Η τεράστια ελαιογραφία, το επιβλητικό πορτρέτο, απεικονίζει τον βασιλιά Κάρολο με τη στολή της Ουαλικής Φρουράς.
Το ζωηρό κατακόκκινο έργο, διαστάσεων 2,48μέτρα. επί 1.87μ. ανήκει στον εικαστικό Jonathan Yeo, ο οποίος έχει επίσης ζωγραφίσει τον Tony Blair, τον Sir David Attenborough και τη Malala Yousafzai.
Η βασίλισσα Καμίλα, όπως γράφει το BBC, λέγεται ότι όταν κοίταξε τον πίνακα στράφηκε προς τον Yeo και του είπε: “Ναι, τον πέτυχες”.
Στο νέο πορτρέτο, ο βασιλιάς απεικονίζεται με το σπαθί στο χέρι, με μια πεταλούδα να προσγειώνεται στον ώμο του.
Τα αποκαλυπτήρια είναι πάντα λίγο αγχωτικά, τόσο για τον εικονιζόμενο όσο και για τον καλλιτέχνη, αλλά ιδιαίτερα όταν ένας από αυτούς είναι βασιλιάς.
Ο Yeo αστειεύεται: “Αν αυτό θεωρηθεί προδοσία, θα μπορούσα κυριολεκτικά να το πληρώσω με το κεφάλι μου, κάτι που θα ήταν ο κατάλληλος τρόπος για να πεθάνει ένας ζωγράφος πορτραίτων – να του αφαιρέσουν το κεφάλι!”.
Στην πραγματικότητα, ο Yeo δεν πρόκειται φυσικά να χάσει το κεφάλι του – δεν υπάρχουν εκτελέσεις για ένα πορτρέτο ενός μονάρχη που δεν έτυχε καλής υποδοχής, στη σύγχρονη εποχή τουλάχιστον.
Ευτυχώς, έλαβε ήδη ένα νεύμα έγκρισης από ένα βασικό βασιλικό πρόσωπο.
Ο Yeo λέει ότι ο καλύτερος κριτής ενός πορτραίτου είναι κάποιος που γνωρίζει πολύ καλά τον εικονιζόμενο, επειδή έχει άμεση αναγνώριση του κατά πόσον του φαίνεται οικείο.
Ο βασιλιάς πήρε επίσης μια γεύση από αυτό, λέει ο Yeo, στη “μισοτελειωμένη του κατάσταση… Αρχικά εξεπλάγη ελαφρώς από το έντονο χρώμα, αλλά κατά τα άλλα φαινόταν να χαμογελάει επιδοκιμαστικά”.
Πρόκειται για έναν ζωντανό πίνακα.
Ο βασιλιάς έγινε συνταγματάρχης της Ουαλικής Φρουράς το 1975. Στην εικόνα, το κόκκινο της στολής σβήνει στο κόκκινο φόντο, αναδεικνύοντας ακόμη περισσότερο το πρόσωπο του βασιλιά.
Ο Yeo λέει ότι ήθελε ο πίνακας να είναι χαρακτηριστικός και να αποτελεί μια ρήξη με το παρελθόν. Στόχευε σε κάτι προσωπικό.
“Το ενδιαφέρον μου είναι πραγματικά να καταλάβω ποιος είναι κάποιος και να προσπαθήσω να το αποτυπώσω σε έναν καμβά”.
Ο Yeo αποφάσισε να χρησιμοποιήσει κάποιες από τις παραδόσεις της βασιλικής προσωπογραφίας – τη στρατιωτική στολή, το σπαθί – αλλά είχε ως στόχο να πετύχει κάτι πιο σύγχρονο, ιδίως με το βαθύ χρώμα και την πεταλούδα.
Λέει ότι παραπέμπει στην παράδοση των επίσημων βασιλικών πορτραίτων, αλλά υπονοώντας ότι αυτό είναι κάτι “από το παρελθόν και αυτό που είναι ενδιαφέρον σε αυτά είναι κάτι λίγο διαφορετικό από αυτό”.
“Στην ιστορία της τέχνης, η πεταλούδα συμβολίζει τη μεταμόρφωση και την αναγέννηση“, εξηγεί, όπως ταιριάζει σε ένα πορτρέτο που φιλοτεχνείται για έναν μονάρχη που ανέβηκε πρόσφατα στο θρόνο.
Η πεταλούδα είναι επίσης μια αναφορά στο μακροχρόνιο ενδιαφέρον του βασιλιά για το περιβάλλον, αιτίες για τις οποίες “έχει υπερασπιστεί το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του και σίγουρα πολύ πριν γίνουν μια κυρίαρχη συζήτηση”.
Ο Yeo λέει ότι ήταν ιδέα του Καρόλου, αφού μίλησαν για την ευκαιρία που είχαν να αφηγηθούν μια ιστορία μέσω του έργου.
“Είπα, όταν οι μαθητές θα το κοιτάζουν αυτό σε 200 χρόνια και θα βλέπουν το ποιος είναι ποιος των μοναρχών, τι στοιχεία μπορείς να τους δώσεις;
Ο Yeo ξεκίνησε το πορτρέτο όταν ο Κάρολος ήταν ακόμα πρίγκιπας της Ουαλίας, τον Ιούνιο του 2021.
Φωτογραφία: Reuters
newsit.gr