψους 66 εκ. ευρώ για τα νησιά μας, ενώ τα τελευταία 5 χρόνια έχουν προχωρήσει 350 έργα από τη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, αξίας περίπου 50 εκ. ευρώ, για την αντιμετώπιση της λειψυδρίας και την καλύτερη διαχείριση των υδάτινων πόρων».

Συμπέρανε δε ότι: «σε λίγα χρόνια από σήμερα – θα έλεγα μέχρι το 2030 – η εικόνα των υποδομών της νησιωτικής χώρας θα είναι πολύ βελτιωμένη».

Παρακίνησε, τέλος, τους δημάρχους να εκμεταλλευθούν τις ευκαιρίες χρηματοδότησης, φέρνοντας ως παραδείγματα καλών πρακτικών την Τήλο με τα εντυπωσιακά αποτελέσματα στα θέματα κυκλικής οικονομίας, τη Χάλκη που έχει πετύχει ενεργειακή αυτονομία, τον Άγιο Ευστράτιο που μετατρέπεται σε “πράσινο νησί” και τη Νάξο που, σε συνεργασία με την Amazon Web Services, θα μετατραπεί σε καινοτόμο νησί, προσφέροντας πρωτότυπες τεχνολογικές ψηφιακές λύσεις προς όφελος της τοπικής κοινωνίας.

Ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, στο πλαίσιο της επίσκεψής του, πραγματοποίησε επίσκεψη στην 8η Περιφερειακή Διοίκηση Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής και στη Λιμενική Αρχή Ρόδου, όπου ενημερώθηκε για επιχειρησιακά και λειτουργικά ζητήματα της Υπηρεσίας. Μετέβη επίσης στον Πανορμίτη στη Σύμη, όπου παρέστη στην Αρχιερατική Θεία Λειτουργία και στις εορταστικές εκδηλώσεις για τον Πολιούχο της, Αρχάγγελο Ταξιάρχη Μιχαήλ τον Πανορμίτη.

economistas.gr

Share This Article
Leave a comment

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *